Strypa vespa med elektronisk tändning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1140
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av robertr81 »

Har en gammal vespa 50 från 1966 som jag tänkte konvertera till elektronisk tändning och 12v. Den kommer även att bli lite trimmad med 75cc. Funderar på om det går att ha en dold knapp där man kan varvstrypa på något sätt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26700
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av Icecap »

Det ska såklart gå, frågan är bara hur man ska strypa. Ska den slås av vid övervarv kan man riskera knall i avgasen när den återgår till att tända.

Det bästa ville vara att låta bli att spruta in bensin vid övervarv - men på en förgasermotor är det inte helt enkelt...

Man kan senställa tändningen vilket snabbt får den att tappa orken vid höga varv, det kan lösas med en fast timer som fördröjer tändpulsen lita lagom. Det kan dock slita ganska mycket på motorn om man använder det länge och det kan finnas andra problem med denna lösning.
robertr81
Inlägg: 1140
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av robertr81 »

Icecap skrev:Det ska såklart gå, frågan är bara hur man ska strypa. Ska den slås av vid övervarv kan man riskera knall i avgasen när den återgår till att tända.

Det bästa ville vara att låta bli att spruta in bensin vid övervarv - men på en förgasermotor är det inte helt enkelt...

Man kan senställa tändningen vilket snabbt får den att tappa orken vid höga varv, det kan lösas med en fast timer som fördröjer tändpulsen lita lagom. Det kan dock slita ganska mycket på motorn om man använder det länge och det kan finnas andra problem med denna lösning.
Låter intressant!
Tanken var väl mest att göra den "laglig" för en eventuell hastighetskontroll på plats :). Inte för bruk. Är det något man sätter efter CDI då? Finns det någon färdig produkt, hur går jag vidare? :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26700
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av Icecap »

Det finns ganska säkert något man kan köpa för detta, jag har dock inget koll på detta.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 498
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av meconer »

Kanske strypa insuget lite grand bara? Eller begränsa trotteln?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1535
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av CPMS »

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av lillahuset »

Jag tror inte Kling&Klang är speciellt intresserade av en Vespa från 1966. Om det inte går som för mig i min Renault Dauphine Gordini från 1962. Sörmlandspoliserna vinkade in mig och ägnade en kvart åt att dräggla och skickade sedan iväg mig med ett antal muntliga råd. :)
Tommy_Naseem
Inlägg: 295
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av Tommy_Naseem »

det blir ingen avgasknall om du inte bryter tändningen tvärt utan helt enkelt backar tändningen så pass mycket att motorn tappar effekt.

Problemet kan vara att få ihop något som hinner med att styra tändningen vid ett varvtal på 10 000 Rpm.
Användarvisningsbild
jihe
Inlägg: 2697
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av jihe »

Jag har en Honda Z50. CDI-pickupen på den går mot en avlång upphöjd remsa på svänghjulet. Den triggar när den möter remsan. När den når av Kling och Klang icke uppskattat varvtal skiftar den till att trigga när den lämnar remsan och senareställer på så sätt tändpunkten. Skall du bygga tändningen själv vore det kanske en hyfsat enkel metod?

(Jag "trimmade" min genom att flytta pickupen och lät den läsa av en smal liten pinne istället).
robertr81
Inlägg: 1140
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av robertr81 »

Vad många bra svar. Tack!
Kommer inte bygga själv då jag inte vet hur man gör men tänkte köpa tex detta kittet som ska passa.
http://www.officinatonazzo.it/centralin ... 16.uw.aspx
(Sen går det att få rätt bra fart på dessa små vespor, om man vill :) )
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av LHelge »

Byggde en väldigt enkel grej till brorsan för ett antal år sedan som gjorde precis detta. Ett RC lågpassfilter med en potentiometer och en kondensatorer som sattes mellan pickupen och CDI-boxen.

Vid höga varv resulterade filtrets fasförskjutning i fördröjd tändning och sänkt effekt. Med en strömbrytare på kondingens jordsida blev filtret flytande och moppen gick bra även vid höga varv.

Har för mig att han kallade det Blackbox, borde kunna vara ett bra sökord.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av Variosboy »

lillahuset skrev:Jag tror inte Kling&Klang är speciellt intresserade av en Vespa från 1966. Om det inte går som för mig i min Renault Dauphine Gordini från 1962. Sörmlandspoliserna vinkade in mig och ägnade en kvart åt att dräggla och skickade sedan iväg mig med ett antal muntliga råd. :)
Totalt OT, men påminde mig om en kollega som blev stoppad med sin Saab 2-taktare. Polisen gnällde på att den rök, kollegan (som är lite skämtsam av sig) svarade, ja, den går på 3 cylindrar, varpå polisen sa till honom att åka hem å fixa det! ☺
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Strypa vespa med elektronisk tändning?

Inlägg av Erik M »

Ah, liknade pricken jag själv står med.

Den helt mekaniska spärren, bricka som hindrar remmen gå hela vägen, fungerar inte så värst bra.
Dels så hindrar den inte högre fast i sig, dels låter det som faen just över 45.
Det senare kan diskuteras om det kanske rent av är bra...

Att hantera en tändning vid 10krpm är inte något problem.
Det är en antändning var (1/ 10'000 /2 /60 =) 12e millisekund.

Problemet med vad som strypas, och på vilket vis, är synnerligen intressant.

Att strypa bränslet ställer till flera problem. Bland annat tiden det tar att ge effekt.


Vad jag funderat över är en ökande avstängning av tändningen.
Något i stil med att tillåta 5 av 6 vid 46km/h, 4 av 5 vid 47km/h etc.
Skriv svar