Polvända elmotor
Polvända elmotor
Hej!
Håller med med ett projekt där jag bygger en lucka till ett hönshus som jag tänkt skall vara automatisk. Luckan är av typen "giljotinlucka" som dras upp och ner. Jag tänker använda mig av en gammal tolkarmotor, som drivs av ett nätaggregat genom två timers, en för uppgång och en för nedgång.
Jag skulle vilja kunna polvända tolkarmotorn (kan tilläggas att det fungerar och att den snurrar lika bra åt motsatt håll), alltså att den snurrar ena hållet när luckan åker upp på morgonen, och åt andra när den åker ner på kvällen. Antar att jag skall använda mig av något/några typ av relä(er)? Tar tacksamt emot tips på hur jag kan lösa denna koppling, självklart utan att det blir kortslutning som alla mina lösningar tycks bli.
Tack på förhand.
Håller med med ett projekt där jag bygger en lucka till ett hönshus som jag tänkt skall vara automatisk. Luckan är av typen "giljotinlucka" som dras upp och ner. Jag tänker använda mig av en gammal tolkarmotor, som drivs av ett nätaggregat genom två timers, en för uppgång och en för nedgång.
Jag skulle vilja kunna polvända tolkarmotorn (kan tilläggas att det fungerar och att den snurrar lika bra åt motsatt håll), alltså att den snurrar ena hållet när luckan åker upp på morgonen, och åt andra när den åker ner på kvällen. Antar att jag skall använda mig av något/några typ av relä(er)? Tar tacksamt emot tips på hur jag kan lösa denna koppling, självklart utan att det blir kortslutning som alla mina lösningar tycks bli.
Tack på förhand.
Re: Polvända elmotor
du behöver två reläer - en OFF/ON-relä som aktiverar och strömsätter motorn och en tvåpolig polväxlingsrelä, dragen om motorn skall gå åt ena hållet, ej dragen när det går åt andra hållet, typ.
det betyder också att du behöver 2 styrsignaler som måste hanteras av någon koppling/logik/klocka
till detta behöver du ändlägesbrytare som stänger av motorn när luckan är på plats och då blir det att tänka lite mer om man skall få igång motorn igen när luckan skall till andra läget....
det betyder också att du behöver 2 styrsignaler som måste hanteras av någon koppling/logik/klocka
till detta behöver du ändlägesbrytare som stänger av motorn när luckan är på plats och då blir det att tänka lite mer om man skall få igång motorn igen när luckan skall till andra läget....
Re: Polvända elmotor
Har två timers som kommer att fungera som styrsignaler, som ger inpuls för upp respektive nedgång.
Har även två microbrytare som skall stanna luckan uppe/nere.
Hur kopplar man dessa två reläer. Är ej så insatt i det här med reläer.
Tack för ditt svar!
Har även två microbrytare som skall stanna luckan uppe/nere.
Hur kopplar man dessa två reläer. Är ej så insatt i det här med reläer.
Tack för ditt svar!
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31641
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Polvända elmotor
Det är enklare om du bara har en timer som är på så länge luckan ska vara öppen.
Sen tre växlande enpoliga relän och två brytare.
Timern ska ha en slutande reläutgång.
(Det går med en timer som ger ut plussignal också. Bara koppla första reläet mellan jord och signalen istället.)
Vi börjar med att anta att luckan står mitt på, så ingen brytare är påverkad.
När timern är av, går det jord via nedre brytaren till ena reläet, som då kopplar på + till motorn. Den ska då gå så att luckan åker ner.
När den slår i nedre brytaren växlar det reläet och motorn får jord på båda terminaler.
När timern slår på, går jord genom övre brytaren, slår till det reläet, och motorn får + på andra terminalen. Den öppnar då luckan.
När luckan är helt öppen bryts jord mha övre brytaren till det reläet och motorn stannar.
När timern slår av, går jord åter igen genom nedre brytaren, och det reläet slår till + på första terminalen och motorn stänger luckan.
C=common, den växlande tungan
NC=normally closed, sluten i viloläge
NO=normally open, öppen i viloläge
Sen tre växlande enpoliga relän och två brytare.
Timern ska ha en slutande reläutgång.
(Det går med en timer som ger ut plussignal också. Bara koppla första reläet mellan jord och signalen istället.)
Vi börjar med att anta att luckan står mitt på, så ingen brytare är påverkad.
När timern är av, går det jord via nedre brytaren till ena reläet, som då kopplar på + till motorn. Den ska då gå så att luckan åker ner.
När den slår i nedre brytaren växlar det reläet och motorn får jord på båda terminaler.
När timern slår på, går jord genom övre brytaren, slår till det reläet, och motorn får + på andra terminalen. Den öppnar då luckan.
När luckan är helt öppen bryts jord mha övre brytaren till det reläet och motorn stannar.
När timern slår av, går jord åter igen genom nedre brytaren, och det reläet slår till + på första terminalen och motorn stänger luckan.
C=common, den växlande tungan
NC=normally closed, sluten i viloläge
NO=normally open, öppen i viloläge
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Polvända elmotor
Har gjort liknande luck-funktion men utan att polvända torkar-motorn. Många torkarmotorer fungerar sopigt baklänges, då de inte är byggda för det och pinjongen är ibland inte lagrad för tryckkrafter åt "fel" håll.
Man kan tro att motorn är symmetriskt uppbyggd vad gäller polvändning men den kan bli betydligt svagare med större värmeförluster som följd och med pinjong tryckt åt fel håll kan den börja raffla kuggar i växellådan. Har provat.
Om man väljer att inte polvända motorn kan bygget bli väldigt enkelt. Utöver timer-signalerna behövs en ändlägesbrytare för stängd lucka.
Inga mer större komponenter behövs, inte ett enda relä, men för bättre driftsäkerhet kompletterades mitt bygge med ett relä för att styra motorn.
Relät tillför ingen funktion mer än att skona ändlägesbrytarna från motorströmmen samt att jag via elektronik enkelt ville kunna bryta en pågående motor-funktion.
Torkarmotorn har från början mekanik för fram och återgående gång utan polvändning vilket gör repeterande funktion såsom att flytta en lucka mellan två lägen väldigt enkel.
Ta hela mekaniken från en gammal bil och knyt fast luckan i änden på vindrute-torkar-armen så är mekaniken klar. I praktiken ofta lite krångligare om det ska fungera bra, men återanvända det som tidigare visat sej vara driftsäker mekanik är ofta bättre än mer experimentella lösningar.
Elektriskt måste man göra lite ombyggnad men det är av enklare slaget.
Ena ändläget är redan klart då torkarmotorn vanligen har inbyggd brytare för ett läge, som vi kan kalla "öppet". Rätt kopplat så stannar motorn i detta läget automatiskt efter att den fått en startpuls och gått ett varv.
Det är så torkaren normalt är kopplad i en bil. När man stänger av torkaren fortsätter den att gå till sitt hem-läge.
Det enda som saknas är ytterligare en brytare med samma funktion fast för läget "stängd" eller det som motsvara när vindrutetorkarna på bilen är längst bort från sitt hemmaläge.
Här finns flera möjliga lösningar, beroende på hur ändlägesbrytaren i torkarmotorn är uppbyggd. I mitt fall var det enkelt då brytaren styrdes av ett hack i ett plast-drev, en typ av kamfunktion.
Borrade på motsatt sida relativt befintliga strömbrytaren ett litet hål, 4 mm, och förde in en plast-pinne som vilade mot samma kam. Utvändigt skruvades mikrobrytaren fast så att nylonpinnen tryckte lagom mot brytaren.
Funktionen blir då att en kort puls över den inbyggda brytaren, från ett av tiduren triggar igång motorn, vars motor-ström bryts när den når brytaren "stängd". När det är dags att stänga luckan, skickas en kort slutande puls över denna brytaren från det andra tiduret. Motorn startar då på nytt och stannar när den når hemläget "öppet" eftersom original brytaren då bryter motorn.
Elektriskt ändrades bägge kontakterna till att inte dra motorn direkt, utan via ett relä.
Lite detaljer om mitt bygge, som kanske inte passar dina behov, men kan kanske ge tips.
Mekaniskt var mitt bygge lite komplicerat eftersom det var en lucka som vägde kanske två kilo och var ca halvmetern lång. Luckan löpte lätt och var självstängande men blev tung att lyfta.
Det orkade inte torkarmotorn så därför anslöts vajern i andra änden till en lika tung motvikt.
Då säker funktion var viktig byggdes allt mekaniskt väl med kullagrade gångjärn och vajerleder. Vajern hade i ett tidigare liv varit handbromsvajer men var i gott skick. Kullager kom från ett skateboard. Behöll nylon-hjulen. Fräste spår i hjulen som fick bli löparspår för vajern. Fräste spåren med vinkelslipen mot roterande hjul.
Kraften som behövdes för att manövrera hela rörelsen var i stort noll, men levande kraften blev större än önskat. Löste detta med två drag-fjädrar.
Ena fjädern fästes direkt i luckan för att begränsa tryckkraften, ifall något kom i kläm.
Eftersom lucka och motvikt blev en rätt stor rörlig massa så avfjädrades även själva vajern för att inte bli stumt kopplad mot motorns växellåda.
Fjädern skyddar så att det inte blir mekaniska smällar som riskerar slå sönder växellådans rätt klena plastdrev. Fjädern gjordes så lång så att om någon tvångsdrog i luckan, tvingade det inte motorn att gå baklänges. I värsta fall så skulle det annars bryta sönder växellådan, dels pga växellådans uppbyggnad, snäckväxlar brukar ogilla att dras baklänges, och om då motorn samtidigt aktiveras att dra åt andra hållet blir det troligen något som får ge med sej.
Detta är även en av anledningarna till att inte ha brytaren i luckan istället för direkt på växellådan, då motorn inte aktiveras av att någon försöker tvinga luckan till något läge.
Ytterligare en anledning till fjädern är att torkarmotorn obelastad vill gå rätt fort redan från start medans den belastad med den rätt stora massan skulle behöva starta med nästan fullt moment från stillastående.
Med fjädern på plats så tillåts motorn gå igång och börjar med att spänna fjädern någon centimeter innan resten börjar röra sej. Det handlar kanske om en 10-dels sekund, men tror det skonar och underlättar motorn jobb rätt mycket.
De olika fjädringsfunktionerna har även en säkerhetsmässig aspekt.
Överkurs kanske men utöver grundfunktionen försågs luckan med ett enkel övervakning och funktions-larm, ifall luckan eller något i den skulle fastna, eller om luck-funktion uteblir av annan anledning.
Funktionslarmet var synnerligen enkelt ur elektronisk synpunkt.
Dels övervakade om motorströmmen blev för hög och om luckstängning/öppning tog mer än 5 sekunder.
Motorströmmen mättes genom att ha en tunn ledare till negativa motor-strömmen. Spänningsfallet över denna mättes. Om spänningsfallet blev mer än 0.6 Volt triggades en NPN-trissa som sensor samt en filtercap för att inte startströmmen ska falsk-trigga som överström.
Om luck-tiderna överskred viss tid triggades larmet via RC-krets in på en 4093 som även tog hand om larm från motorström. Vid larm bröts motorströmmen och tände en röd lysdiod och den gröna driftsindikerande lysdioden släcktes.
Om jag skulle byggt elektroniken i dag, eller rekommendera en nybörjare, så kan en Arduino göra dessa funktioner och mycket mera. Komplettera med en klock-krets (RTC) så behövs inga tidur.
Är det en lätt manövrerad lucka så kanske även en stegmotor gjort det än enklare i kombination med Arduino-kretsen.
Detta kräver inga större kunskaper varken i elektronik eller programmering då Arduino-koden och enkla kopplingsexempel och utförliga beskrivningar finns som klipp och klistra på diverse Arduino-forum. Allt som behövs är mindre anpassning för egna behovet.
Man kan tro att motorn är symmetriskt uppbyggd vad gäller polvändning men den kan bli betydligt svagare med större värmeförluster som följd och med pinjong tryckt åt fel håll kan den börja raffla kuggar i växellådan. Har provat.
Om man väljer att inte polvända motorn kan bygget bli väldigt enkelt. Utöver timer-signalerna behövs en ändlägesbrytare för stängd lucka.
Inga mer större komponenter behövs, inte ett enda relä, men för bättre driftsäkerhet kompletterades mitt bygge med ett relä för att styra motorn.
Relät tillför ingen funktion mer än att skona ändlägesbrytarna från motorströmmen samt att jag via elektronik enkelt ville kunna bryta en pågående motor-funktion.
Torkarmotorn har från början mekanik för fram och återgående gång utan polvändning vilket gör repeterande funktion såsom att flytta en lucka mellan två lägen väldigt enkel.
Ta hela mekaniken från en gammal bil och knyt fast luckan i änden på vindrute-torkar-armen så är mekaniken klar. I praktiken ofta lite krångligare om det ska fungera bra, men återanvända det som tidigare visat sej vara driftsäker mekanik är ofta bättre än mer experimentella lösningar.
Elektriskt måste man göra lite ombyggnad men det är av enklare slaget.
Ena ändläget är redan klart då torkarmotorn vanligen har inbyggd brytare för ett läge, som vi kan kalla "öppet". Rätt kopplat så stannar motorn i detta läget automatiskt efter att den fått en startpuls och gått ett varv.
Det är så torkaren normalt är kopplad i en bil. När man stänger av torkaren fortsätter den att gå till sitt hem-läge.
Det enda som saknas är ytterligare en brytare med samma funktion fast för läget "stängd" eller det som motsvara när vindrutetorkarna på bilen är längst bort från sitt hemmaläge.
Här finns flera möjliga lösningar, beroende på hur ändlägesbrytaren i torkarmotorn är uppbyggd. I mitt fall var det enkelt då brytaren styrdes av ett hack i ett plast-drev, en typ av kamfunktion.
Borrade på motsatt sida relativt befintliga strömbrytaren ett litet hål, 4 mm, och förde in en plast-pinne som vilade mot samma kam. Utvändigt skruvades mikrobrytaren fast så att nylonpinnen tryckte lagom mot brytaren.
Funktionen blir då att en kort puls över den inbyggda brytaren, från ett av tiduren triggar igång motorn, vars motor-ström bryts när den når brytaren "stängd". När det är dags att stänga luckan, skickas en kort slutande puls över denna brytaren från det andra tiduret. Motorn startar då på nytt och stannar när den når hemläget "öppet" eftersom original brytaren då bryter motorn.
Elektriskt ändrades bägge kontakterna till att inte dra motorn direkt, utan via ett relä.
Lite detaljer om mitt bygge, som kanske inte passar dina behov, men kan kanske ge tips.
Mekaniskt var mitt bygge lite komplicerat eftersom det var en lucka som vägde kanske två kilo och var ca halvmetern lång. Luckan löpte lätt och var självstängande men blev tung att lyfta.
Det orkade inte torkarmotorn så därför anslöts vajern i andra änden till en lika tung motvikt.
Då säker funktion var viktig byggdes allt mekaniskt väl med kullagrade gångjärn och vajerleder. Vajern hade i ett tidigare liv varit handbromsvajer men var i gott skick. Kullager kom från ett skateboard. Behöll nylon-hjulen. Fräste spår i hjulen som fick bli löparspår för vajern. Fräste spåren med vinkelslipen mot roterande hjul.
Kraften som behövdes för att manövrera hela rörelsen var i stort noll, men levande kraften blev större än önskat. Löste detta med två drag-fjädrar.
Ena fjädern fästes direkt i luckan för att begränsa tryckkraften, ifall något kom i kläm.
Eftersom lucka och motvikt blev en rätt stor rörlig massa så avfjädrades även själva vajern för att inte bli stumt kopplad mot motorns växellåda.
Fjädern skyddar så att det inte blir mekaniska smällar som riskerar slå sönder växellådans rätt klena plastdrev. Fjädern gjordes så lång så att om någon tvångsdrog i luckan, tvingade det inte motorn att gå baklänges. I värsta fall så skulle det annars bryta sönder växellådan, dels pga växellådans uppbyggnad, snäckväxlar brukar ogilla att dras baklänges, och om då motorn samtidigt aktiveras att dra åt andra hållet blir det troligen något som får ge med sej.
Detta är även en av anledningarna till att inte ha brytaren i luckan istället för direkt på växellådan, då motorn inte aktiveras av att någon försöker tvinga luckan till något läge.
Ytterligare en anledning till fjädern är att torkarmotorn obelastad vill gå rätt fort redan från start medans den belastad med den rätt stora massan skulle behöva starta med nästan fullt moment från stillastående.
Med fjädern på plats så tillåts motorn gå igång och börjar med att spänna fjädern någon centimeter innan resten börjar röra sej. Det handlar kanske om en 10-dels sekund, men tror det skonar och underlättar motorn jobb rätt mycket.
De olika fjädringsfunktionerna har även en säkerhetsmässig aspekt.
Överkurs kanske men utöver grundfunktionen försågs luckan med ett enkel övervakning och funktions-larm, ifall luckan eller något i den skulle fastna, eller om luck-funktion uteblir av annan anledning.
Funktionslarmet var synnerligen enkelt ur elektronisk synpunkt.
Dels övervakade om motorströmmen blev för hög och om luckstängning/öppning tog mer än 5 sekunder.
Motorströmmen mättes genom att ha en tunn ledare till negativa motor-strömmen. Spänningsfallet över denna mättes. Om spänningsfallet blev mer än 0.6 Volt triggades en NPN-trissa som sensor samt en filtercap för att inte startströmmen ska falsk-trigga som överström.
Om luck-tiderna överskred viss tid triggades larmet via RC-krets in på en 4093 som även tog hand om larm från motorström. Vid larm bröts motorströmmen och tände en röd lysdiod och den gröna driftsindikerande lysdioden släcktes.
Om jag skulle byggt elektroniken i dag, eller rekommendera en nybörjare, så kan en Arduino göra dessa funktioner och mycket mera. Komplettera med en klock-krets (RTC) så behövs inga tidur.
Är det en lätt manövrerad lucka så kanske även en stegmotor gjort det än enklare i kombination med Arduino-kretsen.
Detta kräver inga större kunskaper varken i elektronik eller programmering då Arduino-koden och enkla kopplingsexempel och utförliga beskrivningar finns som klipp och klistra på diverse Arduino-forum. Allt som behövs är mindre anpassning för egna behovet.
Re: Polvända elmotor
Hej!
Först: ursäkta för ett sent svar. Vill också tillägga att det är väldigt kul med engagerade människor som tar sig tid och hjälper en med förslag. Tack för era svar!
Har hållt på ett tag och klura på vilken lösning som kommer att fungera bäst. Tänkte först köra på E Kafemans variant, men det uppstod en del problem. Luckan väger en hel del och motorn hade ej kraft nog att dra upp hela luckan mekaniskt. Därför testade jag att polvända motorn, vilket gick bättre än jag trodde. Motorn går såklart baklänges när luckan går ner så den belastas ej något nämnvärt eftersom luckan sjunker av egen kraft.
Löste polvändningen med två tidur som ger signal till fyra relän via microbrytarna. Reläna är kopplade så att de bryter både plus och jord, och därför funkar polvändningen fint utan att kortslutas. Det ända som kan hända är att reläna skulle slås på samtidigt (vilket kortsluter), men det kommer aldrig ske. Dels är tiduren självklart inställda på olika tider, men innehåller även backupbatteri vilket gör att de aldrig nollställs. Allt detta drivs med ett gammalt dator-nätaggregat vilket funkar utmärkt.
Först: ursäkta för ett sent svar. Vill också tillägga att det är väldigt kul med engagerade människor som tar sig tid och hjälper en med förslag. Tack för era svar!
Har hållt på ett tag och klura på vilken lösning som kommer att fungera bäst. Tänkte först köra på E Kafemans variant, men det uppstod en del problem. Luckan väger en hel del och motorn hade ej kraft nog att dra upp hela luckan mekaniskt. Därför testade jag att polvända motorn, vilket gick bättre än jag trodde. Motorn går såklart baklänges när luckan går ner så den belastas ej något nämnvärt eftersom luckan sjunker av egen kraft.
Löste polvändningen med två tidur som ger signal till fyra relän via microbrytarna. Reläna är kopplade så att de bryter både plus och jord, och därför funkar polvändningen fint utan att kortslutas. Det ända som kan hända är att reläna skulle slås på samtidigt (vilket kortsluter), men det kommer aldrig ske. Dels är tiduren självklart inställda på olika tider, men innehåller även backupbatteri vilket gör att de aldrig nollställs. Allt detta drivs med ett gammalt dator-nätaggregat vilket funkar utmärkt.
Re: Polvända elmotor
Lite sent svar, men om du kan sätta NC ändlägesbrytare så går det att lösa med ETT tvåpoligt växlande relä.
Motorn ansluts till Common på de bägge reläkontakterna.
Jord ansluter du "diagonalt" (till NC på ena kontakten och NO på den andra).
Plus ansluter du via ena ändlägesbrytaren till ena kontakten (NO) och via den andra ändlägesbrytaren till den andra kontakten (NC).
När relät är släppt kommer motorn att köra åt ett håll tills den ändlägesbrytaren bryter. När relät dras kommer motorn att köras åt andra hållet tills den andra ändlägsbrytaren bryter.
Slängde ihop ett fult paint-schema.
Motorn ansluts till Common på de bägge reläkontakterna.
Jord ansluter du "diagonalt" (till NC på ena kontakten och NO på den andra).
Plus ansluter du via ena ändlägesbrytaren till ena kontakten (NO) och via den andra ändlägesbrytaren till den andra kontakten (NC).
När relät är släppt kommer motorn att köra åt ett håll tills den ändlägesbrytaren bryter. När relät dras kommer motorn att köras åt andra hållet tills den andra ändlägsbrytaren bryter.
Slängde ihop ett fult paint-schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31641
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Polvända elmotor
Haha, det där funkar ju exakt som det jag ritade, fast med bara ett relä.
(och ett tidur då)
doh...

doh...

Re: Polvända elmotor
Ja jag har byggt en sån där en gång i tiden så därför visste jag att det funkar:)
-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
- Ort: Åland
Re: Polvända elmotor
Hej, lite trådkapning
Jag tänkte också bygga en lucka till mina hönor. Och hittade era ritningar
Men jag undrar en sak. Med Nerres ritning får man strömmen genom ändlägena? Nu blir det kanske inte så våldsamma strömmar men våg jag lita på att inte microbrytaen smälter vi lucköppning?
Chinamotorn är specad 35A, 12v , Men tycker det verkar konstigt mycket...
Madmodders ritning kräver mera komponenter men då går strömmen genom relä't . Har jag läst ritningen rätt?

Jag tänkte också bygga en lucka till mina hönor. Och hittade era ritningar

Men jag undrar en sak. Med Nerres ritning får man strömmen genom ändlägena? Nu blir det kanske inte så våldsamma strömmar men våg jag lita på att inte microbrytaen smälter vi lucköppning?

Madmodders ritning kräver mera komponenter men då går strömmen genom relä't . Har jag läst ritningen rätt?
Re: Polvända elmotor
Mät vad motorn drar och se till att det inte är för mycket för mikrogapsbrytarna?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31641
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Polvända elmotor
Det är riktigt. I mitt schema går inte motorströmmen genom mikrobrytarna.
Elfas biffigaste mikrobrytare tål 20A, och kostar 39kr styck.
Men en elmotor på 420W för att öppna en lucka? Det är ju nästan dubbelt så mycket som man får ha på en elcykel här...
Elfas biffigaste mikrobrytare tål 20A, och kostar 39kr styck.
Men en elmotor på 420W för att öppna en lucka? Det är ju nästan dubbelt så mycket som man får ha på en elcykel här...

-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
- Ort: Åland
Re: Polvända elmotor
Ojdå missade att ni svarat...
Ok det är väl bara att pröva.
Friskt vågat hälften brunnet heter det ju.
Jag tror jag kör med tre växlade relä iaf.
Motorn är denna:
http://www.ebay.com/itm/361557227924
beställde mest för nedväxlingen och priset är det inget fel på heller.
Men hur den lilla motor skall dra 35A utan att brinna upp?!?
Nå jag får mäta bara den kommer hem...

Ok det är väl bara att pröva.
Friskt vågat hälften brunnet heter det ju.

Jag tror jag kör med tre växlade relä iaf.
Motorn är denna:
http://www.ebay.com/itm/361557227924
beställde mest för nedväxlingen och priset är det inget fel på heller.
Men hur den lilla motor skall dra 35A utan att brinna upp?!?
Nå jag får mäta bara den kommer hem...
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31641
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Polvända elmotor
Jag är mycket tveksam till att den lilla skulle kunna dra 35A utan att börja glöda som en lampa. 

-
- Inlägg: 192
- Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51
Re: Polvända elmotor
Kolla efter ATV winch relän.
En lösning för dig hade varit å köpt en ATV winch ett kit med relä.
Jo det kan vara billigare än ett relä.
En lösning för dig hade varit å köpt en ATV winch ett kit med relä.
Jo det kan vara billigare än ett relä.