Elektroniska flaggposteringar Racing

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
puttiplatt

Elektroniska flaggposteringar Racing

Inlägg av puttiplatt »

Hej allihopa!
Jag har en liten fundering om att bygga ett "light marshal" system för racing och i mitt fall ,karting. Inom F1 mm använder man som ni kanske sett fyrkantiga displayer som visar olika färger eller bokstäver för att varna förare. Det är ett sådant system jag har i åtanke.
Vi har idag ett system som heter Tracksa och som utvecklades för karting i första hand. Problemet är att våra "light posts" börjar bli ganska slitna då vi delar anläggningen med en annan klubb, så en av dem har lagt av helt. Bara att beställa delar till den då?
Nix för Tracksa finns inte längre, de har kursat tror jag och deras hemsida har inte uppdaterats på länge. Jag har därför en idè om att vi ska ha en fast monterad anläggning på vår bana och som även på vissa ställen kan visa enklare grafik/text.

Nu finns det redan färdiga lösningar att köpa bl a Pixel motorsport och Race america, har några system. Problemet är flera med dessa lösningar bl a små displayer (4flag från pixelmotorsport), styrd av Iphone app vid posteringen (Raceamerica) men framförallt PRISET!. De enda priserna jag har att gå på är från Raceamericas hemsida och då kostar en display på 70 x 40 cm $3900.

Krav på anläggningen:
-Ljusstarka displayer som syns i starkt dagsljus
-IP klassade för att kunna hänga ute mars-oktober
-Batteridrift 12V (ev 24V om det medför fördelar)
-Trådlös styrning
-Enkla trådlösa handkontroller vid posteringarna
-En master handkontroll som kan signalera rödflagg på hela banan.
Önskemål:
-Kunna lägga in egna Flaggor/Bilder/Animeringar vid behov. (Är kanske ett krav egentligen)
-Kunna styra alla posteringar centralt via pc program.

På vår bana har vi 7 st posteringar så minst 7 skärmar behövs, gärna fler så att man kan ha flera skärmar vid start och mål för att visa varningar med startnummer mm.
Banan har Wifi med god täckning och räckvidden på systemet tror jag inte behöver överstiga 300m.
Jag kan hantera en lödkolv, har lekt lite med arduino, byggt 2 kossel 3D skrivare och är lite allmänt händig.
Lever enligt devisen " Det jag inte kan, kan jag alltid lära mig"

Kostnaden för hela anläggningen hoppas jag man ska kunna hålla på rätt sida om 200 000kr
Så vad tror ni, lever jag i en drömvärld eller är det genomförbart?
ALLA tankar, idéer, tips, förslag, idiotförklaringar tas emot tacksamt.

Puttiplatt

Edit: stavfel rubrik
Senast redigerad av puttiplatt 2 augusti 2016, 11:13:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Elektoniska flaggposteringar Racing

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag lever vi i en värld där det trådlösa WiFi är norm och strömförbrukningen är låg.
Nej du drömmer inte. Detta är fullt realiserbart med autonoma enheter och en master som kan styra flaggor för racet!
Jag antar att du vill ha gul flagg för omkörningsförbud, blått för omkörande och rött och svart!
Men det borde gå att skapa ett fräckt arrangemang. Få se vad IceCap svarar.
Kanske även en översikt på storbild vad de olika flaggvakterna (Skärmarna) visar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva displaydelen ska nog definieras bättre. Som i storlek & antal pixlar, låda osv.

Men generellt är det inget problem alls! LED-plattor finns i parti och minut, de finns IP-klassade för utomhus placering och rimligt nya versioner kan lätt "skjuta" igenom dagsljus + en del mer.

SMD-versionerna kör dock oftast multiplexade varför deras intensitet är lidande och hålmonterat finns bara ner till P10 (10mm pixel - pixel). På jobbet finns det 8x8 P20 RGB statiska i en pall, vi har styrkort med WLAN-interface option som har inbyggt 12V -> 5V omvandlare + en Renesas RX210 µC (32 bit, 50MHz, 64kB RAM, 512kB flash) + ljussensor - så jobbet kan nog lätt klaras för det pris. Men då ska det specificeras väldigt mycket om det ska vara ett komplett system!

Självklart finns det även plats för ER400TRS-02 (433MHz radio) eller XBee Pro (2,4GHz radio) om man vill ha det.

Så frågan är: ska det vara DIY eller färdigt system?
Ved färdigt system ska ni vara på det rena med att det ska finnas en bra systembeskrivning, den ska faktisk finnas oavsett men utvecklar nu själv kan den enklare modifieras under projektets gång.
Senast redigerad av Icecap 1 augusti 2016, 23:09:00, redigerad totalt 1 gång.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Tack för svaren!
Märker att jag behöver läsa på en del imorgon av det Icecap skrev. Även sätta mig ner och göra en noggrannare systembeskrivning.

Köpa eller DIY? Vet ärligt talat inte ännu. Är till viss del en kostnadsfråga men även driftsfråga. Jag älskar att bygga saker och har man byggt något så klarar man att sköta underhåll och reparationer utan inblandning extern support. Å andra sidan har jag inte obegränsat med tid och det kan vara bra att även andra vet hur systemet fungerar och är uppbyggt.

Jag återkommer imorgon.
Puttiplatt
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vill man hålla nere strömförbrukningen så är väl flip-dot eller vad de kallas bättre än LED-skyltar? Fast såna displayer är väl rätt dyra kanske.

Men som jag ser det så lär det bli display och batteri som är de dyrare delarna. Själva "hjärnan" i varje kan ju vara en Raspberry pi 3 (den har ju inbyggd WiFi), även om det antagligen är overkill så är det inte särskilt dyrt och ger en stor flexibilitet. Det blir väl marginellt billigare med Arduino, men samtidigt är den ju mycket mer begränsad.

Det är som sagt var stora displayer som är det dyra.

Du behöver ju också tänka lite framåt: Hur ska klubben hantera grejerna om 5 år när du kanske inte längre finns kvar och kan supporta. Om nåt går sönder, var ska de köpa reservdelar? Eller ska de behöva lägga ut pengar för att köpa ytterligare ett nytt system?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fulfundering, plattv i vattentät burk?
solljuset är väl ett bekymmer

då är det lätt att göra vad man vill med informationen i rutan
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Tack för svaren.
Just framtida drift är viktigt. Systemet ska ha en livslängd på minst 10 år och gärna närmare 20 år. Det är därför viktigt att många är insatta i hur det är uppbyggt och fungerar, för som sagt, vad gör jag om 5 år. Enkelhet och robusthet är viktigt.

Jag funderade lite på systembeskrivning och jag tror att en display på 40 x 40cm minimum kan funka, får gärna vara större om kostnaden inte springer iväg.
Radio istället för Wifi så att systemet är helt separerat ifrån övrig trafik.
Flaggorna/bilderna måste lagras lokalt i varje skärm.
Skärmarna måste kunna reagera på vad skärmen före resp efter posteringen visar. Dvs visar postering/skärm 2 gul flagg ska postering 3 automatiskt visa grön flagg, om postering 3 redan visar gult ska den inte ändra till grönt om 2 slår om till gult.
Jag jobbar vidare med systembeskrivningen.
Puttiplatt
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Dessa finns.
ladda ned.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektroniska flaggposteringar Racing

Inlägg av Icecap »

Att kommunicera med LED-modulerna är i grunden mycket enkelt och kan kanske/nog klaras med en RasPi (om den har pinnar nog + PWM). Det borde nog även kunde fungera med Arduino även om det ger mig dålig smak i munnen.

Sedan kommer det de handenheter som behövs, där anser jag att det mest ekonomiska alternativ är en simplare/billigare android smartfån med en lämplig app.

Man ska sedan stycka ihop ett kommunikationsprotokoll som medger bilder och annat, den del är dock inte så besvärlig alls.

Det tunga i projektet är mjukvaran, var den än ska vara.
Ska man använda WiFi ska man vara säker på att mottagningen och latensen är OK och man måste ha en samlande central som meddelanden skickas ifrån, det betyder i grunden en laptop, en RasPi eller liknande.

Det är alltså en rimlig stor gång mjukvara som ska utvecklas, dels till att styra själva skyltarna och dels till enheterna som ska kommunicera med varandra. Hårdvaran lär lätt klaras för 200kkr - men mjukvaran och utvecklingen lär dra iväg en del. Och det känns inte helt lätt att låta ett firma utveckla och driftsätta för att sedan ta över service själv, dokumentationen brukar vara enl. kraven och inte en skit mer.

Jag hade helst gjort varje skylt med egen intensitetsreglering och helst med egen 433MHz kommunikation mellan skyltarna och en RasPi eller liknande.

Men som sagt ska det finnas en ordentlig specifikation på hur systemet ska fungera, oavsett vem som ska utföra jobbet. Med den i handen är det hela lite enklare om den är bra skrivit.

LED-Moduler finns i många olika versioner och man kan inte säkra sig mot att de utgår ur produktion, alltså måste man köpa på sig ett lager som reservdelar + få med drivelektroniken i form av extra drivkretsar, då kan man hålla systemet gående i många år.

Allt specialtillverkad gör levtiden kortare, speciellt om det fattas dokumentation, därför ville jag föreslå intern utveckling och GRUNDLIG dokumentation. Reservera gärna en dator för all utvecklingsarbete så att oavsett vad som händer längre fram har man en dator som man kan underhålla mjukvaran på, där man har all dokumentation (och såklart har backup på!!!) och sedan aldrig uppdatera den. Alla programmeringsenheter ska kunde tillkopplas den dator, på det vis kan ni alltid blåsa in mjukvara i en lagat enhet.

Nerre: bara delvist sant (bara vid sällsynta uppdateringar), medför dessutom stora pixlar, en rejäl kabelmatta (har jobbat med den sorts), svårt med drivkretsar samt bara monokromt.

Grym: Finns ljusstarka versioner - men är dyra och definitivt inte strömsnåla!
Senast redigerad av Icecap 2 augusti 2016, 10:08:17, redigerad totalt 2 gånger.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Vilhelmsson skrev:Dessa finns.
ladda ned.jpg
Fanns!
Tracksa har lagt ner verksamheten. Det är detta system vi har idag och som behöver bytas ut.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Om man tänker om!
Flaggvakter var ju ursprunget, skyltar kom sedan! Men det är väl varje förare som skall ha signalen?
Finns det inne i bilen för respektive sektion idag på F1 eller DTC, och hur är det med LP bilarna?
Kan man lita på radio eller WiFi! kan man rapportera bakåt till en Central översikt! Funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart kan man ha radiokommunikation med varje fordon, det börjar dock att skena iväg i pris och det blir en hel del slitage. Samtidig kan jag tänka mig att det opponeras mot att det monteras extra vikt i fordonen.

Men det billigaste alternativ är väl att laga det som är trasigt, frågan är ju bara om det ändå ska till ett bättre system och det då är dags att byta.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Mottagare i varje fordon är inte aktuellt. Med upp till 150 kartar per tävlingsdag blir det lite dyrt.

Systemet (Tracksa) som vi har kan vi nog reparera (hoppas jag) men med tanke på att vi delar det med en annan klubb är det bara en tidsfråga innan det går isönder igen.
Därför var tanken att byta till ett fast monterat system som vi har full koll på och som INTE ska lånas ut.

En fråga till er som kan, skulle man kunna köpa mjukvaran från t ex Pixelmotorsport och få den att kommunicera med egen hårdvara?
Som jag känner det just nu är hårdvaran den enkla biten men mjukvaran kan bli både dyr och komplicerad.
Ska se om jag kan få några prisuppgifter från Pixelmotorsport.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad kan Pixelmotorsport erbjuda som ni inte kan skapa själv?

Och ska ni bygga egen hårdvara måste ni ha kommunikationsprotokollet och det lär nog sitta mycket långt inne! Släpps det kan det sprida sig och hela deras försäljning blir kraftigt lidande.

Men återigen: gör en projektbeskrivning först av allt. Den ska innehålla alla er behov och önskemål, sedan är det rimligen enkelt att se hur det hela ska styckas ihop.

Jag ser dock inte det som ett problem att bygga skyltar som kan ta emot kommandon i form av flagg-definition ( flagga nummer x) och ett nummer (eller noll för inget nummer) som sedan kombineras och visas. Data på flaggorna (bitmönster) kan överföras till EEPROM i "fredstid", det ger enkel och snabb kommunikation.

Skylten kan styras med en enkel µC, frågan är bara hur man ska länka allt ihop. WLAN i all ära men om något klappträ hittar på att ha en mobil med internetdelning aktiverat kan det ge en del kollisioner i kommunikationen.

Jag har byggt en del trådlösa system och stabil trådlös kommunikation finns det inget som heter!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Om funktionen i Tracksa är tillfyllest. Vad kan användas och vad behöver bytas. Om de, Tracksa, har lagt ner, då finns det skäl att söka samarbete med övriga banor som har systemet. Tänk och verka långsiktigt.
Skriv svar