Kan någon översätta Build a Super Servo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bbenderman

Kan någon översätta Build a Super Servo

Inlägg av bbenderman »

Jag skulle gärna testa denna lösning har alla delar så måste testa.
Men jag är RC nybörjare så behöver extra hjälp

Hobby servos are great, but sometimes you need more power. You can make a DIY super servo using the windshield-wiper motor from a car. Here's how:
1. Get a wiper motor. Try MonsterGuts.com, which sells a 12-volt DC motor for only $16.
2. Attach some means of feedback to measure the position of the motor's shaft. I used a Futaba s3003 hobby servo ($11; TowerHobbies.com) rewired to act as a potentiometer, but a 5K potentiometer from RadioShack would work equally well.
3. Connect the motor, the feedback potentiometer and the R/C pulse-width modulation signal to an appropriate motor-controller board. The Pololu Jrk 21v3 ($50; pololu.com) is a good choice.
4. Some basic calibration should give you a DIY super servo capable of around 15 pound-feet of torque, enough to control just about any midsize machine. If even that isn't enough, you can build your servo with a larger gear motor and motor controller.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Kan någon översätta Build a Super Servo

Inlägg av prototypen »

Första följdfrågan på sådana frågor brukar vara , vad ska du göra?
Bara bygga ett servo är ju kul men det kanske ska utföra något också.

Men i korthet.
Skaffa en vindrutetorkarmotor
Skaffa en potentiometer för återkopplingen.
Anslut RC signalen, motorn och potentiometern till ett motorkontrollkort.

Testa och fixa så det fungerar

Det här blir ett stort och starkt servo och räcker det inte så finns större motorer, jo jag vet jag bygger sådana.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

bbenderman skrev:Jag skulle gärna testa denna lösning har alla delar så måste testa.
Men jag är RC nybörjare så behöver extra hjälp

Hobby servos are great, but sometimes you need more power. You can make a DIY super servo using the windshield-wiper motor from a car. Here's how:
1. Get a wiper motor. Try MonsterGuts.com, which sells a 12-volt DC motor for only $16.
2. Attach some means of feedback to measure the position of the motor's shaft. I used a Futaba s3003 hobby servo ($11; TowerHobbies.com) rewired to act as a potentiometer, but a 5K potentiometer from RadioShack would work equally well.
3. Connect the motor, the feedback potentiometer and the R/C pulse-width modulation signal to an appropriate motor-controller board. The Pololu Jrk 21v3 ($50; pololu.com) is a good choice.
4. Some basic calibration should give you a DIY super servo capable of around 15 pound-feet of torque, enough to control just about any midsize machine. If even that isn't enough, you can build your servo with a larger gear motor and motor controller.
Vad är det i denna text som translate.google gjort på en sekund, som du inte förstår?
Hobby servon är bra, men ibland behöver mer kraft. Du kan göra en DIY super servo hjälp av vindrutan -torkarmotor från en bil. Här är hur:
1. Få en torkarmotor. Prova MonsterGuts.com, som säljer en 12-volts likströmsmotor för endast $ 16.
2. Sätt några medel för feedback för att mäta positionen av motorns axel. Jag använde en Futaba S3003 hobby servo ($ 11; TowerHobbies.com) rewired att fungera som en potentiometer, men en 5K potentiometer från Radioshack skulle fungera lika bra.
3. Anslut motorn, återkopplings potentiometern och R / C pulsbreddmoduleringssignalen till en lämplig motor-styrkortet . Pololu Jrk 21v3 ($ 50; pololu.com) är ett bra val.
4. Några grundläggande kalibrering bör ge dig en DIY super servo kan cirka 15 pund-fot av vridmoment, tillräckligt för att kontrollera nästan alla medelstora maskin. Om även det är inte tillräckligt, kan du bygga din servo med en större växelmotor och motorstyrning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet med torkarmotorer är att många av dom med snäck-växel har problem med att köra baklänges.

Sedan kan det vara ganska besvärligt att koppla till potentiometern på axeln och man ska komma ihåg att ett vanligt potentiometer inte är så slittåligt.

Dessa problem kan man klara av att lösa men det är inte helt enkelt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Enligt mig så är det nog knappast översättningen av detta stycke som är problemet med att bygga ett servo av den "sammanställning av delar" som föreslås. Som instruktion till hur du ska göra är den helt värdelös och inget att följa om man är nybörjare. Fast du kan se det som en utmaning och sätta igång och söka annan information om hur det fungerar och hur du ska sätta samman grejorna.

Har du alla delar så blir väl nästa steg att tolka databladet för motorkontrollkortet "The Pololu Jrk 21v3".

Första frågan man får ställa sig där är väl om 3A utgångsström (5A peak) räcker för din torkarmotor i din tillämpning?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev: Sedan kan det vara ganska besvärligt att koppla till potentiometern på axeln.

Håller med till 100 %
Jag har hållit på med sådant sedan 1979 och en variant har varit med utgående axel åt båda håll med potentiometer och gränslägen på ena sidan och vevslängen på andra sidan.

Protte
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Jag har alla delar så vill bara försäkra mig om att jag förstår allting rätt
Det är först å främst ett jordbruksredskap,men också en sportbåt som jag ska testa detta på senare i dag.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men gå då inte omvägen över RC protokollet utan använd en vanlig "servoförstärkare" med är och bör värdesingångar.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Råkade hitta lite gamla bilder
Servo motor1.jpg
Servomotor 2.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bbenderman

Re: Kan någon översätta Build a Super Se

Inlägg av bbenderman »

Det fungerade men alldeles för opålitlig.

Lösningen är nog tänkt för de som gör B filmer och ska krocka bilar.
Jag har nu beställt en 200kg servo så återkommer då den anländer
Skriv svar