Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Inlägg av tecno »

ingenting verkar gå hem överhuvudtaget
Skosäljaren läser inte vad som skrivs eller så fattar han inte ett dugg av det som han fått som svar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:Ok. Det är upp till dig. Lite underligt bara att du skriver :

>>Jag har hittat två givare och det är en på 0.3-6 liter och andra är på 1-30 liter.<<

och ingen duger eftersom, du tydligen vill ha en som är känslig för mindre flöden.
Jag föreslår då en givare som är specad 0-10 liter/min noggrannhet +-±0.5%

Då bestämmer du dig för en givare som är specad 0.3-10 liter/min och som inte anger någon noggrannhet överhuvudtaget.

Skälet till att du väljer den säger du beror på att:
>>Jag köpte dessa för att det fanns mer data om dessa och den verkar mer pålitlig.<<

Det som är viktigt är ju noggrannheten och det är klart att om man inte anger noggrannhet så är det inte speciellt pålitligt. Dessutom klarar den inte lägre flöde än 0.3 liter/min som du tidigare förkastade som ej tillräckligt lågt.

Jag tror jag lägger ner all inblandning i dina trådar hädanefter för ingenting verkar gå hem överhuvudtaget.
För att den jag hittar nu är en annan 0.3-10 liter/min.
Jaha. Så den har ingen noggrannhet? Nu måste jag fundera vidare. Har inte gjort något köp än.

Edit: Jag köper den där Aichi sensorn. Bara för att det har ett känt märke och det står att det är 0.5 % noggrannhet på dessa.

Edit2: Tack för att du sade till.
Senast redigerad av Al_Bundy 30 juli 2016, 21:55:13, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

tecno skrev:
ingenting verkar gå hem överhuvudtaget
Skosäljaren läser inte vad som skrivs eller så fattar han inte ett dugg av det som han fått som svar.
Jag fattar. Men problemet är att det finns alltid flera alternativ.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

En nyfikemnfråga. Visst fungerar det att koppla ihop LM331 med ADC:n MCP3008?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men varför...............

Men varför kopplar du inte din noggranna flödesgivare rakt in i din emulerade PLC.

Men varför förstöra signalen genom att DA och sedan AD omvandla, obegripligt.

Sedan är väl de 2,08 volten skalfaktorn
De 2 volten är väl för att hålla ingångskomparatorns ena ingång på ett lämpligt värde.

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har inte listat ut ett bra sätt hur jag kan räkna ut frekvens på min PLC.

Jag har dessutom rätt ont om utgångar och ingångar.

Det minsta upplösningen min PLC kan räkna är i millisekunder.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag sagt tidigare. Skrota det där konceptet med Hallonpaj, Linux med PLC-plugin och bygg ditt styrsystem på en Arduino DUE
The Arduino Due is the first Arduino board based on a 32-bit ARM core microcontroller. Clock Speed 84 MHz
Den är betydligt lättare att prata med. Du har 54 digitala pinnar varav 12 kan användas som PWM, 12 analoga ingångar, 2 analoga utgångar och hela uppsjön av Arduinos givare med libbar står till ditt förfogande.

Du behöver knappt tänka själv för att bygga upp ett komplext fungerande styrsystem med billiga komponenter från ebay. Det du håller på med nu klarar du inte av på grund av problemen med att ansluta en massa udda givarkonstruktioner.

Det blir skillnad om du skall bygga ett system för marknaden men alldeles uppenbart är detta något du skall använda för egen del och med din nuvarande kunskapsnivå tror jag det passar dig bättre med en Arduinolösning. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag håller absolut med vad du säger. Men detta är ett projekt som det SKA vara PLC med Raspberry.

;)

Så då får jag göra den krångliga vägen DA-AD :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:Skrota det där konceptet med Hallonpaj, Linux med PLC-plugin och bygg ditt styrsystem på en Arduino DUE
Tack vare dig är denna väg inte framkomlig.
Bundy tar aldrig till sig goda råd. :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

:wall:
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Om du nu absolut måste använda codesys så är mitt förslag att läsa av alla givare via en extern arduino eller native direkt på pajen, sen hämtar du sensordatan in till codesys via modbus-tcp/profinet/whatever (har ingen koll på exakt vad codesys stödjer, men något kommunikationsprotokoll måste det ju finnas). Sen kan du använda "PLCn" för själva processtyrningen.
Förmodligen mycket enklare i och med att det finns färdig arduinokod på nätet till nästan vad som helst, och du tappar inte precision på mätvärdena när du inte behöver konvertera fram och tillbaka mellan analogt och digitalt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Syftet med mitt projekt är att hur billigt kan man komma med PLC programmering, utan att göra sig beroende av andra processorenheter. Detta kommer bli en stor rapport på detta.

Jag får inte avslöja för mycket heller. Tyvärr.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

:wall: :wall:

Jag också

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Al_Bundy skrev:Det är en LM331 Frekvens->Volt or Volt->Frekvens, som jag tänker använda mig av. I mitt fall blir det Frekvens->Volt.

Första frågan:

På sidan 15 i figur 18 kan jag se ett recept som omvandlar frekvens av höga och låga pulser till spänning. Problemet är att jag vet inte hur jag ska tolka denna formel:

Vout = fin * 2.08V * RL/RS * (Rt*Ct)

Vad är då V ? Jag ser ingen stjärna * mellan 2.08 och V. Ska jag bara tolka 2.08V som 2.08 på min räknare?

Det andra frågan:

På sida 16 i figur 19 så kan jag se en utökning av receptet som är lite mera av en precisionsrecept. Men detta recept säger att man kan använda sig av andra spänningar för att driva LM331 igenom att räkna ut en resistans för ett motstånd. Kan jag då använda samma formel: Rx = (Vs - 2V)/(2mA) om jag väljer tillämpa receptet i figur 18?

Så om jag väljer att driva min LM331 med 5 volt så blir Rx = 1.5 kOhm. Då Vs kan vara mellan 4.5 till 20 volt enligt databladet.

http://www.ti.com/lit/ds/snosbi2c/snosbi2c.pdf

Har du satt dig in i hur LM331 fungerar?
För varje puls som kommer in så skickas det ut en strömpuls på pinne 1 till en kondensator.
Spänningen på kondensatorn kommer att öka MEN det sitter ett motstånd som samtidigt dränerar kondensatorn.
Med högre frekvens in så blir det fler strömpulser och kondensatorn får högre spänning.
Hela tiden kommer du att ha ett rippel på spänningen som gör att din AD omvandlare aldrig kommer att ge ett stabilt värde.
Visst kan man sätta dit en större kondensator men ripplet kommer man aldrig ifrån och en stor kondensator ger ett slött reglersystem.

Du kommer att behöva medelvärdesbilda resultatet i mjukvara för att matcha din 0,5% flödesgivare.
Och det har du nog inte processorkraft till.

Med rätt processorhårdvara så ansluter du flödesgivaren rakt in och från en annan tråd, anslut servona direkt.

Det har skrivits om att det skulle vara billig lösning med PLC men det blir mycke random hårdvara med alla AD DA omvandlare och switchlösningar.

Kan ju bara säga att jag bygger mest hårdvarulösningar men det finns ju gränser.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hur går det Al? Har du gjort några framsteg i vinkokandet?
Skriv svar