Oscillarorer och volt frågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
osci

Oscillarorer och volt frågor.

Inlägg av osci »

Hej jag har börjat intressera mig för radio och elektronik, det har blivit min nya hobby som jag sitter och provar mig fram med på kul.
Dock så är jag lite av en nybörjare.
Jag har en vco/ volt kontrollerad oscillator, som jag nu tänkte försöka få igång.

Mina frågor:
1: Den kräver 10v som drivspänning, jag har ett batteri på 12v kan jag skruva ner volten med en potentiometer till 10v och använda en spänningsregulator?

2: På v-tune ingången tänkte jag använda en funktionsgenerator för att kontrollera vco'n, men den är en hobby modell och klarar inte av att ge vco'n all den spänning som behövs,
kan jag lägga till spänning från batteriet,?

Alltså kan jag lägga på 3v dc från batteriet som en konstant spänning vilket då blir en fast frekvens på vco och lägga på 0.7v från en funktionsgenerator eller måste all spänning vara pwm/pulser?

Tacksam för all hjälp.

/Osci
xxargs

Re: Oscillarorer och volt frågor.

Inlägg av xxargs »

Det ser ut som att du behöver komplettera din labbutrustning en del och en av de viktigaste är att du får tag på en anständig labbaggregat (helst med flera styrbara utgångar) där du kan reglera både spänning typ 0-30 Volt och strömgräns från några tiotal mA till kanske ett par Ampere på varje utgång oberoende av varabdra - du behöver ha minimum 2 sådana utgångar och att de kan seriekopplas eller parallellkopplas efter behov.

Visst en sådan aggregat kostar några spänn men det är som all verksamhet att med rätt verktyg så är det lättare och få mekar i bil med bara naglarna som hjälp utan skaffar verktyg.

Att köra från batteri ger dels oexakt och variabel spänning beroende på hur mycket ström som förbrukas och heller inte den spänning man önskar - och när det inte går som det är tänkt, att de lämnar alldeles för mycket ström och saker går sönder och i värsta fall också ger kabelbrand (även ett väldigt litet blybatteri på 2 Ah kan lätt ge över 100 A i kortslutningsström)

Nu vet jag inte vilka frekvensområden du arbetar med men en funktionsgenerator brukar ha typisk max 1 MHz (kanske somliga 10 MHz) som högsta frekvens, kan ge fyrkant, trekant-våg och slutligen en ganska skitig sinus med en typisk liten knorr i periodtopparna (De har ofta utgång där man kan variera DC-bias mellan typiskt -10 - +10 Volt)

Med oren signal in till VCO så kommer VCOn också ha dessa övertoner från den här distorsionen i sin utsignal och jag hoppas att du inte planerar att utsignalen från VCO:n går på någon antenn utan allt går på koaxialkablar och är väl skärmat mellan enheterna.
osci

Inlägg av osci »

OK Tack Xxargs för dina bra svar!!
Jag har inte råd just nu och köpa ett aggregat men det kommer.
Funktionsgeneratorn som jag har ger 500Khz max. kanske bättre med en Arduino due

Vad händer om jag kopplar på oscillatorn med bias och v-tune från ett batteri utan någon funktionsgenerator eller någon annan signal? oscillerar den eller har jag sönder den?
Just den vill jag inte ha sönder då jag bara har en.

Men att sänka spänningen på batteriet med potentiometer och sätta en regulator ger en dålig spänning?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En potentiometer ger ett varierande spänningsdropp beroende på strömmen.
Om det är kritiskt kan man antingen sätta 2-3 dioder, typ 1N4004 i serie och droppa runt 0.7V över varje. Eller använda en regulatorkrets, typ LM317, men då får man se upp för den kräver viss potentialskillnad mellan ingång och utgång.

Och pssssst, innan vampyrvargarna vaknar, skriv spänning istället för volten, och ström istället för amperen. :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

psssssssssssst sa den första vampyren :mrgreen:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag tycker du bör prioritera labbaggregaten - köp begagnat om så, du kommer ha mycket lugnare miljö när du labbar samma sekund som att du vet att aggregatet ger den spänningen du ställt in och strömbegränsning och att det inte blir kabelbrand så fort du slant med spänningskabeln och grejor som inte gör som du tänkte dig - tom. överlever felkopplingen ;-)

Lycka till med experimenterade! - att saker går sönder ibland när man labbar hör till, även på professionella labb och erfarna utvecklare - kommer ihåg då en snubbe satt och brände trissa efter trissa för >1000:-/st på löpande band men på konstruktivt sätt, bara för att karaktärisera trissan och leta efter sweet spot för någon typ av RF-prestanda - högen med brända trissor krävdes för att man skulle komma på rätt kant och veta hur den skulle drivas utan att den riskerade att gå sönder senare i den färdiga konstruktionen...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en enkel byggsats för att stoppa i en enkel testbänk med några fixa spänningar (+5, +/-12) jämte en variabel till 24V samt en sådan där labbplatta. Kjelle hade just en sådan variabel i kitform för en hundring. Trafo hade jag men Kejll har ju enkla och billiga trafar som funkar bra.
Hittar du inget begat, inget billigt är det här en provisorisk men fullt fungeande lösning.
osci

Inlägg av osci »

@t Soundbrigade jag visste inte att det gick att göra så med dioder, ska kika in på kjelle tack!!

@t Xxxargs du har helt rätt som vanligt, jag sitter och kollar på begagnade aggregat på blocket, just det där med strömbegränsning är klart grymt, jag har märkt att att transistorer brinner lätt om man räknar fel på motstånden. Samt det är as-jobbigt å hålla på med batterier.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Köpte nyligt en bok som heter Elektronik, här på forumet!
Oj vad jag har lärt mig om deras mödor, Faraday, Volta och Hertz samt förstås Henry!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du inte för liten (eller för stor för den delen heller) ström genom dioderna i framriktningen får du ett spänningsfall på ca 0.7V.
http://westholm.com/elektronik/diod_2006.pdf

Vi rörbögar brukar i en del fall använda dioder för att få rätt arbetsspänning till våra rör.
Skriv svar