Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?
Det finns hinkar med litermarkeringar. Min gissning är att du bara i vanlig ordning vill krångla lite. Men jag kan ha fel.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
eller alt+0178LeCanard skrev:
( för den som inte redan kan sin ASCII-tabell så är ² = alt+253)
-
För någon som likställer 50mm² med 2500mm² är nog inte behovet av precision så där jättenoga. Skulle nog tro att valfri slumptalsgenerator uppfyller kraven. 

Al_Bundy skrev:Jag vet att det finns lastceller med hx711 kortet. Men dessa passar just inte mig.
Det jag ska mäta är en hink med vatten. Då lägger jag bara luftkudden på hinkens underkant.
skaffa en lastcell och förstärkare och glöm resten om du inte vill ha massa bekymmer
- SeniorLemuren
För dom som inte riktigt vill fatta vad man menar om man skriver 50mm^2TtompaA skrev:50 mm^2 = 50 st 1 mm^2
Jämför med hektar.
1 ha = 10 000 m^2 = 100*100 m != 100 m^2
skulle man kanske skrivit (50mm) ^ 2
Sedan finns det vissa som inte riktigt köper att X^2 tolkas som X i kvadrat.
Är det någon sorts jävlasemestersjuka som drabbat ett antal EF:are detta att sitta med pekpinnen för småskit bara för att man är sysslolös, eller måste man till varje pris sätta sig på TS bara för att det är just TS eller är man så jävla dum i huvudet så att man verkligen inte fattar frågan?
Bättre att komma med något konstruktivt svar på TS fråga eller? Barnsligt!
@Al-Bundy. Det vore bra om du beskriver vad du vill ådstakomma med din lastmätare. Jag har testat denna typ tillsammans med denna förstärkare och det fungerar riktigt bra. Men det är ju svårt att veta om det funkar för dig utan lite mer beskrivning av vad du vill uppnå.
Ok ditt inlägg ramlade in just när jag skulle posta detta. Men kolla gärna upp mina länkar. Dessa givare finns även för större belastning som skull kunna passa att väga en hink.
-
Vill man ha seriösa svar kan man väl också lägga några sekunder på att skriva en seriös fråga.
50 mm^2 är inte samma som 50^2 mm^2
50 mm^2 är inte samma som 50^2 mm^2
Mäta tryck och omvandla det till vikt, fungerar ibland, ibland inte.
Det hela beror på hur du konstruerar mätdonet.
Vad som gäller är gasernas allmänna tillståndslag, och i detta fallet kan man nog betrakta luft som en ideal gas.
Dvs: pV=NkT
Eftersom molekylmängden kan anses vara konstant så blir då formeln pV=kT, samma gäller gaskonstanten k, kvar blir pV=T
där p är absoluttryck, i Pa och volymen i m^3.
1 kPa motsvarar 101,97 kg/m^2
Så ja du kan göra på detta sättet.
MEN det krävs att din kudde INTE är tillverkad av något elastiskt material, eftersom volymen i kudden måste minskas motsvarande vikten på din spann med vatten.
Med en "kudde" tolkar jag det som någon form av gummiblåsa eller liknande, och eftersom de är elastiska så kommer du inte få den volymförändring du är ute efter, och mätfelet blir proportionellt med vikten på spannen (sannolikt blir mätfelet exponentiellt).
Skall du mäta på detta sättet skall du använda en pneumatisk cylinder av något slag, samt även mäta temperaturen på luften eftersom den kan ändra sig rätt mycket när du komprimerar luften, och den påverkar resultatet rätt mycket också.
Men som sagt det finns bättre sätt som många andra skrivit om.
Det hela beror på hur du konstruerar mätdonet.
Vad som gäller är gasernas allmänna tillståndslag, och i detta fallet kan man nog betrakta luft som en ideal gas.
Dvs: pV=NkT
Eftersom molekylmängden kan anses vara konstant så blir då formeln pV=kT, samma gäller gaskonstanten k, kvar blir pV=T
där p är absoluttryck, i Pa och volymen i m^3.
1 kPa motsvarar 101,97 kg/m^2
Så ja du kan göra på detta sättet.
MEN det krävs att din kudde INTE är tillverkad av något elastiskt material, eftersom volymen i kudden måste minskas motsvarande vikten på din spann med vatten.
Med en "kudde" tolkar jag det som någon form av gummiblåsa eller liknande, och eftersom de är elastiska så kommer du inte få den volymförändring du är ute efter, och mätfelet blir proportionellt med vikten på spannen (sannolikt blir mätfelet exponentiellt).
Skall du mäta på detta sättet skall du använda en pneumatisk cylinder av något slag, samt även mäta temperaturen på luften eftersom den kan ändra sig rätt mycket när du komprimerar luften, och den påverkar resultatet rätt mycket också.
Men som sagt det finns bättre sätt som många andra skrivit om.
- prototypen
Luftkudde har nog sina brister, är trycket för högt så lyfter kudden högt och anläggningsyten minskar och och indikerar mer vatten i hinken än det är.
Protte
Protte
Nä, det spelar ingen roll, däremot blir det svårt att placera hinken på en konvex yta.
Och ditt problem är?SeniorLemuren skrev:För dom som inte riktigt vill fatta vad man menar om man skriver 50mm^2TtompaA skrev:50 mm^2 = 50 st 1 mm^2
Jämför med hektar.
Är det någon sorts jävlasemestersjuka som drabbat ett antal EF:are detta att sitta med pekpinnen för småskit bara för att man är sysslolös, eller måste man till varje pris sätta sig på TS bara för att det är just TS eller är man så jävla dum i huvudet så att man verkligen inte fattar frågan?
Jag försökte hjälpa TS att undvika räknefel. Om hans luftkudde är specificerad som 50 mm² och han räknar med 50² mm² så kommer det bli rejält fel.
Det stämmer att X^2 = X², men det innebär inte att 50 mm^2 = 50² mm²
Skall du bara vara sur och grinig så kan du väl hålla det för dig själv? Det finns faktiskt vissa här i världen som försöker hjälpa andra att undvika simpla misstag som är lätta att göra.
Jag har sagt vad jag vill göra. Mäta vikten av en hink med vatten igenom att ha en luftkudde under.SeniorLemuren skrev:För dom som inte riktigt vill fatta vad man menar om man skriver 50mm^2TtompaA skrev:50 mm^2 = 50 st 1 mm^2
Jämför med hektar.
@Al-Bundy. Det vore bra om du beskriver vad du vill ådstakomma med din lastmätare. Jag har testat denna typ tillsammans med denna förstärkare och det fungerar riktigt bra. Men det är ju svårt att veta om det funkar för dig utan lite mer beskrivning av vad du vill uppnå.
Ok ditt inlägg ramlade in just när jag skulle posta detta. Men kolla gärna upp mina länkar. Dessa givare finns även för större belastning som skull kunna passa att väga en hink.
Jag tror inte dessa lastceller passar mig.
Jag menade ingen konvex kudde, utan en relativt platt kudde som har slitstarkt "tyg".prototypen skrev:Luftkudde har nog sina brister, är trycket för högt så lyfter kudden högt och anläggningsyten minskar och och indikerar mer vatten i hinken än det är.
Protte
Okej. Så då borde det fungeraTomasL skrev:Nä, det spelar ingen roll, däremot blir det svårt att placera hinken på en konvex yta.

Kudden kommer vara rätt platt.