image.jpeg
Skivspelarbygge
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Skivspelarbygge
Jag förstår inte, ledarna för R2 och IC3(7) måste jag ju ändå gå över, eller?
MVH/Roger
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bara tagit med delar av det hela. Det hjälper att göra en grovskiss på vanligt rutat papper. Annars är det som att försöka rita figurer i Photoshop, eller redigera bilder Word. Man måste veta vad man ska ha gjort och inte förlita sig för mycket på programmet.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tycker mig nu se att mha era fina tips kan jag få bort hela två byglingar, alltså: R2 verikalt, ledning under, R13 vrides 180 grader (obs) och då kan andra ledningen gå "internt" till IC1.
Jag är trött idag så det blir nog inte av att jag routar om idag, kanske i morgon.
MVH/Roger
Jag är trött idag så det blir nog inte av att jag routar om idag, kanske i morgon.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Äh vafan, jag kan åtminstone routa om den men jag skapar ingen B&W-bild genom att klicka av 20 lager och skapar heller inga nya Gerber för de ska skrivas över när/om jag är nöjd sen ska dom zippas och kopieras till min projektmapp slutligen ska dom laddas upp på EF, det är inte så bara det!
Jag har alltså fått en något snyggare layout men bara en bygel gick bort och funktionellt sett är de här inte ett smack bättre än originalet.
Det verkar annars råda lite missförstånd vad gäller mitt tidigare uttalande "Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?".
Ni som eventuellt följt mig kan ju ta er en titt igen på videon över hur bra den jättesnygga hörlursförstärkaren egentligen var konstruerad dvs snygg yta, skit inuti (kretslösningsmässigt, alltså).
En slarvigt gjort layout är således mycket bättre än en slarvig kretslösning, eller hur?
Speciellt för att den slarviga layouten sällan påverkar signalerna (med undantag för RF och mycket små signaler där jordplan är att föredra).
MVH/Roger
PS
Att göra riktigt snygga layouter kräver också mer av ens kunnande och jag kan verkligen inte Eagle mer än nätt och jämt hjälpligt. Till exempel så använde jag verktyget Delete för att routa om, då försvann "trådarna" och jag kunde inte routa alls längre så jag fick nästan panik innan jag kom på att jag kunde göra Undu ett antal steg. Såna här detaljproblem får man mycket mer av om man ska göra saker noggrant.
Ser förresten nu att den horisontella bygeln går att få bort om man går neråt och mellan benen på IC3.
Jag har alltså fått en något snyggare layout men bara en bygel gick bort och funktionellt sett är de här inte ett smack bättre än originalet.
Det verkar annars råda lite missförstånd vad gäller mitt tidigare uttalande "Är det en skönhetstävling eller ska skiten bara fungera?".
Ni som eventuellt följt mig kan ju ta er en titt igen på videon över hur bra den jättesnygga hörlursförstärkaren egentligen var konstruerad dvs snygg yta, skit inuti (kretslösningsmässigt, alltså).
En slarvigt gjort layout är således mycket bättre än en slarvig kretslösning, eller hur?
Speciellt för att den slarviga layouten sällan påverkar signalerna (med undantag för RF och mycket små signaler där jordplan är att föredra).
MVH/Roger
PS
Att göra riktigt snygga layouter kräver också mer av ens kunnande och jag kan verkligen inte Eagle mer än nätt och jämt hjälpligt. Till exempel så använde jag verktyget Delete för att routa om, då försvann "trådarna" och jag kunde inte routa alls längre så jag fick nästan panik innan jag kom på att jag kunde göra Undu ett antal steg. Såna här detaljproblem får man mycket mer av om man ska göra saker noggrant.
Ser förresten nu att den horisontella bygeln går att få bort om man går neråt och mellan benen på IC3.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Overkill_2 
Det är en för jävla rolig sport att eliminera byglingar!
Nu är jag nere i en bara, men den kräver ett mirakel.
MVH/Roger

Det är en för jävla rolig sport att eliminera byglingar!
Nu är jag nere i en bara, men den kräver ett mirakel.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu ska ni få se på grejer, kopplingen fungerar!
Vid 149,7Hz ser Lissajous ut som bifogat
MVH/Roger
PS
Bilden är extra suddig för jag har tagit den med vänster hand, höger hand krävdes nämligen för att trycka ner de båda OP i skit-labplattan som jag snarast kommer kasta!
Vid 149,7Hz ser Lissajous ut som bifogat

MVH/Roger
PS
Bilden är extra suddig för jag har tagit den med vänster hand, höger hand krävdes nämligen för att trycka ner de båda OP i skit-labplattan som jag snarast kommer kasta!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu caddat om kortet, jag gjorde det till slut mest för att jag ville ha en fyrpolig plint ut.
Detta resulterade dock i att hela designen havererade, jag började alltså med att markera (blev röda) alla 3 poler i plinten, valde Replace och 4-polig plint, klickade på de röda fast inget hände på schemat men väl i boarden.
I boarden använde jag då Delete-verktyget och tog bort alla tilledningar (och trådar) till den nya plinten, sen kunde jag ju inte routa på vanligt sätt så jag valde Wire-verktyget.
När jag sen gör DRC i schemat så får jag "consistancy error" (dvs board och schema stämmer inte) och trots att jag Wireat precis som i schemat så får jag inte bort felmeddelandet.
Bifogar bilder.
MVH/Roger
PS
Iom consistance error vågar jag inte göra några Gerber på det här.
Går dock att skapa en B&W för fotoresist
Detta resulterade dock i att hela designen havererade, jag började alltså med att markera (blev röda) alla 3 poler i plinten, valde Replace och 4-polig plint, klickade på de röda fast inget hände på schemat men väl i boarden.
I boarden använde jag då Delete-verktyget och tog bort alla tilledningar (och trådar) till den nya plinten, sen kunde jag ju inte routa på vanligt sätt så jag valde Wire-verktyget.
När jag sen gör DRC i schemat så får jag "consistancy error" (dvs board och schema stämmer inte) och trots att jag Wireat precis som i schemat så får jag inte bort felmeddelandet.
Bifogar bilder.
MVH/Roger
PS
Iom consistance error vågar jag inte göra några Gerber på det här.
Går dock att skapa en B&W för fotoresist

Senast redigerad av Spisblinkaren 28 juli 2016, 23:33:28, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
Man ska inte ta bort ledare i PCB delen, det gör man i schemat. Då försvinner det i PCB delen också. Eagle är lite tjurigt på det sättet.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kan Iglee iportera Gärbärrfiler! Dvs ta in något som kaddat någon annanstans?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor