Sända bild video 5km ni som har drönare lite hjälp
-
Sända bild video 5km ni som har drönare lite hjälp
Nu ska jag köra i väg med RC styrt fordon några km.
Har hittat kit med sändare mottagare kamera men har tänkt att koppla mottagaren till TV men hur ska det gå till?
Går det med det här http://www.aliexpress.com/store/product ... 99550.html
Har hittat kit med sändare mottagare kamera men har tänkt att koppla mottagaren till TV men hur ska det gå till?
Går det med det här http://www.aliexpress.com/store/product ... 99550.html
Re: Sända bild video 5km ni som har drönare lite hjälp
Är det något som flyger eller ett markbundet fordon?
Är den på marken så kan det vara svårt att få tillräckligt frisk sikt.
Ett alternativ för "obegränsad" räckvidd är att köra över 3/4g nätet , tex med en smartphone som ger dig en komplett enhet med kamera och radio i ett.
Är den på marken så kan det vara svårt att få tillräckligt frisk sikt.
Ett alternativ för "obegränsad" räckvidd är att köra över 3/4g nätet , tex med en smartphone som ger dig en komplett enhet med kamera och radio i ett.
-
Det är ett markbundet fordon.
Det jag är mest bekymrad över är Rc radion men det går ju ganska enkelt å bosta signalen.
Men hur mycket en km är väl det längsta den,kommer dra iväg.
Det jag är mest bekymrad över är Rc radion men det går ju ganska enkelt å bosta signalen.
Men hur mycket en km är väl det längsta den,kommer dra iväg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag vet ibte hur fordonet ser ut men du skulle ju ha något robotaktigt som kan fatta egna beslut, dra iväg en halvmil till nudiststranden, filma lite och när batterierna börjar ta slut, köra tillbaka.
Grejerna från AliX kan antingen vara helt OK men också si-och-så.
Grejerna från AliX kan antingen vara helt OK men också si-och-så.
Den där ligger ju på en amatörradiofrekvens, du behöver ha amatörradiocertifikat för att sända där.
Då det är ett markbundet fordon så kommer det mest sannolikt inte fungera med den videolänken, speciellt inte om det är någon typ av hinder mellan dig och fordonet.
Hur ställer du dig till möjligheten att använda mobilnätet för både videolänk och styrning?
Hur ställer du dig till möjligheten att använda mobilnätet för både videolänk och styrning?
-
5.8ghz och framförallt med de inkluderade antennerna kommer du 50-100 meter på marken...
Sätter du däremot upp mottagarantennen 10-20 meter i luften har du helt plötsligt en annan räckvidd.
Men några 5km på 5.8ghz får du inte om du inte har helt fri sikt.
Jag har på min store maskin 1.5w och kör med riktantenner och med fri sikt får man då ett par kilometer. (Beror på område också.. störningar i luften o.s.v)
Sätter du däremot upp mottagarantennen 10-20 meter i luften har du helt plötsligt en annan räckvidd.
Men några 5km på 5.8ghz får du inte om du inte har helt fri sikt.
Jag har på min store maskin 1.5w och kör med riktantenner och med fri sikt får man då ett par kilometer. (Beror på område också.. störningar i luften o.s.v)
Du får skaffa en liten uav som är radiolänk.
Det är svårt med dom frekvenserna annars
Det är svårt med dom frekvenserna annars
- SeniorLemuren
Skicka upp en svävare som radiolänk. 
Edit Biker han visst först.

Edit Biker han visst först.
5.8 GHz är väl ett öppet band?
Hursomhelst så rekommenderar jag ett par cloverleafantenner. Men jag är också skeptisk till avståndet. Sänd på lägre frekvenser ty 1.2GHz och använd en riktad yagi. Kolla på TBSs längdrekord på youtube, massor med kilometern.
Meen, video på 1.2GHz är nog inte tillåtet, ens med amatörcert..
Hursomhelst så rekommenderar jag ett par cloverleafantenner. Men jag är också skeptisk till avståndet. Sänd på lägre frekvenser ty 1.2GHz och använd en riktad yagi. Kolla på TBSs längdrekord på youtube, massor med kilometern.
Meen, video på 1.2GHz är nog inte tillåtet, ens med amatörcert..
På 5.8GHz i Sverige får man sända med 25mW uteffekt utan amatörradio-cert.
Och på 1.2/1.3GHz får man inte sända på alls utan att inneha ett cert.
Så vill du hålla dig inom lagens ramar så blir det nog väldigt svårt att lösa uppgiften utan att skaffa amatörradio-cert, då 25mW på 5.8GHz-bandet stoppas av första bästa lövträd i princip.
Och på 1.2/1.3GHz får man inte sända på alls utan att inneha ett cert.
Så vill du hålla dig inom lagens ramar så blir det nog väldigt svårt att lösa uppgiften utan att skaffa amatörradio-cert, då 25mW på 5.8GHz-bandet stoppas av första bästa lövträd i princip.
2.4 och 5.8 Ghz är ism band så om öser på med effekt där så lär ingen märka.Nästan iaf,wifi,trådlösa nätverk,industriapplikationer med mera samsas där.
Videolänkar på 1.2GHz är rätt bra men inte godkända här - men folk verkar köra dom
Videolänkar på 1.2GHz är rätt bra men inte godkända här - men folk verkar köra dom
-
Jag kommer inte dra i väg 5km!
Typ 1km är mitt mål.
Nu har jag en amatör radio mast på taket som jag tänkt att använda mig av.
Jag har licens så det är lungt.
Antennen måste jag anpassa till rätt frekvens vad det nu blir?.
Hur gör man om man ska köra 3G
Fordonet {Tramtrakor} hittar ni i projekt.
Typ 1km är mitt mål.
Nu har jag en amatör radio mast på taket som jag tänkt att använda mig av.
Jag har licens så det är lungt.
Antennen måste jag anpassa till rätt frekvens vad det nu blir?.
Hur gör man om man ska köra 3G
Fordonet {Tramtrakor} hittar ni i projekt.
Har du mast och kan få upp antennerna en bit börjar inte 1km vara omöjligt.
En rundstrålande antenntyp som används på höga frekvensband men är en riktantenn är en sektorswitchad antenn.
Den är uppbyggd av typ panelantenner ala gsm/umts men dom sitter monterde ihop i ett hölje.
Det är ganska tjocka antenner.
Du måste ha en mottagare som klarar av antenndiversitet och kan välja den bästa antennen.
Det kan var 3-6 antenner för en rundstrålare din mottagare/sändare måste kunna välja mellan.
Förstärkning i varje rikting har med lobbredden och göra.En med 3 panelantenner ala 120 grader har lägst förstärkning
En rundstrålande antenntyp som används på höga frekvensband men är en riktantenn är en sektorswitchad antenn.
Den är uppbyggd av typ panelantenner ala gsm/umts men dom sitter monterde ihop i ett hölje.
Det är ganska tjocka antenner.
Du måste ha en mottagare som klarar av antenndiversitet och kan välja den bästa antennen.
Det kan var 3-6 antenner för en rundstrålare din mottagare/sändare måste kunna välja mellan.
Förstärkning i varje rikting har med lobbredden och göra.En med 3 panelantenner ala 120 grader har lägst förstärkning
-
Kan någon vidareutveckla svaret att använda sig av mobilnätet.
Då kunde jag rent tekniskt köra några mil då den går 20kmt och har alldeles för stor batterikapacitet.
Då kunde jag rent tekniskt köra några mil då den går 20kmt och har alldeles för stor batterikapacitet.