Ratt/joystick positions givare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cyber-hagga

Ratt/joystick positions givare

Inlägg av cyber-hagga »

funderade på att göra en ratt och koppla till nån pic och se vilken position den ligger på , det första man tänker på är att koppla den till en potentiometer och med adc'n läsa av värdet.

men jag kollade på Elfa så ligger trimpottarna på ±20% , det är ju ganska mycket , så om jag skall göra 10 sådana rattar blir "center" positionen olika på allihoppa , så vissa drar lite till höger osv.

såg även att det fanns rotationssensor på elfa som ger 20pulser/varv och kan visa skillnad på höger/vänser , man får nog växla upp den med kuggar så den visar 256pulser/ratt varv eller liknande och låsa ratten så den bara har 256graders frihet , men denna sensor kan ju inte se vart centrum är utan måster ha nånslags reset så den vet vart den skall börja räkna. blir ju lite fult att man måster dra ratten längst till höger så den skall visa rätt efter strömavbrott.

jag lutar lite åt trimmpott hållet och försöka mäta upp centrum å sen koppla den till ratten när den också är i centrum position.

nån annan som funderat på detta och kanske hittat nån bra billig enkel helst digital lösning på detta ? :D

för mycket text igen :)
ha de gött //ch
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé:

Använd rotationssensor. Låt den kunna snurra ett helt varv, men sluta räkna position vid 0 och 256. Sätt en lysdiod vid 0 och en vid 256 som tänds när man nått max eller min-läget. (Kanske även vid mitt-läget?)

Efter ett strömavbrott låter man positionen hamna i mitt-läget, eller så sparar man det senaste värdet i minnet och laddar in det när spänningen kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Annars så kan man använda en liten stegmotor som positionsgivare & då får du 200steg/varv!.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Kan du inte kalibrera potetiometrarna mjukvarumässigt då?
Det gör man ju alltid då man kopplar in en analog joystick till dator.

Här har du exempel och teori med en AVR:
http://www.barello.net/Papers/ServoPulseGenerator/

/StaXico
Användarvisningsbild
cyber-hagga

Inlägg av cyber-hagga »

jo ja kommerihåg att på gammla joystickar så fick man kalibrera dom så dom låg i centrum , men ja testade en nyare usb joystick då var det inga sådana problem men dom kör nog med lite bättre grejer? kanske nått optiskt som finns i musscroll hjulet fast med fler hål som kan visa position.

minnen tror jag inte skulle funka för ratten borde ha nåt synligt på sig som visar upp&ner så om ratten flyttar på sig efter strömavbrott skulle det bli lite fel

stegmotorer visste jag inte att man kunde avvända för att bestämma position, men det skall ju finnas magneter där i så vid varje steg skulle kanske en puls dyka upp , eller kanske anända den som en motor å köra den åt höger i några sekunder å sedan börja räkna noll där ifrån då den gått i botten läge, få kolla upp dessa stegmotorer lite mer.

ja får tacka för svaren =)
//ch
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kopplar man ihop en stor och en liten stegmotor så kan man faktist flytta en rotation helt utan att tillföra någn elektronik eller elström alls. Spänningen som genereras räcker för att driva den andra stegmotorn. Oki oki, det fungerar inte med alla motorer, men har man en liten labbhög liggande så är det en kul grej att testa !
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu när du ändå har pratat om att blanda in en mikroprocessor i det hela så är det väl inte svårare än att göra den självkalibrerande?! Min force-feedbackratt är det. Kräver bara lite skaplig linjäritet och sen är det skit samma vad änd-värdena är, det ger ju sig självt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

trimpottarna brukar vara ganska bra i tolerans, prova innan man förkastar det
sen fanns det bättre trimpottar med
vanliga pottar?

körde med trimpottar till lite analogaservostyrningar och dom hadde inga problem med centreringen
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Även om Rtot varierar +-20% varierar inte linjäriteten med 20%.
Matar du pottarna med +5V ger dom nog ganska nära 2,5V i mittenläge.
Användarvisningsbild
cyber-hagga

Inlägg av cyber-hagga »

okay , låter bra de

rohan jag har inte sätt din force feedbackratt och när du säger självkalibrering hur menar du då ?

homer: mmm.. forcefeedback =)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

När jag menar att den är självkalibrerande så funkar det som så här: Det finns två ändlägen där det är fysiska stopp, det går alltså inte att vrida mer än till en viss punkt. När man startar ratten så vrider man hela vägen till vänster, hela vägen till höger och sedan drar forcefeedbacken ratten till mitten. Det handlar alltså bara om att ratten antar att de min/max-värden som den har blivit utsatt för är de verkliga min/max-värdena.
Blir lite roligt om man startar centrerat och drar åt bara det ena hållet. Då hamnar man ganska snett. :D

Ratten heter Guillemot Ferrari Force Feedback Racing Wheel, kort och bra. Här finns en recension med en liten bild. Det är en produkt som jag har varit väldigt nöjd med. Har tyvärr slitit ut växelspaken så den ska till obduktion snart för att se vad som kan göras.

EDIT: Sen kanske inte trimpotientiometrar är de bästa att använda sig av. De brukar väl ha ganska dålig mekanisk hållbarhet? Kikar på panelpotentiometrar istället och ser att de specificerar linjäritet: ±5%. Det är säkert mycket bättre i verkligheten eftersom det finns olika sorters fel.
Användarvisningsbild
cyber-hagga

Inlägg av cyber-hagga »

okay , får provas det här , tackar för infon =)

får återuppliva min gammla snål pic programmera å få den att funka denna gången så de kanse kommer ta några dagar =)

//ch
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trimmpottar kna du inte använda. För jag gissar att ratten ska hålla mer än ett lopp.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Ursäkta om jag lånar tråden litet.

Jag söker en något liknande komponent...

Den skall dock ge en "puls" när man vrider på den, samt att man måste kunna känna av åt vilket håll man vrider den.

Jag vill använda den till att ställa in siffror, dvs kunna öka och minska mha en "ratt" utan ett bestämt max eller min, dvs man ska kunna snurra ratten 234123 varv åt valfritt håll om man vill =) .

Några förslag på vad jag söker ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

sodjan säljer väl såna "pulsgivare" på Tradera, ELFA likaså fast i deras butik och på nätet.
Skriv svar