Felsökning 12v-220v aggregat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bbenderman

Felsökning 12v-220v aggregat.

Inlägg av bbenderman »

12v 220v aggregat Från Biltema är kortslutning någonstans men var?
Korttis någonstans men var?
Säkringen går så fort den får ström,
Började mäta mellan +-12v ingången där var det kontakt så fortsatte jag mäta linding dioder men har säkert missat något.
Vilka komponenter skulle du börja kolla?
Bild
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Felsökning 12v-220v aggregat.

Inlägg av YD1150 »

Omvandlaren består av två delar:
Del 1 är en DC/DC omvandlare (push-pull, med två mosfetar) från 12V till typ 300-350VDC.
Del 2 är en H-brygga med fyra stycken MOSFET som hackar upp 300V:en i fyrkantsvåg.

Du får försöka luska ut vilken av dessa två delar som är trasig (eller båda om det är max otur).
Är det t.ex. fel i H-bryggan så kommer DC/DC-omvandlaren sannolikt att överbelastas
och säkringen brinner på grund av det.

En del av dessa omvandlare kan vara lite kinkiga i vilken ordning man startar dem.
1: Omvandlaren startas först utan belastning på 230V-utgången.
2: Efter det så kopplas belastningen in.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Min erfarenhet är att mosfetarna brukar ryka både på prim och secsida, börja mäta dem. (De som sitter mot kylflänsen )
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har en exakt likadan någonstans i gömmorna...

Kopplar man i sådana där enheter (dvs fyrkantvågsomriktare) till förbrukare med EMI-filter och med kondensator som första steg på ingången, så lever trissorna ett hårt liv på H-bryggan fast utrustningen man kopplade till inte ens är påslagen, och det brukar också märkas ut ända ut på 12-Volt sidan där spiralfädern som klämmer säkringen i cigarettproppen börja leka glödlampa och hela ciggpluggen börja smälta fast medelströmmen bara kanske är någon ampere...

Med andra ord kan det rasa både på sekundär och primärsidan halvledare om man kopplar in till fel last och strömförsörjningen orka lämna mycket ström till omvandlaren (läs bilbatteri)

Du får använda labbaggregat satt på 12 Volt och begränsad ström på säg 1 Ampere och sedan försöka följa var strömmen tar vägen då jag gissar att när det är i strömbegränsning så handlar det om enstaka Volt spänning kvar över polskruvarna.
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Alla mosfetarna var trasiga,
Tack :vissla: för alla tipps ni sitter inne med otroliga kunskaper. :bravo:
Hur det kommer sig att de trasiga måste vara fabrikationsfel då jag aldrig använt den.
Skriv svar