Motorstyrning
Motorstyrning
Hej, jag köpte nyss en svarv med för stor motor för att ens testa att starta på min säkring. Det är en gammal 50talare HEID. Det jag tänkte kolla är om man kan använda en frekvensomformare och med den på nåt sätt styra strömen till motorn, eller om det är mer aktuellt att byta ner mig i motoreffekt. Jag behöver inte det momentet som tillåts att skära med i svarvens orginalskick då jag inte ska legotillverka något. Så jag funderar på att montera en mindre motor.
Min fråga först och främst, då jag har en abb frekvensomformare sen tidigare och minns att man ska mata in data från motorns märkbricka, typ nominell effekt, ampere, varv etc, kan man lura frekvensomformaren eller begränsa strömen till motorn via att ange lägre effekt? Eller kommer motorlindningen bara suga den ström den vill ha och därmed överbelasta frekvensomformaren? Om jag minns rätt så stod det 22kW angivet på motorn 380V
22000/380 = 57+ Ampere. Jag har säkrat för 20 bara i dagsläget. Men det känns som att motorn bara tar 22kW vid full last? Så om man har en upramp eller mjukstart, kan man om man inte belastar asmycket klara sig utan att skjuta säkringarna då?
Jag är osäker på hur man räknar ut motorbelastning på nätet, det är ju tre induviduellt säkrade 20A, blir det totalt 60A då fördelat på 3 linjer, eller är det totalt 20A? Jag tänker om man kan jämna ut strömen över faserna på något sätt.
Vad är mina alternativ?
Min fråga först och främst, då jag har en abb frekvensomformare sen tidigare och minns att man ska mata in data från motorns märkbricka, typ nominell effekt, ampere, varv etc, kan man lura frekvensomformaren eller begränsa strömen till motorn via att ange lägre effekt? Eller kommer motorlindningen bara suga den ström den vill ha och därmed överbelasta frekvensomformaren? Om jag minns rätt så stod det 22kW angivet på motorn 380V
22000/380 = 57+ Ampere. Jag har säkrat för 20 bara i dagsläget. Men det känns som att motorn bara tar 22kW vid full last? Så om man har en upramp eller mjukstart, kan man om man inte belastar asmycket klara sig utan att skjuta säkringarna då?
Jag är osäker på hur man räknar ut motorbelastning på nätet, det är ju tre induviduellt säkrade 20A, blir det totalt 60A då fördelat på 3 linjer, eller är det totalt 20A? Jag tänker om man kan jämna ut strömen över faserna på något sätt.
Vad är mina alternativ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Motorstyrning
Varför köpa ett as till svarv som du inte kan driva?
Men enklaste är ju att ta en klenare motor typ 5kW så klarar du dig på den säkringen du har.

Men enklaste är ju att ta en klenare motor typ 5kW så klarar du dig på den säkringen du har.
Spindelborrning, gap, dubblängd, pris, dubbhöjd, kopiersvarv
jag kan driva den, bara inte just nu 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det var ju ett kap tydligen BILDER vill vi gärna se 
Allvarligt, kan du inte haka på en mindre snurra tillsvidare så du kommer igång?

Allvarligt, kan du inte haka på en mindre snurra tillsvidare så du kommer igång?
bilder
troligen skule du kunna prova, koppla motorn i Y och kör med frekvensomformaren det är innom möjligheterna ramar om man säger så

troligen skule du kunna prova, koppla motorn i Y och kör med frekvensomformaren det är innom möjligheterna ramar om man säger så
- ViktorSigg
Det går bra att använda en VFD, mata in motorns data och kör på. En elmotor drar bara så mycket effekt som den behöver, så belastar du den inte mer än de säkringar du har så är det ingen fara. Se till att ställa in en ramptid när du startar motorn bara, så att inte startströmmen blåser säkringarna.
kanon, följdfråga jag har en abb frekvensare liggande på 7,5kW Den är inte att tänka på? Jag tänkte om den var begränsad och skyddad mot att överbelastas, eller måste jag ha en som klarar märkeffekt även om tanken är att aldrig komma upp i det?
- ViktorSigg
Jag rekommenderar att prova. Jag har sett resultat åt båda hållen. VFDn är alltid skyddad mot överbelastning, så det behöver du inte oroa dig för. Det är om den inte kan starta motorn utan att trippa på överström som är risken. Ställ en lång ramptid och se vad som händer. Men 22kW, är det motor för 690V då??
EDIT: du skrev ju redan 380..
EDIT: du skrev ju redan 380..
22kW blir ca 32A på trefas 400V så om bara din VFD klarar att mjukstarta kan du belasta ca 60% på dina 20A säkringar.
där är svarven till att börja med. Kan gissa att någon känner igen den sen blocket. Har haft den på gång ett tag nu, men fick hem den igår. Ska fixa en bild på märkbrickan sen till motorn. Det är en rejäl klump, men den står som 380V Skulle gärna ha en mindre dock för att komma närmare väggen sen med motorn. Men slipper gärna att lägga pengar på motor.
Gejdrarna är fina, och dreven i växellådan ser riktigt fina ut, man ser det där "skavmönstret" och dom ser knappt gångna ut. Och enligt lastbilsåkaren som jag köpte av så ska förra ägaren knappt ha använt svarven. Dock så finns lite motbevis för det, för det ser ut som att dom avverkat material i mitten av det annars avtagbara gapet, kanske för att spara tid när man sätter upp 4backaren eller planskiva med utstick. Dock så fanns bara ett malcus 3-4 fäste till malcus 3tornet, så det måste jag få fatt på, alternativt tillverka som projekt. Det ser ut som fan både i verkstan och på svarven nu, men det är ett härsket oljeskikt med damm som gömmer en fin svarv. Körde mycket delar i smådelstvätten igår och det var fina verktyg som gömde sig där. Och pinolröret såg kanon ut med. Prismorna visar skavmärkena sen tillverkning tydligt.
Gejdrarna är fina, och dreven i växellådan ser riktigt fina ut, man ser det där "skavmönstret" och dom ser knappt gångna ut. Och enligt lastbilsåkaren som jag köpte av så ska förra ägaren knappt ha använt svarven. Dock så finns lite motbevis för det, för det ser ut som att dom avverkat material i mitten av det annars avtagbara gapet, kanske för att spara tid när man sätter upp 4backaren eller planskiva med utstick. Dock så fanns bara ett malcus 3-4 fäste till malcus 3tornet, så det måste jag få fatt på, alternativt tillverka som projekt. Det ser ut som fan både i verkstan och på svarven nu, men det är ett härsket oljeskikt med damm som gömmer en fin svarv. Körde mycket delar i smådelstvätten igår och det var fina verktyg som gömde sig där. Och pinolröret såg kanon ut med. Prismorna visar skavmärkena sen tillverkning tydligt.
Det är förövrigt en elektromagnetisk styrd koppling för kopierfunktionen, och det finns grov och finkopiering. Samt att man kan lägga modulgängor upp till 112mm per varv om jag minns rätt. Fanns sjukt mycket gängmöjligheter. 

-
HEID svarv du har valt en riktigt bra svarv vill jag lova.
Men det är smygstart på alla vart har den tagit vägen?
Hur stor är den förresten?
Men det är smygstart på alla vart har den tagit vägen?
Hur stor är den förresten?