Impulsrelä. eller tillverka ett?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Easy_Rider

Impulsrelä. eller tillverka ett?

Inlägg av Easy_Rider »

Bakgrund: jag håller på o bygger ett chopperbygge. och självklart skall styret vara så rent som möjligt. därför har jag endast 2 st vipparmsströmställare. med 3 lägen. varav en av dem är återfjädrande. till den kopplar jag tutan samt omkoppling mellan hel/halvljus.

Men ett vanligt relä vill juh ha styrström. vipparmen måste alltså stanna i läget om jag med vanligt relä vill ha helljuset på. eftersom den är återfjädrande så ger den juh således bara ett helljusblink.

Vad jag behöver är ett impulsrelä. jag kollade på Elfa, kostade närmare 800 spänn! tycker jag är lite saftigt med tanke på att det är förbrukningsvara.

Då har jag funderat lite på om det går att göra något med digitalkretser. som på en positiv flank ändrar först ifrån 0 på utgången till etta, o nästa gång den får en positiv flank så ändras den tillbaka till 0:a.. således kan jag med denna styra ett vanligt relä.

Men jag kan inte riktigt komma på vad jag kan använda för grindar o liknande inom digitalelektroniken för att skapa detta.. är det någon som kan hjälpa mig? eller bara kanske har någon ide som jag kan spinna vidare på???

Väldigt tacksam för svar..

mvh Mattias
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Volvo 240 hel/halvljusrelä! Billigt o bra. Finns på skroten o i grannens bil.
Easy_Rider

Inlägg av Easy_Rider »

Asså det är ett sådant impulsrelä??
Eddi

Inlägg av Eddi »

Ja, och troligt vis på alla bilar som det byter mellan hel/halv när man drar blinkersspaken mot sig.
Easy_Rider

Inlägg av Easy_Rider »

Då tackar jag så mycket för detta!!

:-)

/Mattias
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag kan bara instämma, det är ett perfekt impulsrelä!
Samma relä finns oxå i 140 och 160 modellera.
Vill man ha 24V spole så kan man ta ett relä från C303 / Terrängbil 11 som det finns en del av på skrotar runt om i landet.

MEN det är inte säkert att det finns ett impulsrelä i alla bilar! I nyare bilar sker hel/halvljusfunktionen i någon elektronikbox eller så. Och i vissa andra bilar så sker omkopplingen direkt i spaken, tror det är så på bl.a. Volvo 740.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har för mig att biltema har impulsrelä. Tror att jag köpte ett där när jag gjorde om elsystemet i en gammal amazon och hade lessnat på knappen på golvet.
Easy_Rider

Inlägg av Easy_Rider »

Kan relä (art.nr: 42-099) för hel/halvljus. vara rätt sorts relä?
Jävla skit att de inte skriver vad det är för relä...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nej, det är nog inte ett impulsrelä.
Jag har för mig att det är två vanliga slutande reläer i samma kapsling och med vissa gemensamma anslutningar.

//B1N4RY
Skriv svar