VA fördelning i toroid trafo med 3 olika grupper ?
VA fördelning i toroid trafo med 3 olika grupper ?
Jag har en toroid trafo från en pajjad NAD-förstärkare (2x40W).
Märkning på den:
Totalt 123VA
Sekundära utgångar:
33.1V - 0 - 33.1V (1.7A)
23.5V - 0 - 23.5V (0.2A)
0 - 7.5V (0.1A)
Får man tillgång till alla 123VA om man enbart använder första sekundära utgången ?
Grejen är att jag tycker Ampere-angivelserna verkar låga för att ha suttit i en förstärkare på 40W.
Och när jag anger VA med utgångsvolt i en online-omvandlare, så får jag 3.7A (med 33.1V).
Om jag sen omvandlar varje grupp från V tillsammans med angivna A, så får jag totalt ca 62VA än angivna totala 123VA.
Nån som kan förklara ?
Märkning på den:
Totalt 123VA
Sekundära utgångar:
33.1V - 0 - 33.1V (1.7A)
23.5V - 0 - 23.5V (0.2A)
0 - 7.5V (0.1A)
Får man tillgång till alla 123VA om man enbart använder första sekundära utgången ?
Grejen är att jag tycker Ampere-angivelserna verkar låga för att ha suttit i en förstärkare på 40W.
Och när jag anger VA med utgångsvolt i en online-omvandlare, så får jag 3.7A (med 33.1V).
Om jag sen omvandlar varje grupp från V tillsammans med angivna A, så får jag totalt ca 62VA än angivna totala 123VA.
Nån som kan förklara ?
Re: VA fördelning i toroid trafo med 3 olika grupper ?
jag får det till 122,69 VA när jag räknar.
På första lindningsparet får du ut 2x33,1Vx1,7A.
Dvd 33V bindningarna kan belastas med 1,7A styck (56,27VA)
Går säkert att plocka ut mer, men hur mycket går inte att säga, du får helt enkelt belasta den och mäta spänning och temperatur.
Temperaturen kan du mäta genom att mäta resistansförändringarna i lindningarna, dock kan du inte använda den vanliga formeln för resistivitet i koppar, finns en annan formel, som jag har hemma i formelsamlingen.
På första lindningsparet får du ut 2x33,1Vx1,7A.
Dvd 33V bindningarna kan belastas med 1,7A styck (56,27VA)
Går säkert att plocka ut mer, men hur mycket går inte att säga, du får helt enkelt belasta den och mäta spänning och temperatur.
Temperaturen kan du mäta genom att mäta resistansförändringarna i lindningarna, dock kan du inte använda den vanliga formeln för resistivitet i koppar, finns en annan formel, som jag har hemma i formelsamlingen.
Ha ha ha Tack
Jag mitt dumma nöt räknade ju bara på en kabel per utgång
Vill köpa ett DIY-kit och bygga egen förstärkare, men de flesta kräver 4-5A enligt säljarna.
Vill återanvända så mycket som möjligt av NAD'en av ekonomiska skäl, men får nog köpa ny trafo för säkerhetsskull.
Kikar ju mest på kiten runt 2x80W.

Jag mitt dumma nöt räknade ju bara på en kabel per utgång

Vill köpa ett DIY-kit och bygga egen förstärkare, men de flesta kräver 4-5A enligt säljarna.
Vill återanvända så mycket som möjligt av NAD'en av ekonomiska skäl, men får nog köpa ny trafo för säkerhetsskull.
Kikar ju mest på kiten runt 2x80W.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Mike på brittiska LivingInThePast ( googla på det + transformer) meddelade att vad gällde de trafar han sålde skulle man titta på maximala effektuttaget. Däremot kan det ju bli varmt i liindningar för låga strömmar om man drar ut för mycket.
Kikade lite på hans sida, men hittade inget sånt, men det spelar ingen roll, tack för tipset
Nu klurar jag på vad knäppkineserna menar med att deras Klass A-förstärkare drivs med DC 18V - 0 - 18V, och det finns alltså 3 anslutningar på kretskortet... grejen är att jag har redan ett stabiliserat nätaggregat, som ger tillräcklig Volt och Ampere-tålighet, men ville få förklarat hur jag får 3 kablar i DC (?)
Blev hänvisad till ett kort med likriktarbrygga och ett helt gäng med kondensatorer, men jag vill ju slippa köpa he he
I alla fall... på AC-sidan ska man ha centertapp, så självklart 3 ingångar, men sen på DC-sidan, så hade deras kort faktiskt 3 utgångar. Min fråga blir då:
Det som kallas GND på kortet... är det typ gulgröna jordkabeln från AC-sidan, som liksom ska gå igenom ända till förstärkarkortet ???
Kan jag i så fall förlänga jordkabeln från mitt nätagg ? Den slutar ju nu i nätaggets chassi, så kan ju skarva i den punkten... men alltså, är centertappen = jord ?
Det låter helt galet, men frågar ändå.

Nu klurar jag på vad knäppkineserna menar med att deras Klass A-förstärkare drivs med DC 18V - 0 - 18V, och det finns alltså 3 anslutningar på kretskortet... grejen är att jag har redan ett stabiliserat nätaggregat, som ger tillräcklig Volt och Ampere-tålighet, men ville få förklarat hur jag får 3 kablar i DC (?)
Blev hänvisad till ett kort med likriktarbrygga och ett helt gäng med kondensatorer, men jag vill ju slippa köpa he he

I alla fall... på AC-sidan ska man ha centertapp, så självklart 3 ingångar, men sen på DC-sidan, så hade deras kort faktiskt 3 utgångar. Min fråga blir då:
Det som kallas GND på kortet... är det typ gulgröna jordkabeln från AC-sidan, som liksom ska gå igenom ända till förstärkarkortet ???
Kan jag i så fall förlänga jordkabeln från mitt nätagg ? Den slutar ju nu i nätaggets chassi, så kan ju skarva i den punkten... men alltså, är centertappen = jord ?
Det låter helt galet, men frågar ändå.
Både ja och nej, beror på hur det hela är konstruerat.
Du måste ha en nätdel med center-tap på DC-sidan, dvs nätdelen skall ha anslutningar för -18V 0V och +18V, hur den ser ut på nät-sidan dvs 230V-sidan spelar mindre roll.
Du måste ha en nätdel med center-tap på DC-sidan, dvs nätdelen skall ha anslutningar för -18V 0V och +18V, hur den ser ut på nät-sidan dvs 230V-sidan spelar mindre roll.
Okej, då kan jag glömma mitt aggregat. Kikade i det och trafon har ingen centertapp på sekundärsidan. Tack 

Men du skrev ju:
> Sekundära utgångar:
> 33.1V - 0 - 33.1V (1.7A)
> 23.5V - 0 - 23.5V (0.2A)
Det tyder ju på att du har det.
> Sekundära utgångar:
> 33.1V - 0 - 33.1V (1.7A)
> 23.5V - 0 - 23.5V (0.2A)
Det tyder ju på att du har det.
Det var nog så att TS har ett annat nätaggregat, ursprungligen gäller det ju trafon antar jag, och skall han använda den behöver han likriktare, glättning och spänningsreglering.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Man kan fula till ett bipolärt aggregat genom att sätta en spänningsdelare som delar spänningen rakt av och ha mitten som ny nolla.
Passar bra till t ex opampkretsar som inte kräver mycket ström.
Har man trafo med en lindning kan man halvvågslikrikta (http://www.circuitstoday.com/half-wave-rectifiers) där du har en andra diod riktad åt andra hållet.
Man måste se upp med filtreringen.
Har man trafo med en lindning kan man halvvågslikrikta (http://www.circuitstoday.com/half-wave-rectifiers) där du har en andra diod riktad åt andra hållet.
Jepp, började tråden med anledning av min ringkärnetrafo, som eventuellt skulle passa ett nytt kretskort/förstärkare i min trasiga NAD.
Nu har jag ändrat mig, för jag skulle få köpa så mycket nytt ändå, så nu tänker jag testa en liten Klass A istället.
Har redan en liten extra trafo med centrumtapp på väg (till första projektet) som kommer duga till en liten test.
Min gamla ringkärne hade bara en passande grupp till första kortet jag tänkte köpa, därav en extra på väg.
Visst kommer jag behöva ett kort med likriktarbrygga och några kondingar ändå, men klarar mig nu med ett för typ 150:-
Får lyssna på en 15 år gammal Pioneer, som jag lånar på obestämd tid, ett tag till
Nu har jag ändrat mig, för jag skulle få köpa så mycket nytt ändå, så nu tänker jag testa en liten Klass A istället.
Har redan en liten extra trafo med centrumtapp på väg (till första projektet) som kommer duga till en liten test.
Min gamla ringkärne hade bara en passande grupp till första kortet jag tänkte köpa, därav en extra på väg.
Visst kommer jag behöva ett kort med likriktarbrygga och några kondingar ändå, men klarar mig nu med ett för typ 150:-
Får lyssna på en 15 år gammal Pioneer, som jag lånar på obestämd tid, ett tag till

Köp en 40 år gammal i stället, så får du bättre ljud.

Chansade förra året på en A-66X men den fick jag aldrig okej på vänstra kanalen. Idag är jag sur på mig själv att jag slängde den.
Låter spännande, men lite över min nuvarande kunskapsnivå he hesoundbrigade skrev:Man kan fula till ett bipolärt aggregat genom att sätta en spänningsdelare som delar spänningen rakt av och ha mitten som ny nolla.

Sparar länken om min gamla hjärna kopplar en vacker dag

du får köpa min sonab R4000 istället
..Eller också sparar jag den som hjulstopp till bilen

..Eller också sparar jag den som hjulstopp till bilen