2 frågor, seriekoppling och spänningsreglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrhub

2 frågor, seriekoppling och spänningsreglering

Inlägg av mrhub »

Hej.
First time poster... :)

Jag har ett raspberry pi projekt pågående i växthuset med sensorer och jag tänkte sätta det på en powerbank som laddas med solceller.

Jag hittade enklare solceller och tänkte seriekoppla 3 st och sätta en spänningsregulator för att få ner det till ca 5 volt.

Fråga 1: Går det att seriekoppla solceller på det sättet? Tänker om dom är designade på något sätt så att det inte fungerar...
Fråga 2: Om jag sätter in 12V solcell istället och tar ned spänningen med den spänningsregulator, begränsar den även strömmen? Eller hur fungerar det när den är switchad?

Som det kanske märks, skapligt novis men hoppas att någon orkar ta sig tid att svara.
Miramithe

Re: 2 frågor, seriekoppling och spänningsreglering

Inlägg av Miramithe »

Fråga 1, det går att seriekoppla. Och jag skulle gissa på att de du länkar till redan är seriekopplade då normalt varje cell ger 0,5 volt.
Fråga 2, den angivna regulatorn begränsar inte strömmen. Men det finns liknande som gör. Vet inte om Kjell har dock.

.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Och välkommen till forumet.

Kan även tillägga lite vad jag upptäckte när jag lekt med solceller och liknande spänningsregulatorer.
Dels så effekten angiven på cellerna är maxvärden och det är egentligen bara när solen lyser rakt på som man uppnår de. Så det lär man ha i åtanke när man vill ladda något.

Det kan även vara bra att veta hur mycket din rpi drar med allt inkopplat för att få ett hum om hur mycket solceller man behöver.

Regulatorn har även en förbrukning och även laddkretsen in i batteribanken.

Laddkretsen beroende på modell kanske kan klara 4,5v till 6v in så då kanske en 6v solcell kan passa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle man kunna bättra på med en ackumulator med laddkrets? OM solcellen kan generera mer ström än kretsarna drar när det skiner på kan ju överskottet gå till laddning av batterier. Misstänker att det finns någon färdig lösning för detta.
mrhub

Inlägg av mrhub »

Måste dock hitta lite mera kraftiga paneler tror jag, pajen verkar dra ca 0,35 A enligt usb mätaren och solcellerna ger 200mA (maximalt)... Då kommer powerbanken ta slut ganska snabbt... :)

I bästa fall så har man sol i 12 timmar, och då kommer den behöva ladda minst 0,35*24=8,4 A för att driva pajen 24 timmar, dvs 700 mA per timme...

Kan iofs seriekoppla 3 st, och parallellkoppla 4 rader... 12 st alltså... :) Då bör jag få ut 800mA.

Tack för svaren så länge, ska se vad jag hittar!
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Dock att tänka på är att rpin drar 350mA vid 5volt och då 5*0.35=1,75 Watt så lär man nog räkna på effekt och inte bara ström. Batteriet i powerbanken är på 3,7v så något boostar ju upp spänningen till 5v. Vilket oxå är förluster i den omvandlingen.
Så säg att man förbrukar ca 2W ut ur batteriet. Då måste vi fylla på med minst 2W in plus förlusterna från laddaren. Och Max 12 sol. Men vi vill ju att den ska klara även när det inte är Max med sol.
mrhub

Inlägg av mrhub »

Mm, behöver alltså lite mer rejäla grejjer.
Hittade en 10W solcellsladdare på classe som inte verkar kosta skjortan, men det är kanske att vara lite optimistisk?
Ska kanske söka reda på minst 20W?
Skriv svar