Effektreglering SSR, surr på tråden.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jussi

Effektreglering SSR, surr på tråden.

Inlägg av Jussi »

Hepp!
Har byggt en effektreglering åt min vörtgryta (öl) baserat på SSVR+potentiometer, upplever dock att värmeelementet surrar vid reglering.
Har ni tips på hur jag kan motverka detta? Eller har jag något som är väsentligt fel? Prövat med endast ssr+pot.

Tacksam för svar av er kunniga :)

Här regleringen i oscilloskop:
https://vid.me/zuzH

Här surret i "närbild":
https://vid.me/Nl3n
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Effektreglering SSR, surr på tråden.

Inlägg av TomasL »

schema och exakt vilka komponenter du använt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Herregud vilket dålig sinuskurva - ser verkligen din elnät ut på det sättet?? I så fall har du mycket övertonsström på nolledaren (från energisparlampor/mindre switchade nätaggregat etc) samlade från olika faser om sinuskurvan blir så kantig som i filmen.

---

regleringen verkar vara fasvinkelstyrd la a dimmer. med dom kraftiga spännings och strömspikarna som blir när triacen börja leda i varje halvperiod så kan det bli ljud i glödlampor, värmespiraler etc. som inte är helt ihopkapslade med fyllning av anledningen magnetfältet ökar/minskar väldigt språngartat och det ger mekaniska vibrationer.

hur minskar man det?, tja med drossel i serie (med en del nackdelar och beroende på hur stor den är) men kräver att din styrdon klarar av att styra elmotorer också.

Om det bara handlar om några 10-tal Watt effekt i värmaren så kanske en eller 2 parallellkopplade större lysrörs drosslar (typ 80W dito) kopplad i serie med lasten skulle fungera, men räkna med att effektfaktorn blir lägre samt att din reglerdons mätsystem kommer att visa fel om den inte har inbyggd riktig energimätare som också kan mäta reaktiva laster korrekt.
Jussi

Inlägg av Jussi »

TomasL skrev:schema och exakt vilka komponenter du använt.
Stog i reglerna att man inte får citera? Fuskar lite här...

Schemat enligt:
https://www.stilldragon.org/uploads/man ... 131020.pdf

Ssr: cryda cdssr-1 va 2240
Pot; 500Kohm 2W, uppmätt till ca 350kohm sen går den upp i Mohm, kanske mätfel.
Senast redigerad av Jussi 21 juli 2016, 11:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Jussi

Inlägg av Jussi »

xxargs skrev:Herregud vilket dålig sinuskurva - ser verkligen din elnät ut på det sättet?? I så fall har du mycket övertonsström på nolledaren (från energisparlampor/mindre switchade nätaggregat etc) samlade från olika faser om sinuskurvan blir så kantig som i filmen
Som du kanske förstår är jag inte fullständigt insatt inom elektronikens värld, bara lite hobby kopplande och radio verksamhet.
Första gången jag startade upp ett oscilloskop och "mätte" någonting, hade bara mätproben emot gummikabeln.
Sinuskurvan såg någorlunda 'ren' utan reglering när man höll emot ordentligare. Däremot får den en 'topp' när man reglerar, vilket syns i klippet.
Effekten handlar om ca 2000W, testade också på en vattenkokare från clas ohlson, där uppstod inte lika höga vibrationer. Måste bero på uppbyggnaden av elementet? Surret upplever jag att ursprungligen uppstår i SSR reläet.

Tack för svaret!
Innebär det då att detta är mer ett 'kosmetiskt' bekymmer, eller är det ett problem som måste åtgärdas så att inte annat påverkas?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Regeln finns för att folk inte skall ta hela (ibland långa) inlägg från inlägget strax innan och bara lägga till en rad/kommentar i slutet/början. - dvs. ta med sig ovanan från outlook...

att klippa ut relevant rad för att förtydliga vad man svarar på i sitt inlägg är i mina ögon helt OK

---

OK. du mätte alltså inte direkt på spänningen (via högspännngsprob/spänningsdelare etc. 'safe' mätning) utan sniffade i luften omkring - ja då kan det se ut lite vad som helst.

...

Hur eller hur så kvarstår nog 'boten' för dina störningar fortfarande med att använda mer eller mindre 'tunga' drosslar i serie med din last, om din styrmanick klarar av det på kontrollerat sätt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är FULLSTÄNDIGT onödigt att fasvinkelstyra värme. Till och från i nollgenomgångarna med några sekunders intervall gör det hela surr och störningsfriare.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Helt riktigt, dock inte möjligt med den valda SSRen, vad det nu är för någon.
Verkar vara någon form av kina-kopia av CRYDONs SSRer, och det verkar vara omöjligt att hitta datablad för den.
Jussi

Inlägg av Jussi »

xxargs skrev: OK. du mätte alltså inte direkt på spänningen (via högspännngsprob/spänningsdelare etc. 'safe' mätning) utan sniffade i luften omkring - ja då kan det se ut lite vad som helst.
I princip, eftersom jag inte mätt tidigare vågade jag inte riktit sätta proben direkt emot fasen. :razz:
Borde sätta mig in i hur ett oscilloskop fungerar, men verkar vara en djungel för den oerfarne.

Tack för era svar, skall se om jag gör något åt 'problemet' .
Som jag förstår det nu av era/ditt svar Ger denna typen av reglering mekaniska vibrationer som kan upplevas värre/inte alls? beroende på utformningen av värmestavarna.
Tror ni detta stör omgivningen?
Jussi

Inlägg av Jussi »

TomasL skrev:Helt riktigt, dock inte möjligt med den valda SSRen, vad det nu är för någon.
Verkar vara någon form av kina-kopia av CRYDONs SSRer, och det verkar vara omöjligt att hitta datablad för den.
Allt jag hittar är,
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, det var allt jag hittade också. Och det säger inte så mycket.
Senast redigerad av TomasL 21 juli 2016, 13:10:53, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det som stör elnätet är fasvinkestyrningen - dock om jag tolkade dina bilder så handlade det inte om några större effekter utan i nivå glödlampa eller två, men även enkel belysningsdimmer har en toroid avstörningsdrossel medans jag ser inget om sådan på din. En sådan avstörningsdrossel kommer inte ta bort surret på dina element med de som kör långvåg mm. blir gladare av det då det kan störa oerhört på radiofrekvensta frekvenser..

Hade det varit större element i > 500 Watt så hade fasvinkelstyrning varit högst olämpligt utan man slår av och på elementen vid nollgenomgång med ett antal sekunders perioder - ju större element, ju längre tid mellan på och avslagen.

man skall komma ihåg att elelement i dessa sammanhang har ganska stor tröghet vilket gör att de tål att slå av och på med mer eller mindre stort tidsmellanrum.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

En stilla fråga, varför reglerar du effekten? och inte temperaturen?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Reglerar man effekten så får man en stadigare temp än om man använder sig av en termostat eller liknande, har jag fått för mig iaf :)
Jussi

Inlägg av Jussi »

xxargs skrev:Det som stör elnätet är fasvinkestyrningen - dock om jag tolkade dina bilder så handlade det inte om några större effekter utan i nivå glödlampa eller två, men även enkel belysningsdimmer har en toroid avstörningsdrossel medans jag ser inget om sådan på din. En sådan avstörningsdrossel kommer inte ta bort surret på dina element med de som kör långvåg mm. blir gladare av det då det kan störa oerhört på radiofrekvensta frekvenser..
Elementet ligger på 0-3 kW!
Kanske borde jag damma av nån gammal transistorradio och kolla hur mycket det stör :oops:
Skriv svar