Fasiken min drivare med vektorstyrning gick inte att ställa in till 24k spindeln, fanns inte möjlighet att initiera en motor med mer än 60Hz i basfrekvens...
Dock har jag märkt att det går att köra spindeln med en trefas VFD och mata på lite över märkspänningen och ha en brant v/f kurva. Spindeln är inte ens varm att ta på samt att den verkar klara av spänningen från en trefas VFD. Har meggat lindningen både före och efter med 1000V och det ser bra ut. Få se hur länge, men jävlar vad vrid man kan få till om man vill! Ska se om jag kan mäta det eller lägga upp någon filmsnutt när jag kommer hem om ett par dagar.
Spindelmotorer för låga varv
- ViktorSigg
Re: Spindelmotorer för låga varv
Jag kör också min 230V spindel från en 400V VFD men självklart har jag satt spänningen till 230V vid 400Hz. Men jag har som sagt inte trixat nått med övriga inställningar som torque boost etc, rak V/f-kurva bara.
> Även bord, motorer, skruvar och skenor kommer ju bidra till vikten, landar säkert på 350 kg utan fyllda rör och utan fundament.
Vilket ju är ungefär 1/20-del av vad maskiner med 2kW axelmotorer väger, de maskinerna klarar att ha ett par tre av dina maskinstativ på bordet och "slänga runt" dem i 15m/min.... Missförstå mig inte, du gör HELT rätt som satsar på stabilitet och, om något, tar i överkant, men 1.8kW axelmotorer känns "lite väl stort". Kanske passar till Z om du inte ska balansera den på nått sätt. Oavsett, det blir nog en "liten" fin och stabil maskin - om du bygger den vill säga, brukar stanna på pappret....
> Jag tror jag har missat något...?
Du får leta lite men helt kort så beställde han drivare för +/-10V styrsignal, frågade specifikt om detta och fick skriftlig bekräftelse. Vid leverans visar det sig att det inte var +/-10V utan är 0-10V istället. Säljaren inte intresserad av att rätta till sitt misstag och EBAY/Paypal tycker att ett + eller - tecken inte kan ha så stor betydelse så där fick han ingen hjälp heller.
> Även bord, motorer, skruvar och skenor kommer ju bidra till vikten, landar säkert på 350 kg utan fyllda rör och utan fundament.
Vilket ju är ungefär 1/20-del av vad maskiner med 2kW axelmotorer väger, de maskinerna klarar att ha ett par tre av dina maskinstativ på bordet och "slänga runt" dem i 15m/min.... Missförstå mig inte, du gör HELT rätt som satsar på stabilitet och, om något, tar i överkant, men 1.8kW axelmotorer känns "lite väl stort". Kanske passar till Z om du inte ska balansera den på nått sätt. Oavsett, det blir nog en "liten" fin och stabil maskin - om du bygger den vill säga, brukar stanna på pappret....

> Jag tror jag har missat något...?

Du får leta lite men helt kort så beställde han drivare för +/-10V styrsignal, frågade specifikt om detta och fick skriftlig bekräftelse. Vid leverans visar det sig att det inte var +/-10V utan är 0-10V istället. Säljaren inte intresserad av att rätta till sitt misstag och EBAY/Paypal tycker att ett + eller - tecken inte kan ha så stor betydelse så där fick han ingen hjälp heller.
- ViktorSigg
Jag har inte hunnit experimentera färdigt ännu men jag har satt fältförsvagningsfrekvensen till 30 Hz, så mellan 0 och 30 Hz så rampar han spänningen sedan är det full spänning på 250V. 

Full spänning från 30Hz, på en 400Hz motor? 
Löser den inte för överström på det (uppenbarligen inte)?

Kan bli aktuellt att bygga kolossen om den klarar av att stå i "kallgarage" (vedbod) med uppvärmd box under körning vintertid.H.O skrev:> Även bord, motorer, skruvar och skenor kommer ju bidra till vikten, landar säkert på 350 kg utan fyllda rör och utan fundament.

Jag har kör nog på 1kW motorer med 4Nm istället, även det är overkill min inte lika overkill som 1,8kW. Ska fila lite på designen, kanske göra mig mindre beroende av rör och istället baka in mer EG, ett bättre material då mitt utrymme inte är kruttorrt. Men stabilitet är A och O, blir inga ALU-profiler här inte!
Funderar dock på att köra på en BT30 spindel med servodrift.
- ViktorSigg
Jopp men vattenkylningen verkar palla med. Drivaren är så överdimensionerad för uppgiften att den klarar det. Men som sagt, får se hur länge spindlen står pall. Ingen spindel jag kommer att använda nu iallfall, va mest nyfiken på vad man kunde göra med en sådan.H.O skrev:Full spänning från 30Hz, på en 400Hz motor?