Bygga om ett switchat nätaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
våfflan

Bygga om ett switchat nätaggregat?

Inlägg av våfflan »

Hej!

Jag funderar på att köpa en förstärkare som är tillverkad i USA och matas med 110V. Den som äger den nu har en yttre trafo som omvandlar 220V till 110V som är stor och tung. Ej toroid... Det vill min rygg slippa att släpa på... Förstärkaren är mono och ger ut 300W RMS.

Den har en switchad nätdel bl.a. för att förstärkaren ska vara lätt. Men detta arrangemang med yttre trafo skjuter ju denna fina ide helt i sank. Så därför funderar jag om det är möjligt att bygga om den switchade nätdelen. Eller ersätta den med en annan yttre switchad nätdel som leverera de spänningar som behövs.

Som jag ser det har jag tre val:

1. Bygga om den befintliga. Är nog ganska knepigt tror jag, förmodar att trafon behöver bytas (var hittar man en sån?) och trissor mm till den högre inspänningen.

2. Ha en yttre switchad nätdel som omvandlar 220 -> 110.

3. Ha en yttre switchad nätdel som ger ut de spänningar som förstärkaren behöver internt. Jag har inte hittat såna, de jag hittar har utspänning 110V, 12V, 24V mm dvs de vanligaste. Nu vet jag inte än vilken spänning förstärkaren behöver internt men antar att det är nånstans mellan 50-100V.

4. Köpa en toroid...

Nån som har lust att dela med sig av sina erfarenheter och kunskap och ge mig råd/tips?

/Våfflan
xxargs

Re: Bygga om ett switchat nätaggregat?

Inlägg av xxargs »

Många (äldre) 110V switchade nätaggregat har en spänningsdubblarkoppling så att arbetsspänningen till switchdelen är ca 300 Volt precis som de med 230V matning.

de hade oftast lägen att flytta om en sladd eller en omkopplare så att man kunde växla mellan 110 och 230 Volt.

det kanske finns samma lösning i din aggregat.

modernare aggregat med PFC-kretsar i sig så är det annorlunda.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja att trafon i den switchade nätdelen behöver bytas ut tror jag inte på. Precis som xxargs är inne på tror jag att det går att lösa redan på primärsidan. Om det nu inte sitter en spänningsdubblare så är räcker det troligen med att justera switchens PWM (kanske byta nån RC-länk) och möjligen behöver komponenter på primärsidan bytas till såna med högre märkspänning.

Men utan schema är det nästintill omöjligt att säga nåt, det blir bara gissningar och antaganden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

börja med att kolla på hur likriktaren är kopplad till reservoarkondningen samt om reservoarkondingarna är 2 st med typiskt 200V - 250V i märkning samt om dessa verkar vara parallellkopplade (oönskat i ditt fall) eller om det verkar vara mer komplicerat kopplat mot inkommande dioder (bättre i ditt fall då det kan tyda på spänningsdubblarkoppling och därmed ombyggningsbart med kondingarna kopplade i serie)

Har du bara en stor reservoarkonding och den är märkt 200 - 250 Volt så är det surt läge då det inte är möjligt att koppla för spänningsdubbling i det fallet.

har du möjlighet (var försiktig som sjuttsingen) att mäta spänningen mot switchtrissorna under 110V-matning i drift och se att dessa är ca 300 Volt så går det att bygga om ingångsdelen ganska lätt om det är två stora elektrolyter där och ca 150 Volt spänning över var och en där

man skall också komma ihåg att det fans många utförande där omkopplingen mellan 110V och 230 Volt är automatiserat i produkter tänkt för internationell marknad (tex. laptop-laddare)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det finns få nätdelar med spänningsdubblare, det är billigare och bättre och lösa det med aktiv PFC krets istället som gör att den kan drivas på allt mellan 90 och 240(250) VAC.

Jag håller det för osannolikt att det är ett så pass gammalt steg, då hade man inte switchade nätdelar.

Men ta ett foto på baksidan kan man utröna mera, kan du ta bilder på nätaggregatet också innuti hade det varit kanon.

Visst kan du mäta och bygga om men om du inte vet vad du gör är risken stor att du smäller något. I princip om du måste fråga är det för knepigt...

Jag hade valt antingen en ny nätdel eller en extern toroid.
våfflan

Inlägg av våfflan »

NASHVILLE_1000_2_OF_2.pdf
Tackar så väldans för era svar! Fick tag på schemat. Se bifogad fil. 110V likriktas och görs till en "+-jord" spänning (110 * 1,4 /2 = +- 77V? ) som driver switchade nätdelen som sen har +-60V ut. Så vitt jag förstår verkar det dock svårt ut att bygga om. Möjligtvis om man kan få tag på en extern switchad nätdel 220 in -> +-60 ut? Men var hittar man det? Kanske toroidtrafo trots allt är bästa lösningen.

Vad är en PFC krets?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om J127 och J128 är ihopkopplade i nuläget så verkar det vara en spänningsdubblarkoppling och gör om inkommande 110V spänning till ca 311 Volt, och är anslutningen mellan J127 och J128 borttagen så kan switcharen matas med 230 Volt och det blir 325 Volt.

av signalnamnen vid J124 och J130 så verkar det förväntas spänning bit över 300 Volt i och med att man skriver 350SNDA/350RETA (dvs typspänning 350 Volt även om det i verkligheten ligger runt 325 Volt (olastat) )

Med andra ord verkar en del av switcharen vara byggd för att kunna matas med 230 Volt om man vill, - men man måste gå igenom allt annat också, som tex de olika kondingarnas spänningstålighet - dock var ingångskondingen C145 klassad 250 Volt AC så det verkar vara att det är tänkt att klara 230 Volt AC på ingången även om jag hade velat ha lite större marginal på denna konding....

---

PFC-kretsar (PFC = Power Factor Correction) har man i modernare aggregat över en viss effektklass för att den skall dra strömmen hyfsat sinusformat och inte som i denna design att det bara drar ström (med stor strömspik) bara vid periodtopparna när likriktarbryggan leder.

Den här apparaten skulle du förmodligen inte kunna få att bli godkänd i EU-land idag för avsaknaden av just PFC-krets...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är inte bara spänningstålighet, det är isolationsavstånd, isolationsapänning mm på kablar, kontakter och övriga komponenter som skall vara godkända för att anslutas till 230VAC inom EU. Det räcker inte alltid att byta stickkontakten för att ansluta till svenska elnätet. Det har gjorts för med direktimporterade saker och orsakat skada.

Kort och gott, bygger du om övertar du ev produktansvar. Det ansvaret harman alltid.

Du skall vara säker på vad du gör, så jag ser xxargs kommentarer som rent teoretiska hur man kan göra , inte nödvändigtvis en walk through. Betänk detta.

Återigen- vill du lösa det snabbt och smidigt- köp en isolerad 230/115V trafo. Ca 500VA för att orka med full effekt på ett nätaggutan aktiv PFC.

Det sagtär det förmodligen som xxarg skriver, och har du riktig röta ÄR det bara stickkontakten som skiljer mellan 230 och 110V verisionerna.
våfflan

Inlägg av våfflan »

Har bestämt mig att bygga om till 220. Orkar inte längre släpa på 220->110 trafon (snart till salu ;0) och vill få upp mtbf siffran... och lite kul är det ju också :0))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar