"tända" lysdioder med olika polaritet med en knapp ...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

"tända" lysdioder med olika polaritet med en knapp ...

Inlägg av laban12 »

Problem:
I min båt sitter det olika LED som indikerar olika saker såsom att ström är påslagen till olika enheter eller att andra saker har problem eller att inga problem finns - som vanligt alltså, en hel del olika indikatorer.

Ibland kan jag tycka att dessa är störande, speciellt nattetid då vissa av dem lyser rejält starkt.

Det jag skulle vilja ha är en strömbrytare som släcker, eller tänder, samtliga indikerings LED - och det finns en lämplig i båtens panel som heter "instrument" - den är enpolig och används inte idag.

Dock är det så att vissa av indikeringsLED tänds när sensor/apparat/mojäng ansluter dem till jord och andra tänds när de ansluts till plus. Jag får således bunta ihop alla som ska anslutas till plus för sig och alla som ska ansluta till minus för sig.

Så långt allt väl - MEN, hur gör jag på enklast sätt för att med en knapp ansluta både till jord och plus?
Jag kan göra inkopplingen med ett relä, men det känns onödigt att ha ett relä som ligger och smygdrar ström när det säkerligen går att göra samma koppling med exempelvis en FET?

Det är bara det att jag behöver ett litet tips om hur den inkopplingen skulle se ut.
Jag bifogar en enkel bild över frågeställningen! :)

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: "tända" lysdioder med olika polaritet med en knapp ...

Inlägg av Icecap »

Svaret är: en N-MOSFET!

De LED som slår på vid anslutning till GND ska till COMM på brytaren. Brytaren ska sedan kunde växla mellan +12V (NO) och GND (NC).

Sedan tar du en N-MOSFET och kopplar source till GND, gate till COMM på brytaren och drain till de LED som aktiveras med +12V.

Självklart är det helt fint med ett motstånd (10k) mellan brytaren och gate samt en mindre kondensator (100n) mellan gate och source, det tar de värsta spikar som kan komma så att transistorn håller mycket bättre.

När du sedan aktiverar brytaren går den från att ha GND på COMM till att ha +12V på COMM, detta ger ena delen av LED'na tillgång till att lysa och aktiverar även transistorn som då ger den andra delen av LED'na tillgång till att lysa.

Jag vill dock kraftigt föreslå att du sätter en vanlig diod (t.ex. 1N4148, skitbillig) i serie med varje LED, då säkrar du dig mot bakspänning som LED har det svårt med.
laban12

Inlägg av laban12 »

Mmmm.... fast brytaren är ju inte av den växlande typen ... utan som i kopplingsschemat ovan.
Annars är jag nog med på resonemanget.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, så ska den "bara" koppla mellan +12V och LED'na, alltså mellan COMM och NO så att säga.

Men då behövs ett pull-down motstånd mellan gate och source, 100k skulle nog vara bra.
laban12

Inlägg av laban12 »

Så det här skulle kunna vara en fungerande lösning:
(Undantaget skyddsdioder då)

Bild
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du kanske skulle bygga en dimmer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

laban12: Bingo!
laban12

Inlägg av laban12 »

RDX*: Även om det är en intressant ide så vet jag inte hur 'apparaterna' som tänder dioderna skulle må av det ...
Icecap: Jag antar att vilken NFET som helst skulle passa, exempelvis IRF1010NPBF?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så länge den klarar strömmen som kan dras och spänningen som kan finnas är den OK.
Så IRF1010NPBF är definitivt OK - men kanske en aning överdimensionerat ;-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

laban12 skrev:RDX*: Även om det är en intressant ide så vet jag inte hur 'apparaterna' som tänder dioderna skulle må av det ...
Icecap: Jag antar att vilken NFET som helst skulle passa, exempelvis IRF1010NPBF?
Dimmer eller inte dimmer hur ska apparaterna må av denna inkoppling? Du har nog ritat fel i från början. Apparaterna som tänder LEd ska nog in där påslaget blivit gjort för närvarande.

Påslaget ska ligga från Strömbrytaren och till diodernas spänningsmatning, dvs + och gnd. Den då fria sidan ska kopplas till apparaterna en och en och inte som du visat från början gruppvis. Som det är gjort nu så är det svårt att få in apparaterna att tända sin led. Det var väl tanken från början?
laban12

Inlägg av laban12 »

Det är en förenklad ritning, tänk att "motstånden" i min ritning är apparater eller tryckknappar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ok, ville bara veta att du var medveten om det.
En förbättring av systemet vore att det tänder lysdioderna när ett allvarligare problem har utlösts.
Skriv svar