I min båt sitter det olika LED som indikerar olika saker såsom att ström är påslagen till olika enheter eller att andra saker har problem eller att inga problem finns - som vanligt alltså, en hel del olika indikatorer.
Ibland kan jag tycka att dessa är störande, speciellt nattetid då vissa av dem lyser rejält starkt.
Det jag skulle vilja ha är en strömbrytare som släcker, eller tänder, samtliga indikerings LED - och det finns en lämplig i båtens panel som heter "instrument" - den är enpolig och används inte idag.
Dock är det så att vissa av indikeringsLED tänds när sensor/apparat/mojäng ansluter dem till jord och andra tänds när de ansluts till plus. Jag får således bunta ihop alla som ska anslutas till plus för sig och alla som ska ansluta till minus för sig.
Så långt allt väl - MEN, hur gör jag på enklast sätt för att med en knapp ansluta både till jord och plus?
Jag kan göra inkopplingen med ett relä, men det känns onödigt att ha ett relä som ligger och smygdrar ström när det säkerligen går att göra samma koppling med exempelvis en FET?
Det är bara det att jag behöver ett litet tips om hur den inkopplingen skulle se ut.
Jag bifogar en enkel bild över frågeställningen!