Vibrationer vid gängning
Vibrationer vid gängning
Jag håller på att gänga ett kolvstångsöra invändgt, och har problem med vibrationer trots ganska stabila förutsättningar.
Gängan är M70x4 och 210mm djup.
Jag kör med en hemgjord Ø60mm bom, så den borde vara stabil.
Infästningen av bommen är lite kort, ca 100mm.
Kan det vara det som gör vibrationerna?
Tyvärr kan man inte prova att sänka varvtalet, då kommer gängan ur synk. (CNC-svarv)
Gängan är M70x4 och 210mm djup.
Jag kör med en hemgjord Ø60mm bom, så den borde vara stabil.
Infästningen av bommen är lite kort, ca 100mm.
Kan det vara det som gör vibrationerna?
Tyvärr kan man inte prova att sänka varvtalet, då kommer gängan ur synk. (CNC-svarv)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Vibrationer vid gängning

>2/3 av bommen utanför gör sitt att det kan komma i resonans. Antar att du kör med vändskär?
Jo, jag kör med Sandvik fullprofilplatta.
Jag funderar på att slipa plattan på ovansidan, få se om det skär lite lättare.
Tyvärr är jag redan uppe i rätt mått.
Jag funderar på att slipa plattan på ovansidan, få se om det skär lite lättare.
Tyvärr är jag redan uppe i rätt mått.

Vibrerade det hela tiden eller bara i slutet när plattan skar topparna på gängan?
Det vibrerar hela tiden.
Konstigt nog verkar det vibrera mest på spetsen av skäret.
Jag har svarvat upp diametern så att gängskäret inte tar på gängtopparna.
Till nästa detalj ska jag prova med växelinmatning.
Jag har goda erfarenheter av detta sedan tidigare.
Konstigt nog verkar det vibrera mest på spetsen av skäret.
Jag har svarvat upp diametern så att gängskäret inte tar på gängtopparna.
Till nästa detalj ska jag prova med växelinmatning.
Jag har goda erfarenheter av detta sedan tidigare.
Har sett att många gamla rävar brukar snurra på en grov oring och dom säger att det tar bort vibrationer. I en vanlig gammal toolfix hållare så fick jag lära mig att göra så med O-ringen och sen inte spänna mittenskruven.
Kanske inte funkar i en CNC maskin?
Kanske inte funkar i en CNC maskin?
Har de väl börjat vibrera är det svårt att få bort.. Gängor är lite lurigt speciellt invändiga. Det finns mycket som kan spela in. Varvtal, hur bra sitter biten i chucken, glapp chuck? Hur kraftig är maskinen? Sitter stålet rätt i höjd och har rätt vinkel osv.
Det fungerar till viss del, men inte så bra som en TNS-bom.DAP skrev:Har sett att många gamla rävar brukar snurra på en grov oring och dom säger att det tar bort vibrationer
I mitt fall går det inte, då bommen går så tajt i hålet.
Det finns helt enkelt inte plats för några oringar.
Jo, det ska gudarna veta.nomis_82 skrev:Har de väl börjat vibrera är det svårt att få bort.

Jag har en hemgjord fixtur, typ en planskiva med dubbla vinkelhyllor. Avsedd för kolvstångsöron och liknande.nomis_82 skrev:Varvtal, hur bra sitter biten i chucken, glapp chuck? Hur kraftig är maskinen? Sitter stålet rätt i höjd och har rätt vinkel osv.
Jag upplever uppspänningen sok ganska stabil, men det är långt utligg, 500mm.
Det låter på vibrationsfrekvensen som att det är bommen som vibrerar, vibrerar detaljen brukar det mer bli ett brummande ljud.
Bommen är hemgjord, en Ø60mm axel där jag har fällt in en Ø25mm bom.
Jag riktar vridningen av bommen med ett vattenpass på den plana ytan på Ø25mm bommen.
Det har då fungerat förr.
Maskinen är hyffsat stadig och bör klara 500mm utligg.
Det var inga som helst problem vid svarvningen av hålet.
Tyvätt har man ingen möjlighet att testa med lägre varvtal när man en gång har börjat gänga.
Då kommer det ur synk pga annan eftersläpning.
Slipad platta hjälpte inte ett dugg, men då fanns ju redan de gamla vibrationerna där.
På nästa detalj ska jag prova lägre varvtal, något kortare utligg på bommen, samt växelinmatning.
Har du ingen TNS-bom att testa med då ?. Jag har några liggande som är med monterad finborrenhet längst fram. Man får i sånt fall på något sätt fixa till en gängenhet som monteras i gropen där finborrenheten monteras. Diam. på bommarna är bara 34 mm men det är ju som sagt var TNS, max. svarvlängd 235 mm. Varilock 63 koppling i bakänden på bommarna. Man kan ju montera bommarna mot en Varilock 63 förlängare och spänna runt den (ev. svarva ner den till t.ex. 60 mm)säter skrev:Det fungerar till viss del, men inte så bra som en TNS-bom.
Men det är väl kanske för få bearbetningar för att satsa så mycket på detta. Vill ha knappt 1/3 av nypriset för motsvarande och nypriset ligger på drygt 30 laxar

Är på semesterresa just nu men tillbaka 25/7 och kan då fixa foton om du inte hittat någon lösning till dess och är intresserad av mina bommar
Jag har en Ø32mm TNS-bom, men inget gänghuvud.
Jag börjar dock bli fundersam om det är detaljen som vibrerar lika förbaskat.
Jag gjorde de ändringar jag beskrev tidigare, och växelinmatning gjorde susen.
Tyvärr vart det en rejäl vibration på sista passet, där gör ju växelinmatningen ingen nytta.
Jag funderar på att göra en "fuling" och strunta i sista passet.
Det handkar om några hundradelar radiellt bara, och jag tror gängprofilen duger ändå.
Jag börjar dock bli fundersam om det är detaljen som vibrerar lika förbaskat.
Jag gjorde de ändringar jag beskrev tidigare, och växelinmatning gjorde susen.
Tyvärr vart det en rejäl vibration på sista passet, där gör ju växelinmatningen ingen nytta.
Jag funderar på att göra en "fuling" och strunta i sista passet.
Det handkar om några hundradelar radiellt bara, och jag tror gängprofilen duger ändå.
De sista två kolvstångsöronen var vänstergängade, och här struntade jag i bottenpasset.
Då gick det helt vibrationsfritt, och trots att bottenskäret fattades gick gängtolken i fint.
Det fungerar fint det här med växelinmatning.
Jag har tidigare bara använt det när jag har problem med spånor.
Helt klart är det en problemlösare vid veka uppspänningar.
Då gick det helt vibrationsfritt, och trots att bottenskäret fattades gick gängtolken i fint.
Det fungerar fint det här med växelinmatning.
Jag har tidigare bara använt det när jag har problem med spånor.
Helt klart är det en problemlösare vid veka uppspänningar.
Du kör alltså inte med G76 gängcykel utan med G33?
Hur får du till växelinmatningen på skäret, ändrar du startpunkten i Z lite fram och tillbaks på varje rad?
Skulle vara kul att se en bild på uppspänningen av kolvöronen
Hur får du till växelinmatningen på skäret, ändrar du startpunkten i Z lite fram och tillbaks på varje rad?
Skulle vara kul att se en bild på uppspänningen av kolvöronen

Jo, jag kör G33 och flyttar startpunkten fram och tillbaka i Z. (Det finns inget annat än G33 på maskinen)
Tyvärr har jag blivit bestulen på kameran, så det vart ingen bild.
Tyvärr har jag blivit bestulen på kameran, så det vart ingen bild.