Hur såg den där kodraden ut före du körde find/replace på den? Du har uppenbart gjort något sådant (på hela filen) utan att kontrollera att slutresultatet blir vettigt...
ochkl0620 skrev:Jodå! Klart jag gör men att förstå är en annan sak
Ingen fara, jag vet att felmeddelanden kan vara ganska kryptiska ibland. Mitt inlägg syftade på inlägget ovan som föreslog att du skulle börja radera helt orelevanta filer.
UIP-stacken tar massor av minne tyvärr. ENC28J60 duger mest till ren UDP eller Ethernet-trafik. Ska man köra mer TCP-tjänster så rekommenderar jag en Wiznet-controller istället.
Tack! Läste på lite om modbus, låter kanon.
Vet du om det går att ha någon säkerhet på systemet?
Typ lösenord för att komma åt att tända och släcka våra lampor om någon vet min ip
Alternativt bygger man upp en egen enkel inloggning där man loggar in genom att skriva användarnamn och lösenord till en area (per anslutning) där man alltid har full åtkomst. När man väl är inloggad kan man läsa och skriva överallt. Är man inte ansluten så ser man till att Modbus/TCP servern svarar med exception om man försöker att läsa eller skriva variabler som kräver inloggning för att komma åt. Utloggning kan ske manuellt, då anslutning bryts eller på timeout.
Modbus är ett vanligt protokoll och det finns mycket att läsa (även om säkerhet) om man googlar lite.
Om du inte är låst på Arduino Uno så kan du ju kolla det jag testat med en Arduino Mega och en billig GSM-modul. Skall nu snickra ihop en liten app till min mobil (Android) om det fortsätter regna.