Jag har googlat och läst i forumet bäst jag kan. Detta är mitt intryck av vad som gäller:
- Lagen och försäkringsbolagen uppmanar en till att inte använda sig av ojordat alls. Istället ska en sådan apparat i så fall kopplas om helt och hållet, och det av en behörig yrkesperson. (Det är inte aktuellt i mitt fall - skivspelaren är inte värdefull nog för att motivera ett så kostsamt ingrepp.)
- Många/somliga kunniga på området menar dock att riskerna efter att på korrekt(!) vis ha bytt den ojordade stickkontakten mot en jordad (vilket dock ska vara olagligt?), är så små att de närapå kan bortses från. Har fått det beskrivet att det i apparaten först måste uppstå ett högst osannolikt/ovanligt fel, och om man då vidrör chassits metalldelar samtidigt som man är i direkt kroppskontakt med element eller diskbänk, att man då får en stöt som för visso kan vara mycket farlig(?). (Apparaten ifråga: 220V, 70W)
Skulle gärna ställa ett par mer eller mindre raka frågor för att försäkra mig om att jag inte är helt fel ute med mina slutsatser.
- Kan jag lösa situationen genom att koppla skivspelaren genom en portabel jordfelsbrytare? Om ström försvinner mellan fas och nolla, då slår jordfelsbrytaren av strömtillförseln till skivspelaren och all risk för person- eller brandfara upphör omedelbart?
- För att undvika att något fel uppstår i skivspelaren då den inte används, vore det då klokt att sedan koppla den portabla jordfelsbrytaren i en förgreningsdosa med av/på-knapp, och där alltid slå av strömmen då skivspelaren inte används?
- IP44-klassad jordfelsbrytare utrustad med nollspänningsutlösning som bryter vid en läckström på 30 mA (se bild) - låter bra, inte sant? Spelar det någon roll om jag låter den ojordade stickkontakten vara kvar på skivspelaren, men istället kapar/knipsar av "metallpiggarna" i kontakten på jordfelsbrytaren?