Identifiera transistor till Sanyo luftvärmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
umeuffe

Identifiera transistor till Sanyo luftvärmepump

Inlägg av umeuffe »

Hej,
Jag har varit med här på EF ett tag och det här blir mitt första inlägg.
Vi har en Sanyo SAP-KRV91EH luftvärmepump som gav upp i höstas, för några veckor sen gick jag igenom utedelen som heter SAP-CRV91EH och fann ett trasigt kretskort POW-CV121CH(A) som bla. styr fläkten, motorn verkar vara ok, snurrar lätt och mäter ca. 145 ohm mellan faserna (150.3 enl. manualen).
Har sökt lite på internet och hittat några trådar om den, det verkar inte vara helt ovanligt att det kortet går sönder, har försökt att hitta ett nytt kort men pumpen är rätt gammal och desutom är Sanyo tydligen uppköpta av Panasonic.
Jag ska göra ett försök att laga kortet, har inte hittat något schema på kortet och behöver hjälp med att bekräfta om jag har hittat rätt transistor Q15 som är märkt -M5 och ev. ersättare för den.
Fann detta i GM4PMK's SMD Codebook och måttmässigt stämmer den iallafall.
M5 2SA1179-5 San N SOT23 2N5086 hfe 135-270 pnp
/Ulf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Identifiera transistor till Sanyo luftvärmepump

Inlägg av Glenn »

Den lär väl inte vara så dyr, om du vill kan du ju köpa en och köra både den och en av dom likadana i en transistortestare och se om dom uppför sig ungefär likadant ?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag tror att det blir svårt att få igång detta kretskort.
Det är en hel del transistorer som har rykit och effektmotstånd.
jag såg minst fyra trisser : Q11,Q06,Q03,Q15.
Inte omöjligt att åskan har varit i farten och rensat ordentligt
Användarvisningsbild
umeuffe

Inlägg av umeuffe »

Jag har beställt ett dussin av dom nu, ett par veckors leveranstid från Hongkong men jag måste ändå vänta på K2919 också.
D24, D25 och D26 är också trasiga, den gick sönder nån gång i oktober förra året så jag vet om inte åskan tagit den, kan iallafall inte minnas att det åskade då.
Vi flyttade in i för ca. 3år sen och pumpen har varit inkopplad med kabel till ett ojordat uttag sen installationen -08 om det nu kan ha bidragit till problemet, det ska åtgärdas om jag får igång den!
Fann en tråd på VP forumet av en som lagat sitt kort med samma fel, lyckas jag inte få igång den så fick jag åtminstone köpa mig en bättre lödstation :D
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=56558.0
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Håller alla :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
umeuffe

Inlägg av umeuffe »

Tack, det lär behövas :) , fick ett litet hopp då någon annan lyckats, jag uppdaterar hur det gick
sc3

Inlägg av sc3 »

Jag tror jag har en likadan modell, just nu är den i 'förflyttning' till annan byggnad så det kanske finns möjlighet att mäta ifall något komponentvärde är okänt.
Användarvisningsbild
umeuffe

Inlägg av umeuffe »

Det ska ev. vara effektmotståndet isåfall, det syns 1 på mitt trasiga och det fungerade tydligen med 1 ohm på det kort som hade lagats, det motståndet var också söndebränt.
Ser att vi bor i samma stad så det kan ju underlätta om något behöver mätas, när planerar du att köra igång den igen?
sc3

Inlägg av sc3 »

Det blir nog inte förens sent i höst. Är det mycket jobb att få ut kortet? Var länge sedan jag var inne i utedelen.
Användarvisningsbild
umeuffe

Inlägg av umeuffe »

Kortet är väldigt lätt att komma åt, lossa översta skyddplåten så syns den svarta plastlådan med korten, locket till den sitter bara med ett snäppfäste på höger sida, A-kortet sitter också med snäppfästen men dock upp och ner så några kontakter måste nog tas lös för att vrida upp det.
Skriv svar