Hej !
Köpte mig precis en nygammal Elvinsch för att kunna ha en stark extrahand nu när jag håller på och flyttar och det är en massa tunga maskiner som ska flyttas.
Vinschen drivs med 12V och är tanken är drivas med ett bilbatteri. Nu har jag inget bilbatteri nära men skulle det gå lika bra att använda sig av en bilbatteriladdare?
I min enfald tänkte jag koppla in en vanlig 12V trafo som jag har liggandes men vinschen drar ju ganska många Ampere så det funkar väl inte?
Tacksam för svar!
Driva 12V Elvinsch
-
- lillahuset
- Gått bort
- FormerMazda
Re: Driva 12V Elvinsch
Största sannolikhet inte.
Som du själv dessutom har svaret på.
En batteriladdare ger kanske 4A om den är lite normalstor. Din vinsch behöver säkert det tiodubbla bara för att snurra utan last. Beroende på storlek såklart.
Ett batteri är nästan ett måste. Om inte så är det billigast och enklast.
Som du själv dessutom har svaret på.

En batteriladdare ger kanske 4A om den är lite normalstor. Din vinsch behöver säkert det tiodubbla bara för att snurra utan last. Beroende på storlek såklart.
Ett batteri är nästan ett måste. Om inte så är det billigast och enklast.
-
Du behöver antingen en jätteladdare eller liknande. Väger förmodligen lika mycket som ett batteri. Om du inte hittar switchad historia.
Men beror ju också på vad du menar med tungt. 50kg eller 500kg? Vad för vinch?
Finns de som lätt kan dra 100-200A
Men beror ju också på vad du menar med tungt. 50kg eller 500kg? Vad för vinch?
Finns de som lätt kan dra 100-200A
Som andra sagt, det går åt mycket ström.
Min lilla 12V skruvdragare löser ut överströmskyddet i PC-Nätagget som jag kör den på när den tar i.
Den är säkert på 10-12A bara.
Min lilla 12V skruvdragare löser ut överströmskyddet i PC-Nätagget som jag kör den på när den tar i.
Den är säkert på 10-12A bara.
-