Höj och sänkbara bord. Vad göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick

Höj och sänkbara bord. Vad göra?

Inlägg av mAVRick »

Halloj!

Jag har räddat två st Kinnarps höj och sänkbara bord från utskrotning på jobbet.

Bild

De är alltså av typen hörnbord och har tre motorer/ben per bord (och styrenhet). Efter lite trixande har jag fått båda borden att gå både upp och ner. Jag tyckte det var synd att kasta dem, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem... Det uppenbara svaret är naturligtvis att använda dem som bord, men jag har redan 3 höj och sänkbara bord (också räddade) som arbetsbord (fast de har en motor) och har som inte riktigt plats för fler...

Möjligtvis kan jag byta skiva och använda ett bord som ytterligare ett arbetsbord i hobbyrummet...

Men, jag tänker att motorerna är ju rätt stadiga och borde gå att använda till nåt. Tyvärr så måste man köra precis tre samtidigt med styrenheten. Jag fick även med en extra motor, så jag lurar på om det går att fixa en egen styrning och använda 4 motorer. Då kanske man kunde bygga en lyft eller nåt, men det är som inget som jag har något behov av...

Någon som vet nåt om Kinnarpsborden? Hur svårt är det att köra en sån motor?
Npgon som har en idé om vad man ska göra med dem?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Höj och sänkbara bord. Vad göra?

Inlägg av ochkl0620 »

Sök lite i forumet, vet att jag har sett att någon jävlats med styrningen till dessa bord innan :)
EDIT: här :-)http://elektronikforumet.com/forum/view ... d#p1167517
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Helt rätt! Jag borde ha sökt lite på forumet innan!
Men tack så mycket för länken den tråden (och tråden som länkades till i den tråden) innehåll mycket matnyttigt!

Då kvarstår mest frågan om det finns något vettigt man kan använda överblivna motorer/enhet till? Ett alternativ är väl kanske att kränga en pjäs till loppis eller på blocket och använda kosingen till att fixa en bättre skiva till det första bordet.

Eller så skruvar jag isär grejerna, hivar skivorna och behåller i 'bra o ha' högen (som f.ö. bara växer och sällan krymper...)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag är eventuellt intresserad av 4 ben inkl motorer om du har över.
Ska bara läsa på lite i kväll men hör gärna av dig om du vill sälja.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ganska eftertraktade oftast. Jag har sållt sådanna bord på blocket med bara 2 ben för allt mellan 800 och 1200sek styck. (Fungerande då)

ska man ha lite tyngd på dem t ex i verkstad är minst 3 ben som gäller alternativt 4 då dom annars (ivf med org styrning) stänger av pga av överlass ganska lätt.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

@Magnus_K: Jag tror tyvärr inte det blir kostnadseffektivt att skicka. Bara motorerna/benen är tunga och stora. Så om du inte i närtid har vägarna förbi norrlands inland, så är det nog 'no dice'.
Skriv svar