Hjälp mej att tyda och förstå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
IsseTS

Hjälp mej att tyda och förstå

Inlägg av IsseTS »

Hej alla. Jag har en liten fråga rörande en generator :-)

Det är som så att jag ska ha ett evenemang där vi ska hyra in en generator från Atlas Copco.
Denna heter QAS 275 och i specen på enheten så dyker det upp termer som jag inte stött på innan, så jag känner mej osäker hur jag ska räkna.

Det som är frågetecken är:

Märkeffektfaktor (induktiv) 0.8
Märkprimeffekt kVA 275 (vad är märkprimeffekt?)
Märkeffekt, sekundär kVA 303 (som jag förstår det så är det denna jag ska beräkna utifrån för att beräkna maximal watt jag kan ta ut, alternativt ampere?)
Märkström A 397 (jag har räknat utifrån detta enl: 397x230=91kW vilket känns jättefel för att det är 3 faser så det borde bli 3 gånger?)

Kan nån hjälpa med att upplysa mej vad jag gör fel?

För räknar jag Märkeffekten 303 kVA så är det 303000W och med en faktor på 0.8 =242000W vilket är lite mer åt hållet jag behöver.

Tacksam för input :-)

Länk till pdf på generatorn: http://goo.gl/Wpkub5
limpan4all

Re: Hjälp mej att tyda och förstå

Inlägg av limpan4all »

397 Ampere ger 397*230=91KVA PER FAS så totala effekten blir då 397*230*3=273,930kVA vilket nästan är 375KVA.

Nu är det ju så att alla sådan här prylar skall användas utifrån sämsta möjliga belastning. Dvs OM du bara har induktiv eller kapacitiv last så får du ändå inte belasta någon fas med mer än 397A.

Men å andra sidan så, med en motor som "bara" levererar 241kW så kan du knappast ta ut mer än 200-220kW skulle jag gissa (80-90% verkningsgrad i generatordelen). Eller räknat på annat sätt 275kVA*0,8=220kW vilket verkar rimligt (91,66% verkningsgrad).

Vad skall du använda den till? För det låter som om du dimensionerar lite för snålt och om den stannar pga att den gått sönder eller blivit överbelastad hur mycket problem skulle det vara för ditt evenemang?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Bullrig pjäs, 97dB. :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Räkna med belysning att alla energisparlampor, elektroniska ballaster etc. och annan småel under 100 Watt har har effektfaktor kring 0.3

Är det väldigt mycket sådant gentemot den totala effektförbrukningen så måste man räknas på detta... och räkna som att de drar 3ggr i VA som angiven antal Watt

Många sådana lampor (typ vit led) anger inte skenbara effekten i VA utan som ström - tex 4.5W 60 mA (för en VIT LED med GU-10 anslutning) och med räkning på en sådan lampa så ger 60 mA * 230 Volt = 13.8 VA och med 4.5/13.8 = 0.326 - dvs effektfaktor av ca 0.33.

Sedan har man den här bilden att begrunda för all småel med switchad aggregat utan PFC-kretsar i sig, inkluderande energisparlampor, elektroniska ballaster för lysrör, mobiladdare etc. i stort sett allt som är under 50 Watt i effektnivå då de har smitit undan att använda PFC-kretsar i sin konstruktion pga. att man har kravlättnad i dom olika reglerna - problem blir istället på systemnivå när man använder dessa överallt i stora antal och är huvuddelen av den totala lasten...
bad_PF_white_LED_1_7W_1.PNG
(effektfaktorn på röd kurvan - strömmen - i bilden är ca 0.3)

Då förstår man att det är bra om generatorn är strömstark...

- och med den typen av last gör också att nollströmmen på nolledare (till mitten på Y-kopplingen i elcentralen) kommer vara upp till 3 ggr fasströmmen om all last ser ut av ovanstående slag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av xxargs 7 juli 2016, 05:25:15, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Räknar man inte 3 x 400 x I för 3-fas?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det beror väl på koppling, tror jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Räknar man inte 3 x 400 x I för 3-fas?
Nej, (I x 400)/1,73
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja per fas stjärnkopplat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll om det är Y eller D kopplat, formeln blir densamma oavsett. och ja det är per fas.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Och vad är det för skillnad på 3*400*I/1,73 och 400*I*1,73 respektive 3*230*I (bortsett från avrundningsfelen)?
Det senare är mera lättförstårligt (för gemene man) i ett Y-kopplat nät som jag antar att detta är.
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

Hej alla!

Tack för input :-)

Det är en mindre festival som ska ha ström. Som sagt så står cramo på sej och vill ge mej 5x 63A CEE don från min tidigare angivna generator från AC.
Och det är pga detta jag blev helt frågandes, för inte faan kan jag avsäkra 5x 63A från en maskin som bara har knappa 400 ampere ut?

Det står inte angivet på dokumentationen men som jag förstår så er rätt så vill ni påstå att märkströmmen (397A) är per fas?
Det är inte angivet per fas, brukar man inte göra det?

Att jag frågar är för att jag är nyexad, jag har bra matte och förståelse men jag har för lite praktisk erfarenhet så jag är osäker på hur jag ska tyda detta. Märkströmmen anger 397A, men är det per fas då?
GFEF

Inlägg av GFEF »

>inte faan kan jag avsäkra 5x 63A från en maskin som bara har knappa 400 ampere ut?

Sök efter sammanlagringsfaktor el......

Räknas normalt att alla elförbrukare inte använder full märk ström hela tid.

Titta på föreslagna byggcentraler 63[A] in vad är summan av utgående uttaga ström ?
Detta gäller alla elcentraler.

MEN om "mindre festival" elbehov följer standard beräknings modeller ????
xxargs

Inlägg av xxargs »

Börja med att titta på https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Inte optimal sidan då det är skralt med formler (det mesta får du själv bygga om till användbar form för situationen) men i alla fall liten hint om formlerna bakom

Av detta kan du ganska snabbt räkna ut om nämnda 397 A och maskinen angivna VA-kapacitet avser totalströmmen eller huvud/linjeströmmen ur generators 400V-anslutningar.

sedan får du transformera om från D-koppling till Y-koppling för att få uppfattning hur många Ampere totalt du kan lasta på 230 Volt (jämt fördelad på 3 faser förstås)

huvudströmmen/linjeströmmen är inte är samma sak som fasström då fasströmmen avser strömmen genom lasten och är i sin tur komponerad av olika andelar av linjeströmmen från respektive fas (och momentant fasläge) samt använd topologi (Y eller D))

Just att det är 120 grader fasskillnad mellan faserna gör att man får roten ur 3-konstanten ( blir 1.73 eller 1/1.73 beroende vilket håll man räknar) i formlerna och därför är det inte bara att addera ihop strömmarna för varje fas och av det tro att man har tillgång till summan av alla strömmar rakt av eller att det är lika mellan huvudström och fasström eller samma vid 230 eller 400 Volt.

---

Beräkningsmässigt skall du inte gå på 303 kVA utan 275 kVA - 303 kVA anger troligen bara reservmarginalen som generatorn kan leverera innan spänningen börja dippa.

Datablad av typiska sådana maskiner är ofta lite av en numerisk gåta att lösa och kan man sin ellära så kan man lösa dessa + att men erfarenhetsmässigt lärt sig att det är ganska oexakta nivåer och aldrig så mycket som man önskar samt när det är uteffekt ur generatorer så är det alltid det _lägsta_ effektvärdet som gäller dimensionsmässigt - inte den högsta (dvs. du skall räkna på 275 kVA i dimensioneringen - inte 303 kVA!!!)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle tro att maximalt uttagen effekt snarare ligger på 220kW detta då motorn bara är på 241kW och man lär nog inte kunna ta ut mera på generatorn kontinuerligt än vad motorn kan leverera, eller har jag missat något väsentligt???
Så 318A per fas skulle man maximalt kunna ta ut (220000/3*230=318) momentant så kan man nog ta ut 397A på en eller två faser maximalt men den totala effekten skall ligga under 220kW.
Skriv svar