Var får jag tag på svart slang som är öppen längs sidan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Var får jag tag på svart slang som är öppen längs sidan?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag försöker få tag på denna typ av slang, jag kan inte hitta någon återförsäljare i Sverige. Den slang som jag är ute efter bör vara i storlekordningen 40-50 mm. Längden räcker gott och väl med 3 meter. Priset bör vara bra oxå, jag beställer heller med lång leveranstid och billigt för samma produkt än dyrt med snabb frakt. Jag har nyligen köpt 13 mm, 15 meter lång slang på ebay men jag där hittade jag ingen större. Jag behöver lite olika storlekar.

Tips mottages gärna!
Bild
limpan4all

Re: Var får jag tag på svart slang som är öppen längs sidan?

Inlägg av limpan4all »

Varför inte bara ta en/ett rör avsett för markförläggning av elkabel och slitsa upp det med en vinkelkap försedd med en skiva som har en motorsågskedja som kap. Eller så borde man kunna varmtrådsskära den. Billigt och enkelt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Rutab har i sitt sortiment. Enda återförsäljaren jag hittar i Sverige som inte kräver företag är Stenvalls Elteknik
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

limpan4all skrev:Varför inte bara ta en/ett rör avsett för markförläggning av elkabel och slitsa upp det med en vinkelkap försedd med en skiva som har en motorsågskedja som kap. Eller så borde man kunna varmtrådsskära den. Billigt och enkelt.
Bra idé, jag har tänkt den tanken oxå men då får jag ett gult rör som är stelt och styvt. Detta måste vara lätt att böja och följa med rörelser, det sitter dessutom mitt i blickfånget. Jag vill ha en svart kabelslang, det kommer att hänga helt löst till en rörlig teleskopmontering. Andra lösningar är oxå av intresse. Jag har hittils haft en turkos kabeluppsamlare för kontorsbruk. Den var ful för den var turkos.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Sån här kanske?
http://www.ebay.com/itm/Braided-Sleevin ... 1109140337

Edit: Fast det kanske inte funkar om det ska på efter kablarna är på plats...
Kanske nåt sånt här då isf
http://www.ebay.com/itm/2-5M-Flexible-S ... 1671480041
Annars kanske ett alternativ kan vara att 'sy' ihop kablarna?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kolla gärna IKEA s lösningar för kablagegömmor.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det ska kunna röra på sig så är väl en slitsad slang värdelöst? Böjer man på slangen så öppnar ju slitsen i princip?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för alla bra svar, de länkarna som gick till Elfa funkade inte för mig. Den ena visade en hylsnyckelsats och den andra visade ingenting.

Tanken med en slitsad slang är att den går att öppna och stoppa in fler kablar eller byta ut någon som gått av i ute i kylan osv. Tänkte mig dra ihop den med flera buntband. Men det kanske inte blir så snyggt i slutändan.

Slangen från Elnu var klart intressant och även de två ebaylänkarna med sprialkabskyddet och "slewing cable harness". Någon av de får det nog bli. Jag klurar på det och mäter lite till på kabelstammen tills imorrn :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om du blädrar framåt på Elnu-sidan hittar du fästen, förskruvning mm till slangen som kan vara bra.

Spiralskyddsslang används ofta till hydralslangar på traktorer mm så kolla med närmsta hydralfirma, traktor-rep, HydroScand osv.
grottan

Inlägg av grottan »

stoffe skrev:Tack för alla bra svar, de länkarna som gick till Elfa funkade inte för mig. Den ena visade en hylsnyckelsats och den andra visade ingenting.

Tanken med en slitsad slang är att den går att öppna och stoppa in fler kablar eller byta ut någon som gått av i ute i kylan osv. Tänkte mig dra ihop den med flera buntband. Men det kanske inte blir så snyggt i slutändan.

Slangen från Elnu var klart intressant och även de två ebaylänkarna med sprialkabskyddet och "slewing cable harness". Någon av de får det nog bli. Jag klurar på det och mäter lite till på kabelstammen tills imorrn :)

Slangarna från Elfa består av två "C-formade" halvor som passar i varandra, du kan alltså trä i färdiga sladdställ och sedan "försluta" slangen så den blir "tät", konstigt inte länkarna fungerade.. Prova fritextsök på texten "PACOF-07B.50" så borde du komma till 21.1mm slangen
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ja nu ser jag elfa länkarna, det är samma som jag köpt för någon vecka sen på ebay. Jag köpte en rulle på 15 meter med 13 mm diameter.

Jag köpte även lite blandat slew braid eller vad det nu hette och lite andra varianter. Tack allihopa, det här blir nog jättebra när allt kommer hem i min brevlåda :)
Skriv svar