offsetkompensering vid ökad upplösning?
-
offsetkompensering vid ökad upplösning?
Jag använder en 16-bitars D/A kopplat till 18f458 de mätvärden som jag skickar till D/A:n vill jag se analogt på ett oscilloskop.Nu vill jag kunna öka upplösningen(förstoring) av signalen utan att ändra oscilloskopet.Problemet blir när talet multipliceras med 2 ökar också "DC-nivån" finns det någon bra algoritm för att skala bort denna nivån så att enbart skillnaderna syns.annars slår D/A:n snart i "taket" Glad påsk
-
Jag är inte helt säker på att jag förstår ditt problem, men du kan ju begränsa signalen dels mjukvarumässigt eller "elektroniskt". Du kan ju aldrig ge ett större värde än 65535 till en 16-bits D/A. När du multiplicerar med 2 och produkten blir större än 65535 så beror det på din mjukvara vad som händer. Antingen så får du en "wrapp around" vilket resulterar i ett tal mindre än 65535 (i fallet 80000 blir det 14464) eller så kollar du och "klipper" du mjukvarumässigt allt över 65535 så t.ex 40000 * 2 = 80000 blir "klippt" 65535.
Annars om det är själva utspänningen du vill ändra, antar jag att du kan använda en op-amp, vridpott eller liknande.
Annars om det är själva utspänningen du vill ändra, antar jag att du kan använda en op-amp, vridpott eller liknande.
-
Då är det ju bara att du subtraherar DC-offsetten eller hur?
Ett exempel är att du kan räkna ut medelvärdet över ett större antal mätningar och integrera ett medelvärde på dessa som du sedan subtraherar innan du multiplicerar med önskad faktor.
Hur du ska göra beror ju totalt på vilken applikation du har, hur signalen används osv.
Ett exempel är att du kan räkna ut medelvärdet över ett större antal mätningar och integrera ett medelvärde på dessa som du sedan subtraherar innan du multiplicerar med önskad faktor.
Hur du ska göra beror ju totalt på vilken applikation du har, hur signalen används osv.
-
låter intressant hade tänkt i dessa banor låter lite svårt att hinna räkna ut medelvärdet i realtid men kanske funkar. En ide jag hade var att detektera det lägsta värdet och subtrahera med detta så att kurvan hamnar längst ner i området men det snyggaste vore att få kurvan att hamna i mitten vore tacksam om någon har löst detta förut eller har detaljerad algoritmh
-