Skära i trä med varm tråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
datajompa

Skära i trä med varm tråd

Inlägg av datajompa »

Eftersom jag suttit och funderat mycket på lågbudget-CNC så poppade en galen ide upp i huvudet.

Ni vet sådana där frigolitskärare som värmer upp en Nichrome-tråd som man sedan skjutsar runt med motorer för att skära ut.

Skulle en sådan kunna fungera om man gjorde det samma med tunn plywood, om man gjorde det i en sluten låda full med argon eller koldioxid? Givetvis då med fläktar som pumpade runt argonen, och förmodligen behövs även vattenkylning.

Själva tråden skulle väl bli belagd med sot, men då kan man ju ha en längre tråd som man matar fram ny allt eftersom, så att det inte skär med samma ställe hela tiden. Kanske kunde man ha någon slags skrapare som skrapade bort sotet allt eftersom det matades tråd, så att det kunde vara ett cirkulerande system.

Det skulle säkert inte vara vare sig praktiskt eller billigt för då hade det väl redan använts industriellt men jag undrar bara om det över huvud taget skulle kunna fungera.
Senast redigerad av datajompa 11 juli 2016, 13:44:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Skära trä med varm tråd

Inlägg av grym »

nix

det lär inte fungera
man kommer in en liten bit sedan är det stopp
hawkan

Inlägg av hawkan »

När man skär i plast gör värmen i tråden att plasten smälter undan och tråden dras idealt fram utan kontakt med plasten. Jag kan inte se att denna avverkningsmetod går att använda på trä.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Det går kanske att använda sågwire i en bandsågsliknande konstruktion.

En het tråd förgasar träet.
datajompa

Inlägg av datajompa »

Jo, men jag tänkte att det går ju att skära trä med laser? Om man förångar trät i en inert miljö och sedan blåser bort det med en kraftig fläkt så kanske det skulle fungera? Man kan ju skära i alla fall lite grann i mjukt trä med en lödkolv, och då är det ju i luft.

När jag tänker efter kan man ju dock inte skära solid plast med tråd vad jag vet, utan det är just cellplast som består till 99% av luft.

Det finns CNC-styrda bandsågar och säkert även figursågar, men det verkar väldigt onödigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

koll denna tråden om laser
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=81491

eller en vanlig fräs med spindel och liten fräs, tror att den vägen är både billigare och lättare
datajompa

Inlägg av datajompa »

Ja, jag har inte ens tänkt att försöka, ville bara diskutera iden. Av olika skäl skulle det ju, om det hade fungerat, kunna ha blivit en mycket billig CNC för rigida 2D-former, eftersom det skulle gå att bygga av elskrot.

Vad var det jag skulle se i den tråden? En laser måste väl också förgasa träet?

Även om lasern är så mycket varmare så att materialet förgasas innan det börjar brinna så borde ju Argon ta hand om det problemet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

att det går smidigt att skära med relativt billig laser

kommer ihåg en annan enkel sak
svarvning i träslöjden, när man gjorde svarta streck på svarvat, man tog en ståltråd som man höll runt träet och det bidde fort varmt nog att kolna träet men det gick inte djup in i det

jag har för mig jag provat det med glödtråd och trä för längesedan och att det inte funkade
trä är förvånandsvärt segt även om det utsätt för värme
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

O cnc'a en sån där "trådsåg" som e spunnen som en loop som går o sätta i en bandsåg för finare figursågning.. de borde jue funka. =)
Skriv svar