Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Jag såg en vikt dipol som är rundstrålande, liksom böjd runt en hink,
och började fundera på om det inte går lika bra att ha en rak vikt dipol
monterad vertikalt och få bättre mottagning på rundradiobandet?
Men det beror ju på om de sänder ut vertikalt eller horisontellt.
På 2m-bandet är det vertikalt som gäller.
och började fundera på om det inte går lika bra att ha en rak vikt dipol
monterad vertikalt och få bättre mottagning på rundradiobandet?
Men det beror ju på om de sänder ut vertikalt eller horisontellt.
På 2m-bandet är det vertikalt som gäller.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Om jag inte minns fel från den tiden jag höll på med närradio (för 25 år sen) så sänder SR:s kanaler horisontellt, medans lokalradio och närradio (det finns kanske inte ens kvar?) sänder vertikalt.
Jag tror att en poäng var att små sändare ska tas emot bättre i bilar (som har vertikal antenn). Jag vill minnas att en del biltillverkare satte in en horisontell antenn i bakrutorna?
Jag tror att en poäng var att små sändare ska tas emot bättre i bilar (som har vertikal antenn). Jag vill minnas att en del biltillverkare satte in en horisontell antenn i bakrutorna?
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
En vikt dipol är väl inte det som är mest fördelaktigt om man vill ha rundstrålande. En vanlig vertikalt monterad dipol lär vara bättre.
Men om du har en vikt dipol alltid monterad på samma plats, så kan du ju justera in så huvudloben riktas mot radiosändaren. Då får du bättre mottagning än med en vanlig dipol
Men om du har en vikt dipol alltid monterad på samma plats, så kan du ju justera in så huvudloben riktas mot radiosändaren. Då får du bättre mottagning än med en vanlig dipol

Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Den antenn jag tänkte på är den här:

Logik är som whisky, det är inte välgörande i för höga doser.
Logik är som whisky, det är inte välgörande i för höga doser.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
den där var faktiskt hyfsat bra, särskilt om man tar in radio från flera olika platser/sändare
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Bättre än en vertikal på bilen alltså.
Sänds det ut horisontellt ska man så klart ha en sådan.
Logik är som whisky, det är inte välgörande i för höga doser.
Sänds det ut horisontellt ska man så klart ha en sådan.
Logik är som whisky, det är inte välgörande i för höga doser.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Polarisationen för monopol-antenn monterad på bil beror till stor del på var antennen är placerad på bilen då jordplanet (bilens kaross) påverkar.
Hörnmonterad antenn och polarisationen blir huvudsakligen horisontal, oavsett vinkel på antennen.
Den vikna dipolen är viken då det ger kompaktare format. Om den är bra utförd tappar man inte så mycket antenn-prestanda jämfört med en dipol med raka armar.
Det blir alltid bli något sämre prestanda än motsvarande antenn med raka armar.
Strålningsdiagrammet är rätt lika för både böjd och rak-armad variant monterad horisontalt, typ en liggande 8:a, dvs hyggligt rundstrålande med två sämre riktningar om antennen monteras horisontalt.
Finns inget som hindrar att alternativt montera den vertikalt om man är ute efter mer rundstrålande egenskaper, men det kan också finnas ett värde i att kunna dämpa lokalt starka radio-sändare.
Vilken polarisation man ska välja för mottagarantennen, är till stor del lokalt betingad om man inte har optiskt fri sikt mellan antennerna och obetydliga omgivnings-reflexer. Reflexer kan man få av bl.a. hus, bilar och markytor.
Reflexer påverkar även på ytterligare ett sätt. Om man har otur så nås man av reflexer som är 180 grader fördröjda, vilket då undertrycker huvud-signalen.
En bil som rör sej och ej har fri sikt till sändaren, ja då är optimala polarisationsvalet skiftande från meter till meter för vanlig FM-radio.
Den som någon gång burit omkring en klassisk FM-radio med teleskop-antenn inomhus och lyssnat på en svag station, har säkert märkt att bästa antenn-orientering skiftar i olika delar av ett rum.
Förutom polarisationen, kan man få ett högre antenn-gain i vissa riktningar om antennens jordplan är osymmetriskt. Placeras antennen på bilens högra bakskärm är förmodligen bästa mottagningsriktningen riktningen vänster framåt.
Hörnmonterad antenn och polarisationen blir huvudsakligen horisontal, oavsett vinkel på antennen.
Den vikna dipolen är viken då det ger kompaktare format. Om den är bra utförd tappar man inte så mycket antenn-prestanda jämfört med en dipol med raka armar.
Det blir alltid bli något sämre prestanda än motsvarande antenn med raka armar.
Strålningsdiagrammet är rätt lika för både böjd och rak-armad variant monterad horisontalt, typ en liggande 8:a, dvs hyggligt rundstrålande med två sämre riktningar om antennen monteras horisontalt.
Finns inget som hindrar att alternativt montera den vertikalt om man är ute efter mer rundstrålande egenskaper, men det kan också finnas ett värde i att kunna dämpa lokalt starka radio-sändare.
Vilken polarisation man ska välja för mottagarantennen, är till stor del lokalt betingad om man inte har optiskt fri sikt mellan antennerna och obetydliga omgivnings-reflexer. Reflexer kan man få av bl.a. hus, bilar och markytor.
Reflexer påverkar även på ytterligare ett sätt. Om man har otur så nås man av reflexer som är 180 grader fördröjda, vilket då undertrycker huvud-signalen.
En bil som rör sej och ej har fri sikt till sändaren, ja då är optimala polarisationsvalet skiftande från meter till meter för vanlig FM-radio.
Den som någon gång burit omkring en klassisk FM-radio med teleskop-antenn inomhus och lyssnat på en svag station, har säkert märkt att bästa antenn-orientering skiftar i olika delar av ett rum.
Förutom polarisationen, kan man få ett högre antenn-gain i vissa riktningar om antennens jordplan är osymmetriskt. Placeras antennen på bilens högra bakskärm är förmodligen bästa mottagningsriktningen riktningen vänster framåt.
Senast redigerad av E Kafeman 7 juli 2016, 00:22:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Bmw e61 har tre olika fm - antenner screentryckta i ett mönster i bakrutan. I spoilern sitter en am - antenn och ytterligare en fm-antenn. Allt går ihop till en antennförstärkare som matar ut den filtrerade och kombinerade signalen via koax.
Antennerna fungerar också som defroster för bakrutan.
Antennerna fungerar också som defroster för bakrutan.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
hmm.. om man behöver antennförstärkare med dom korta kabelsträckor och låga frekvenser som det handlar om här, så är något fel - man kan aldrig lappa upp en dålig insignal med en antennförstärkare - som i grunden är bara till för att kompensera kabelförluster till radions mottagare - möjligen kan antennförstärkare hjälpa upp om mottagaren har hög brusfaktor på sin ingångssteg - men med moderna halvledare som finns idag så bör inte ingångssteg med hög brusfaktor vara ett problem ens i en billig radio.
Re: Vertikal Polarisation eller Horisontell?
Med reservation för att jag inte är uppdaterad på ett par år vad gäller BMW, och lite beroende på BMW:ns utrustningsnivå samt vilken marknad bilen säljs på, så ser antennfunktionen lite olika ut.
I Europa används bakrutans defrosterslinga för en AM-antenn, två FM-antenner och en DAB-antenn i ett tillval, kallat komfortpaket.
De bägge FM-antennerna är symmetriska på varsin sida av bakrutan. Signalen från dessa går till varsin impedansanpassare och FM-detektor och den antennen med mest signal distribueras vidare till bilens radio-anläggning.
För AM-antennen behövs också impedansomvandling och lite filtrering liksom för DAB, innan dessa infogas i samma kabel som distribuerar FM-signalen.
För att inte försämra funktionen av var och en av de olika antennernas egenskaper är det aktiv förstärkning innan samman-mixning.
För FM-antennen så är det således ett aktivt val av vilken antenn som används i form av en enklare diversitets-funktion.
Haj-fenan innehåller den huvudsakliga FM-antennen, och innehåller även GSM-antenn och en GPS-puck.
FM-antennen i haj-fenan används troligen inte när komfortpaketet är installerat.
Något mer tekniskt om antennerna på en bil
Många moderna bilar har förkrympta FM-antenner som utan aktiva linjesteg-steg inte fungerar något vidare att mata en koaxialkabel då dess strålningsresistans är låg och impedansen varierar betydligt mer över frekvensbandet än en fullstor monopol-antenn så reflektionsförlusterna blir större. Att sätta ett linjesteg i andra änden av kabeln blir då mer komplicerat och mer med risk för läckage av lokala störningar in på radio-mottagaren.
Troligtvis tar man möjligheten att även adderar några dB extra förstärkning i linjesteget i de flesta fall. Vanligt även med band-filtrering redan vid antennen så att t.ex. GSM-signalen inte slår ut FM-radion, då antennerna sitter väldigt tätt i en haj-fena. Även GPS-antenn är oftast monterad i haj-fenan, och där sitter oftast en kraftig förstärkare (25-30 dB) integrerad med antennen då det skulle bli märkbar S/N försämring att placera förstärkaren vid mottagaren, några meter bort.
Linjesteget är i sej en normalt en effektförstärkare då den ska driva antenn-impedans-lasten oavsett antennens impedans. Finns spänningsgain är det oftast en flertransistor-design typ en LNA.
Brusfaktorn för de aktiva kretsarna är viktigt, men skillnaden mellan bra och dåliga lågbrus-egenskaper är idag relativt små för en allmän-LNA i antennen eller något mer påkostat i radio-mottagaren.
Impedansmatchningen är även viktig av andra skäl än för maximal effektöverföring från antennen, såsom att reducera att mantel-strömmar blir en del av antenn-signalen. Kabeln förläggning i bilen, tillsammans med vanliga elkablar som i dag bär både medvetet och omedvetet digtalt brus och oavsiktliga störningar i oskärmade ledare kan göra att man annars ger den typen av signaler en mer direkt väg in till radio-mottagaren.
I kombination med en kort mottagar-antenn där inkommande nytto-signalen är svag redan när den matas in på koaxkabeln ger det lokala störningar en större inverkan även om den moderna FM-mottagaren kan hantera ett stort dynamiskt område för mottagen signalnivå.
Sedan har vi problemet med antenn-isolationen mellan GSM och övriga antenner. Antag att telefonen får ut +30dBm på antennen. Isolationen till FM-antennen i en hajfena kan vara 10 dB. Utan filter innan första förstärkarsteg kan det ge problem in på de flesta FM-mottagare, i synnerhet om själva FM-signalen i sej har låg nivå in på radion.
Ett aktivt linjesteg vid FM-antennen med pi LC-filter före och efter så bör det gå undertrycka GSM-signalen med ytterligare 40-50 dB innan signalen når FM-radion.
Första filtret har dubbel-funktionen att agerar impedansmatch mellan FM-antennen och linjesteget. Andra filtret fixar även match mellan linjesteg och koax-kabelns karaktäristiska impedans.
Dubbel-funktionen kan vara begränsande för hur stor undertryckning av GSM-signalen som är möjlig.
Då antennerna sitter fixt relativ varandra och möjliga GSM-nivåerna är välkända så blir det inte så svårt att dimensionera antennens aktiva steg så att intermodulations-problemen och annat blir hanterbart.
I Europa används bakrutans defrosterslinga för en AM-antenn, två FM-antenner och en DAB-antenn i ett tillval, kallat komfortpaket.
De bägge FM-antennerna är symmetriska på varsin sida av bakrutan. Signalen från dessa går till varsin impedansanpassare och FM-detektor och den antennen med mest signal distribueras vidare till bilens radio-anläggning.
För AM-antennen behövs också impedansomvandling och lite filtrering liksom för DAB, innan dessa infogas i samma kabel som distribuerar FM-signalen.
För att inte försämra funktionen av var och en av de olika antennernas egenskaper är det aktiv förstärkning innan samman-mixning.
För FM-antennen så är det således ett aktivt val av vilken antenn som används i form av en enklare diversitets-funktion.
Haj-fenan innehåller den huvudsakliga FM-antennen, och innehåller även GSM-antenn och en GPS-puck.
FM-antennen i haj-fenan används troligen inte när komfortpaketet är installerat.
Något mer tekniskt om antennerna på en bil
Många moderna bilar har förkrympta FM-antenner som utan aktiva linjesteg-steg inte fungerar något vidare att mata en koaxialkabel då dess strålningsresistans är låg och impedansen varierar betydligt mer över frekvensbandet än en fullstor monopol-antenn så reflektionsförlusterna blir större. Att sätta ett linjesteg i andra änden av kabeln blir då mer komplicerat och mer med risk för läckage av lokala störningar in på radio-mottagaren.
Troligtvis tar man möjligheten att även adderar några dB extra förstärkning i linjesteget i de flesta fall. Vanligt även med band-filtrering redan vid antennen så att t.ex. GSM-signalen inte slår ut FM-radion, då antennerna sitter väldigt tätt i en haj-fena. Även GPS-antenn är oftast monterad i haj-fenan, och där sitter oftast en kraftig förstärkare (25-30 dB) integrerad med antennen då det skulle bli märkbar S/N försämring att placera förstärkaren vid mottagaren, några meter bort.
Linjesteget är i sej en normalt en effektförstärkare då den ska driva antenn-impedans-lasten oavsett antennens impedans. Finns spänningsgain är det oftast en flertransistor-design typ en LNA.
Brusfaktorn för de aktiva kretsarna är viktigt, men skillnaden mellan bra och dåliga lågbrus-egenskaper är idag relativt små för en allmän-LNA i antennen eller något mer påkostat i radio-mottagaren.
Impedansmatchningen är även viktig av andra skäl än för maximal effektöverföring från antennen, såsom att reducera att mantel-strömmar blir en del av antenn-signalen. Kabeln förläggning i bilen, tillsammans med vanliga elkablar som i dag bär både medvetet och omedvetet digtalt brus och oavsiktliga störningar i oskärmade ledare kan göra att man annars ger den typen av signaler en mer direkt väg in till radio-mottagaren.
I kombination med en kort mottagar-antenn där inkommande nytto-signalen är svag redan när den matas in på koaxkabeln ger det lokala störningar en större inverkan även om den moderna FM-mottagaren kan hantera ett stort dynamiskt område för mottagen signalnivå.
Sedan har vi problemet med antenn-isolationen mellan GSM och övriga antenner. Antag att telefonen får ut +30dBm på antennen. Isolationen till FM-antennen i en hajfena kan vara 10 dB. Utan filter innan första förstärkarsteg kan det ge problem in på de flesta FM-mottagare, i synnerhet om själva FM-signalen i sej har låg nivå in på radion.
Ett aktivt linjesteg vid FM-antennen med pi LC-filter före och efter så bör det gå undertrycka GSM-signalen med ytterligare 40-50 dB innan signalen når FM-radion.
Första filtret har dubbel-funktionen att agerar impedansmatch mellan FM-antennen och linjesteget. Andra filtret fixar även match mellan linjesteg och koax-kabelns karaktäristiska impedans.
Dubbel-funktionen kan vara begränsande för hur stor undertryckning av GSM-signalen som är möjlig.
Då antennerna sitter fixt relativ varandra och möjliga GSM-nivåerna är välkända så blir det inte så svårt att dimensionera antennens aktiva steg så att intermodulations-problemen och annat blir hanterbart.