Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Purre »

lillahuset skrev:Förbered dig på en kunglig besvikelse. :(
och förstörda skivor i värsta fall eftersom det lätt kan bli det av det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:
rogerk8 skrev:...
Förläng det till att alltid ha ett "Top Notch"-tänk, då skulle du inte få nåt byggt alls, eller hur?

...

Det hjälper dessutom entusiasmen om man faktiskt är lite dum (i ämnet) för då ser man inte alla dessa detaljer/hinder som kanske skulle förhindra en från att ens försöka.

Försöka Duger!

MVH/Roger
Jag tror att de flesta förbryllas av att du ofta håller ett ganska högt tonläge, förvisso skriver du ofta 'good enough' vilket är en bra beskrivning på dina byggen. Det blir helt enkelt missförstånd när du lägger fram dina idéer/byggen och trevlar efter beröm. Din entusiasm misstas, gissar jag, för en vilja att sikta högt, inte att få ihop något som i bästa fall iaf ser ut som tex en förstärkare, eller som nu skivspelare.
Fuck off!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag skissat lite på det mekaniska i min skivspelare.

Det mesta känns bra men jag skulle behövt ett kullager som var både ett axiallager och ett radiallager.

Spana t.ex in glappet jag måste ha mellan J och H, jag vill att det ska vara minimalt men för litet och jag får friktion.

En lösning vore ett radiallager inuti H där sedan radiallagret vilar på axiallagret (I), vad tror ni om det?

Samtidigt känns det inte som att det är så jätteviktigt att tonarmen inte får röra sig lite i sidled, om man säger.

Nej, än är inte sista kortet lagt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Vad ska axiallagret vila på?
Som det ser ut nu vilar det på fixturen, som i sin tur vilar på stegmotoraxeln.
Axiallagret måste vila på något annat, t.ex det som hela motorarrangemanget är fastskruvat i, för att avlasta motorn helt från axiellt tryck.
Och ska du ändå ha axiallager och radiallager så behöver du ju ingen motor alls där under. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Hmm... Vad ska axiallagret vila på?
Som det ser ut nu vilar det på fixturen, som i sin tur vilar på stegmotoraxeln.
Helt riktigt uppfattat.
Axiallagret måste vila på något annat, t.ex det som hela motorarrangemanget är fastskruvat i, för att avlasta motorn helt från axiellt tryck.
Varför det? En motor måste väl kunna belastas axiellt också, eller?
Och ska du ändå ha axiallager och radiallager så behöver du ju ingen motor alls där under. :humm:
:D Mycket riktigt, men min ide' är att jag får trevligt lika bygghöjd för alla "pelarna" samtidigt som jag har en bastant axel att montera saker på, onödigt dyrt dock men jag tycker det är lite praktiskt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, en motor ska inte belastas axiellt. Motorlagren mår inte bra av det. Det kom vi ju fram till på förra sidan sidan 9. Det är ju den enda anledningen till att ha ett externt axiallager.
Om nu J ska vridas runt av H, och lagret bara ska ligga mellan de två, så har lagret INGEN funktion. Du kan ju lika gärna lägga en träpuck där mellan.
Eller vänta nu. Den ska inte driva alls...
Du har alltså tänkt dig att motorn där under bara ska stå helt still precis som om du hade byggt en pelare av vad som helst? :humm:
Tja, det kan väl funka iofs. Om du lyckas få J att stå helt still och H kan snurra utan friktion mot J-axel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tonarmslagringen hadde jag verkligen valt saker från urmakarsidan, där vet dom hur man gör saker som har låååååg friktion
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Nej, en motor ska inte belastas axiellt. Motorlagren mår inte bra av det. Det kom vi ju fram till på förra sidan. Det är ju den enda anledningen till att ha ett externt axiallager.
Intressant, trodde motorer kunde belastas rätt mycket axiellt.
Du har alltså tänkt dig att motorn där under bara ska stå helt still precis som om du hade byggt en pelare av vad som helst? :humm:
Precis :)
Tja, det kan väl funka iofs. Om du lyckas få J att stå helt still och H kan snurra utan friktion mot J-axel.
Detta är precis min tanke. Fast i min skiss finns inget radiellt lager för detta så då återstår frågan om hur viktigt det är att H inte glappar i J eller upplever nån friktion från J dvs hur lite friktion och glapp som kan tolereras hos tonarmens löpning "radiellt"? Jag tror, men detta är bara vad jag tror, att dessa parametrar inte är så viktiga dvs man kan hålla ner glappet till ett minimum och med lite fett se till så att friktionen är låg nog.

En variant hade annars varit ett i H inbyggt radiallager som sedan skulle kunna få vila på axiallagret, då skulle man varken få glapp eller friktion när H och därmed tonarmen löper.

MVH/Roger
PS
Kom ihåg att detta inte är nån "Top Notch"-tävling samtidigt som det är roligt att göra det så bra det går (utan att överdriva).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Samma gäller förstås L och dess uppbyggnad antar jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Precis.

Så vad tror du, finns det nåt hopp om att detta kan funka?

Om inte, vad tror du jag kan få seriösa problem med?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kan nog funka. Eftersom stödmotorerna ska stå stilla och det bara blir statisk belastning kan de ju inte slitas ut.
Och har du nån tiondels mm glapp mellan röd och gul del samt lite olja där i (eller varför inte kullagerfett från SKB :) ) så tror jag absolut det kan funka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kanske bygga av en magnetlagrad polygonmotor ? visserligen brukar dom vara luftsmorda men det behövs nog inte om man inte har nåt varv på grejerna ?

Iofs har dom väl ofta magnet både uppe och nere vilket gör att det är svårare att montera grejer uppifrån, men det borde ju gå att lösa med en såg och att ansluta "på sidan".

(Eller så struntar man i den övre magneten och låter den sväva på den undre enbart.)
Senast redigerad av Glenn 7 juli 2016, 09:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Nu har jag skissat lite på det mekaniska i min skivspelare.

Det mesta känns bra men jag skulle behövt ett kullager som var både ett axiallager och ett radiallager.
Det låter som ett vanligt spårkullager med andra ord.

Denna sida har många roliga och små lager för lite allt möjligt. Ett tips...
http://www.kullagergrossisten.se/category/kullager
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hur tänker du med allt glapp? Det kommer innebära att du kommer slita höger och vänster ljudkanal ojämnt och mer än nödvändigt. Det kommer även innebära att nålen troligen kommer hoppa mellan de olika spåren, det är inte direkt stora avstånd mellan två spår.

Sen hur har du tänkt justera nåltrycket? Samt anti-skate hur är den tänkt att fungera?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

grym skrev:tonarmslagringen hadde jag verkligen valt saker från urmakarsidan, där vet dom hur man gör saker som har låååååg friktion
Den gamle ultraingenjör vi var hembjudna till i St Petersburg för 20 år sedan, hade tonarmen upphängd i trådar med kontakterna från nålen i ett kvicksilverbad.

Ed. Du behöver ju inte bygga något som slår de bästa av de bästa spelarna men siktar du mot stjärnorna hamnar du kanske vid skogsbrynet. Men siktar du mot skogsbrynet är risken stor att drattar ner i diket ...
Skriv svar