Underligt fel med min tv efter antennsrärkare LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Underligt fel med min tv sen jag installerad antennstärk

Inlägg av kilimanjaro »

Tomas L : Jorå visst finns det en första installation i menyn och där väljer jag endast analog kanalsökning lika förbannat plockar den de digitala kanalerna vid tittandet tydligen. Det finns naturligtvis även att välj source men där går det bara att välja mellan olika fysiska ingångar. Inemellan analog och digital mottagare. Tydligen mycket vanligt att folk ringer om detta enligt Comhems support. Dom hänvisar till Netonnet men dit går det inte att ringa, telefonkön avbryter efter dryga halvtimmen, provat två gånger idag.

Nere: Njae felet förra gången var att det behövdes en mjukvaruuppdatering och sedan dess har allt funkat bra förutom att bilden på just de här kanalerna har varit utomordentligt gryniga och det är bara en kanal 10:an jag är intresserad av eftersom den kanalen ibland sänder hockeyallsvenskan. De övriga kan jag vara utan.

Nu med facit i hand är det troligt att det berodde på en bit felaktig kabel så möjligen var antennförstärkaren ett onödigt köp. Nu sitter den där och så får bli.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Har du gjort en FABRIKSÅTERSTÄLLNING? Den kan göra sysen ibland
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Men om du drar ut antenn kabeln på TV-en när den sökt färdig analoga bandet
Och låta den köra färdigt så slipper du digitala kanalerna, sedan in med antenn.
xxargs

Inlägg av xxargs »

provat att köra utan antennförstärkaren ???

om det är mer än dussinet analoga kanaler och dessutom en bunt med digitala kanaler med anständlig nivå så blir det tufft för ingångssteget som ser samtliga kanaler på samma gång. Grynigheten kan mycket väl vara IM-produkter (blandningsprodukter) från andra kanaler då om önskade kanalen var ensam utan alla andra kanaler samtidigt parallellt, troligen hade varit i utmärkt kvalitet.

har du en bit ganska lång kabel med hona/hane i ändarna ?? - prova att koppla in den - före och efter förstärkaren.

drar man ned nivåerna med 3 dB mha dämpning så minskar man IM-produkterna med 9 dB på den delen i kedjan som skapar IM-produkterna - det kan vara din antennförstärkare, det kan vara din TV eller båda samtidigt.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

xxargs: Den förra dragningen av antennkablarna var genom en seriekoppling av ett antal uttag. Vilket resulterade i dålig bild på tre apparater. Vad jag inte visste var att två av kablarna var felande och att signaltappet troligen berodde på det.
På det här sättet har jag tänkt att antennförstärkaren skulle bli typ som en hub, så som det just nu är kopplat är det så att varje apparat matas med en egen ledning från "hubben". Samtliga kablar till och från hubben är anslutna med F-kontakter. Inte helt enkelt att koppla förbi hubben men jag har nog någonstans i gömmorna ett mellanstycke som gör det möjligt. Måste testa det.
Trevligt att fundera på saker man inte begriper och ännu trevligare att lära nytt, stort tack för att ni delar med er av ert enorma kunnande.

Breddlabb: Hur gör jag en fabriksåterställning? Som jag sagt tidigare är den här manicken arvegods från min son som tänka kasta den när förra mjukvarufelet inträffade. Manualen // instruktionsboken blev nog kastad för jag har inte fått den därför dessa kanske fåniga frågor.
Ursäkta en ny kanske dum fråga, är det endast de digitala kanalerna som är krypterade och inga analoga?

Kommer nog att gå över till att ha Boxer som leverantör för jag har flera (tre) fastigheter på olika ställen och blandar mellan dem Canal Digital, Comhem samt Boxer.
Vid den ena fastigheten har en stor tall växt upp på grannens tomt som skymmer parabolen och som avsevärt försämrar mottagningen. DVBT funkar dock fint.
Enkelt också att ha ett och samma programkort som jag tar med mig till respektive ort.

Men jag måste ändå absolut förstå vad som är galet med Comhem och min relativt nya Andersson-tv. Så fortsätt med era funderingar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Antennförstärkaren fungerar inte enbart som en hubb, den förstärker också. Och det är det som är problemet.

Dels så om det redan är en stark signal in så kanske antennförstärkaren överstyrs, och framförallt så är risken stor att signalen ut från förstärkaren är för hög så den överstyr mottagarna.

Det senare går ju att testa genom att koppla in nån form av dämpsats (t.ex. en 20-metersrulle kabel).

Vill du ha en hubb så är det snarare en splitter du behöver.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ter-switch
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

När du är på kjell passa på att köpa en justerbar dämpsats.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... -db-p30426
Har använt sådan på en LG som hade samma problem.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

mrfrenzy: Jamen det är en utmärkt idé. Ser ut att vara F-kontaker både in och ut så det kommer att bli enkelt att ansluta den mellan f-stärkare och den kinkiga tv:n.
Enligt Comhems support är detta ett mycket vanligt fel på nyare apparater som har inbyggd digitalmottagare och slot för programkort.
Tråkigt att Netonnets support inte går att komma i kontakt med.

Någon som har samma erfarenhet?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är så jäkla olika hur man återställer på olika modeller. Jag tror att denna modell är
Såld av Siba som numera ägs av Netonnet. Jag vet att enbart Siba hade räten till vissa
av deras moddeler,o då var man tvungen att kontakta Siba.
Men försök så här: Meny,installation,fabriksåterställning,OK.Sedan söker du igen
Kolla om denna bruks stämmer
http://www.netonnet.se/files/Items/158x ... 240FDC.pdf
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Underligt fel med min tv efter antennsrärkare LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Ok tack alla för intressant input för problemet är löst. Det var ett lite lurigt fel som löstes efter bra kontakt med en Kristina på Comhems tekniska support. Det är nämligen så att i kabeln finns både digitala (massor) samt ca 20 analoga kanaler. De kanaler som inte ingår i grundutbudet och som fallerade för mig var de digitala och dom benämns korrekt tex kanal 5 kanal 10 osv. De analoga som jag letade och som ingår i mitt utbud har namnet S12- S15 osv vilket jag inte förstod. Fick av Kristina uppgifter om de namnen och kunde på så sätt hitta dom. Men si, svårt distorerade pga överstyrning det fixade jag enligt era tips med den dämpats som syns på bilden. Funkar klockrent på kabeln mellan uttag och tv:n.
Bra jobbat alla, det är alltid lika nöjsamt att luta sig mot all denna kompetens.

Karl Bergman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men alltså, jag trodde ju att man gjorde en kanalsökning och att man då fick upp de kanaler som TVn hittade och kunde se vad som fanns? Bläddrade du aldrig igenom de kanaler som TVn hade hittat vid kanalsökningen??

Det blir ju lite som "jaha, kunde man vända blad i boken för att läsa mer än vad som stod på första sidan?".
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Njae sitta och bläddra typ 200 kanaler där varje "blad" tar typ 30 sekunder bara för att leta nåt så oväsentligt som tv-program hamnar en bit ner på min agenda. Med facit i hand kan jag tycka att även de analoga kanalerna skulle ha en "riktig" beteckning, inte bara S-12 osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom det inte sänds någon data på de analoga kanalerna så vet inte apparaten vilka kanaler det är, dock kan vissa apparater ibland plocka informationen från Text-TV om kanalen sänder det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Inte lär TVn ha hittat 200 kanaler som det är sändningar på?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det lär den nog göra, Com Hem skickar ut ett par hundra kanaler.
Skriv svar