Hastighetsreglering elmotor båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^

Hastighetsreglering elmotor båt

Inlägg av marQs^ »

Jag har en elmotor till min båt som har 5 effektlägen (justeras genom att vrida på handtaget).
Men jag känner mig begränsad av dessa 5 lägen när jag trollar. Ofta är det så att jag skulle vilka ha ett läge mellan 4 och 5.

Jag vet inte hur regleringen fungerar idag, jag antar att det är någon form av PWM.
Jag skulle vilja ha något sätt att justera hastigheten mer.

Det måste vara enkelt, robust och rimligt vattentätt och man får inte förlora någon nämnvärd effekt.

Jag vill inte ha sönder motorn, utan tänker mig något tillägg istället.

Motorn är på ca 3-400W (12v)
bearing

Re: Hastighetsreglering elmotor båt

Inlägg av bearing »

Tror inte det går att uppfylla alla dina krav.

Om du kan tänka dig att koppla loss kablarna från själva elmotorn i utombordaren, och ansluta dem till en extern steglös styrning, har du en lösning.

Möjligtvis går det att använda en spänningsomvandlare mellan batteri och motor, för att ändra inspänningen till motorn. Men den lösningen blir nog både dyrare, tyngre, ej helt steglös, och med större förluster.

Kan också gå att byta ut de fasta stegen mot en potentiometer, ifall de är implementerade som resistanser.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Skulle tro att orginalsturningen mest troligt är ett gäng fasta kraftresistanser(typ sånna där dale resistorer) med båtmotorns chassi som kylfläns, typ som på kupefläkten i en bil, där resistorerna sitter placerade i luftströmmen.

Hade det vart PWM så hade ju tillverkaren utan tvekan använt en pot för steglös justering, vitsen med pwm försvinner ju lixom om an byter ut potten mot fasta resistanser och några få lägen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En ritning/schema på den befintliga utrustningen skulle kunna hjälpa till att hitta den enklaste lösningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla strömmen med ett skop och se om det ä motstånd eller pwm

om det är motstånd så är en enkel pwm det vettigaste
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Alternativt säljer du din Minn Kota Endura C2 och köper den nya Endura Max som har steglöst reglage. :)
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Jag har inte så mycket information om motorn. Tyvärr har jag inga kopplingscheman eller liknande Andy. Och jag har tyvärr inget scop grym.
Det är denna motor jag har: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=80110

Här är manualen till motorn:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... DSm9akeLdg

Tittar man på sista sidan verkar det inte vara några resistorer kopplade till metallen i motorn som Tekko föreslog. Det är möjligt att det är pwm, men med fasta resistorer i de 5 olika lägena.

Jag kan absolut tänka mig att kapa kablarna bearing. Det jag menade var bara att jag inte vill öppna själva motorn och löda om något i kretsarna som sitter inuti den.
Men att kapa en bit av sladden och sätta något där är inga problem.
Det skulle kunna vara så som du föreslår att det är en pwm som ny styrs av fasta steg och att man skulle kunna byta till en pot. Men jag vill som sagt helst inte löda i motorn.

Några förslag?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Efter att ha kikat i manualen och sprängskissen så får jag två alternativ på hur reglering sker:

A. Likt en skruvdragare, regleringen sitter i klumpen som är i änden på handtaget.
Det som talar emot det är de fasta lägena.

B. Motorn har olika lindningar vilka väljs mekaniskt med skjutning av kolbryggan och klumpen vid gashandtaget är bara en riktningsväljare.

Din lösning kommer ju involvera en PWM-styrning på kablarna till motorn då modifiering under huven inte var ett alternativ.
400W är inga mängder och byggs rätt lätt ändå.
Och jag tror att det skulle funka, men att då bör nog original gashandtag alltid stå på full gas så att säga.
Det ända är väl hur batterimätaren reagerar på det..
bearing

Inlägg av bearing »

Har du möjlighet att titta närmare på "fartkontroll", nummer 9 i sprängskissen?
Verkar den vara en flerpolig strömbrytare, likt effektvredet på en gammal spis?
Eller innehåller den elektronik?
Har "sensorn" som sitter i framkanten av fartkontrollen, och är länkad till rorkulten, fasta steg?
Eller kan du justera hastigheten steglöst ifall du skruvar loss rorkulten och vrider på sensorn med fingrarna?

Ifall "fartkontroll" är en flerpolig strömbrytare, är nog "reglerstycke" (nr. 24), ett gäng resistorer. Otroligt att dom bygger med så risig teknik, i så fall. Tekko har ju i så fall helt rätt angående principen. Detta kan vara en av anledningarna till att elutombordarna brukar vara monterade i en tunna med vatten för den som vill testa i affären. Annars kanske det blir för varmt, om någon skulle köra länge på "ettan" i luften.

Något sånt här tänkte jag på, angående controller. För elcyklar. Dom är någorlunda vattentäta och robusta. Nu var den här bara på 250W, men kanske finns starkare. Dock verkar dom starkare vara för 24V eller mer. Men jag har inte letat mer än några sekunder.
http://www.ebay.com/itm/NEW-12V-250W-El ... 419acc3410

Den här controllern kanske vore något. Men då behöver du montera den på en kylfläns, och vattentätt.
http://www.ebay.com/itm/100A-10-50V-12V ... 3a918421f2

FormerMazda:
Har du sett ditt alternativ B. inuti någon apparat?
Vore ju en hyffsad lösning. Jag tror dock inte på det, då jag inte ser något länkage från rorkulten ned till reglerstycket.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Regler stycke som bearing skrev, ja den sitter ju onekligen där den kan få bäst kylning.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Jag tänkte återuppliva denna tråd.
Jag har nu meckat isär motorn, men blir inte riktigt klok på den.
"Problemet" är samma som när jag först skrev tråden, men nu tänkte jag faktiskt ta tag i det :)

Såhär ser den ut inuti. (Den lösa kontakten går till displayen som visar batterispänning)
Vad ska jag göra?
Behöver ni någon mer information?
Jag har inget oscilloskop, men en multimeter....

Jag funderar på att köpa en reglering liknande denna och sätta "på sladden" och så alltid köra motorn full fart. Vad tror ni om det?
http://www.ebay.com/itm/DC-Motor-Speed- ... SwuzRXdgaB
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

För ett tag sedan hade jag isär en liknande på jobbet och under felsökningen kunde jag konstatera att den vita päronformade klumpen (på din bild) innehöll resistorer. Mätte på utgången och resistansen klev fint och symmetriskt upp i steg när man vred på reglaget.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka värden.

Felet på den här motorn var kabelbrott men vi blev förvånade att "potentiometern" aldrig blev varm, inte ens efter lång körning. Vi grottade vidare och upptäckte två (eller var det tre?) kablar som försvann ner i det röda området i bilden nedan. Hela denna "klump" var epoxifylld och något hade blivit ingjutet där. Tänkte först att det var en trissa eller liknande men har för mig att mätningarna indikerade en induktor.

Vad tror ni om att man reglerar motorn genom Flux Control Method som beskrivs? Eller finns det något mer passande reglersystem där man håller effekten nere i denna potentiometer?

TS kanske har lust att rita oss ett schema?
Minn_Kota.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Se mitt inlägg i denna tråd.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=82848

Ger Bättre möjligheter!

MVH: Mikael
salle

Inlägg av salle »

Lägg gärna ut länk på vilken du väljer, jag har en gammal Johnsonmotor 300W som just nu bara har fullt ös eller stopp som jag skulle vilja ha en fartkontroll till.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

adent: Vad jag förstår var ditt svar: Ja, köp typ en sådan du länkade.
Det är precis vad killen i din film gjort.

Min motor är ju egentligen fullt fungerande, men eftersom jag ska trolla vill jag kunna justera hastigheten bättre.

Så det blir helt enkelt till att köpa en liknande sådan jag länkade och koppla den på något enkelt sätt mellan batteri och motorn, så att det går att plocka bort den vid behov (eller om den går sönder).
Skriv svar