Det enda jag behöver fräsa är trä/plywood, kanske 1m x 1/2m x 20cm, så min första tanke var att bygga en ghetto-CNC med en överhandsfräs. Men sedan när man börjar läsa på forum så känns det som att det är mycket smartare att satsa pengar på en ~1kW Kress-spindel för en tusenlapp, inte minst för att man då i teorin skulle kunna fräsa lite aluminium också, aldrig fel. När man då börjar fundera så är det ju bättre att skaffa rejälare motorer också, det finns nämligen folk som lyckats fräsa små arbeten i rostfritt stål på ganska billiga maskiner.
Sedan kan man ju säkert stoppa i en extruder och använda samma ram till en mycket dålig och långsam 3d-skrivare, men om man bara ska skriva ut några enstaka grejer om året så kan det ju vara värt att tänka på det från början, så att möjligheten finns.
Och så där håller det på, och inget blir köpt, och det är lika bra det

Skulle man kunna bygga en tillräcklig fräs för att fräsa t.ex. kugghjul, verktygshuvuden och länkar i något användbart stål om man höll sig till extremt liten arbetsyta, t.ex. 2cm x 2cm? Det jag tänker är att om man kan göra det genom att lägga lite mer pengar på spindeln så skulle det ju vara värt de extra möjligheterna, men om man skulle behöva lägga 50000 och ett års arbete så är det bättre att ge upp och hålla sig till att bygga en billig träfräs och vara nöjd med det.
* ha råd med/ha tid med:
Jag skulle ha tid med en heltidsanställd kreativ butler med god kunskaper i CNC och CAD som tolkade mina impulsiva vansinnigheter, noggrant förde ner allt i ett anteckningsblock, prompt smet iväg till en välförsedd maskinpark i en fladdermusgrotta och dagen efter levererade färdig produkt.
Jag skulle ha råd med anteckningsblocket.