Jag använder en analog ingång på en 5 volts Arduino så spänningsmätningen är ju inga problem. Lätt att omvandla till lämpliga mätnivåer via spänningsdelare. När det gäller mätning av ström så antar jag att man använder lämpliga shuntar och en eller flera op-förstärkare som förstärker spänningsfallet över shunten till 0-5 volt.
För att inte uppfinna hjulet igen så frågar jag här hur man mest praktiskt löser detta. Jag vill kunna mäta från 1 mA upp till 20 A. Idealet vore ju om man kunde täcka hela mätområdet utan att manuellt behöva koppla om för olika mätnivåer.
Om jag väljer att använda en parallell display så finns det 2 digitala portar lediga om man skulle leka med tanken att låta Arduinon sköta omkoppling mellan olika nivåer. Det finns 6 analoga/digitala portar men 4 används av displayen. Om man använder en port för analoga värden från shuntarna så finns det 3 lediga digitala portar som skulle kunna styra vilken shunt som skall kopplas in för att erhålla rätt spänning till den analoga porten.
Välkomna att spåna på.