Kan man logga några dataposter på en Arduino Nano utan att använda ett minneskort.
Anledningen är att jag är sugen på att experimentera med en "Soil moist sensor" och vill se några värden under typ en veckas tid.
Tanken är att vattna en kruka med bara jord och sedan trycka ner "sensorgaffeln" i jorden och låta den stå i ett fönster i en vecka för att sedan med datorn läsa av hur värderna sett ut.
Upplösningen skulle gärna kunna få vara allt från 2-8 ggr per dygn.
Om det fungerar, vet någon av nån tutorial eller liknande? Allt jag hittar när jag letar på dataloggning är med SD kort.
MVh Peter
Logga fåtal dataposter på Arduino Nano utan minneskort?
-
Re: Logga fåtal dataposter på Arduino Nano utan minneskort?
Om det finns inbyggd EEPROM-funktion i skiten ska det väl gå alldeles utmärkt.
Själv gjorde jag något liknande i ett projekt där µC'n hade 128kB FLASH. Programmet använde bara en 64k block så den andra var ledig, alltså gjorde jag en rutin som kunde skriva in data i den oanvända 64k block (och en annan för att radera osv).
Det går helt säkert också att montera ett externt EEPROM eller seriell flash (finns 1MB versioner) och spara däri om man vill.
Själv gjorde jag något liknande i ett projekt där µC'n hade 128kB FLASH. Programmet använde bara en 64k block så den andra var ledig, alltså gjorde jag en rutin som kunde skriva in data i den oanvända 64k block (och en annan för att radera osv).
Det går helt säkert också att montera ett externt EEPROM eller seriell flash (finns 1MB versioner) och spara däri om man vill.
och finns inte sådant så får man se till att det finns ström på kretsen hela tiden tills man läser ut datat - dvs. lagra i RAM och vettig batteridrift utan några glitchar i strömförsörjningen - det inkluderat vad som händer när du kopplar in USB eller vad det är något du läser ut med.
Man skall komma ihåg att det var det gamla sättet innan EEprom etc. fanns tillgängligt. Det fans strömsnåla CMOS-ram även 1984...
Man skall komma ihåg att det var det gamla sättet innan EEprom etc. fanns tillgängligt. Det fans strömsnåla CMOS-ram även 1984...
Senast redigerad av xxargs 2 juli 2016, 15:07:49, redigerad totalt 1 gång.
https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano
"...based on the ATmega328 (Arduino Nano 3.x) or ATmega168 (Arduino Nano 2.x)."
"The ATmega168 has 1 KB of SRAM and 512 bytes of EEPROM (which can be read and
written with the EEPROM library); the ATmega328 has 2 KB of SRAM and 1 KB of EEPROM."
https://www.arduino.cc/en/Reference/EEPROM
1 KB EEPROM borde räcka till 2-8 värden per dygn i en vecka...
Processorerna i sig stöder även skrivning till flash, men det verkar vara
begränsat till bootloadern i Arduino fallet (av förklarliga orsaker).
"...based on the ATmega328 (Arduino Nano 3.x) or ATmega168 (Arduino Nano 2.x)."
"The ATmega168 has 1 KB of SRAM and 512 bytes of EEPROM (which can be read and
written with the EEPROM library); the ATmega328 has 2 KB of SRAM and 1 KB of EEPROM."
https://www.arduino.cc/en/Reference/EEPROM
1 KB EEPROM borde räcka till 2-8 värden per dygn i en vecka...
Processorerna i sig stöder även skrivning till flash, men det verkar vara
begränsat till bootloadern i Arduino fallet (av förklarliga orsaker).