Hjälp med ir

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stridfish

Re: Hjälp med ir

Inlägg av Stridfish »

Tack för svaren :)
Undrar bara om min krets kommer att räcka så länge som jag räknat ut, att man tar ampertimmarna på batteriet och dela det med amperen på kretsen. Kommer den räcka så länge då. För kretsen kommer ju kräva minst 2 v för dioderna. För volten sjunker väll ganska snabbt och när den är under 2 v slutar det att fungera. Det är så jag hat uppfattat det hela
Stridfish

Inlägg av Stridfish »

?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan det vara dags att ange hur du har kopplat först?

Dina förklaringar lämnar väldigt mycket att önska, jag är inte på det klara med hur du har kopplat, vad du har mätt osv.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Du kan inte förvänta dej något bra svar om du inte bjuder till och lämnar tidigare efterfrågad mycket enkla information.

Är "krets" både sändande och mottagande enhet? Om mottagande enhet är en foto-trissa, hur är den kopplad?
Förmodar att det inte är det enbart foto-trissan som är mottagaren utan det även finns någon form av utsignal?
Du har lämnat motstridiga uppgifter då uppgiven strömförbrukning för foto-dioden inte stämmer med 100 Ohm som seriemotstånd vid 9Volt.
Har du gjort något av förslagen för att utvärdera funktionen, typ mäta motstånd, kolla med mobilkamera mm?

Antar kopplingen på sänd-delen är att 9 volt batteri-spänning fördelas på ett motstånd i serie med fotodioden. Sjunker spänningen sjunker strömmen genom dioden.
Har du gjort någon praktisk test för hur låg ström behövs för säker indikering?
Samma med mottagar-sidan, finns där kretsar som behöver någon minsta spänning eller ström?
Fyll på med saknad information och gärna ett schema så kan du få bättre svar.

Just nu är svaret att du kan jämföra med en glödlamps-ficklampa som drivs av ett 9 volt batteri.
Kommer lampan att fungera när batteriets spänning sjunker till 2 Volt?
Svaret är att ficklampan kommer absolut fungera utmärkt, men lampan kommer inte lysa synbart. Det blir inte ens någon synlig glödtråd.
Det är samma med din ir-diod. Den fungerar även med nära helt urladdat batteri, men lär inte kunna avge ir-ljus av någon större styrka.

Man kan invända att en väsentlig del av ficklampans funktion är att den måste lysa med viss minsta styrka för att vara duglig ficklampa.
Samma med din ir-diod, har du något krav på minsta strömmen där det fortfarande blir en duglig funktion?
Strömmen genom dioden kommer minska efterhand som batteri-spänningen sjunker, och vid 2 volt är strömmen 0, om det är 2 volt som är gränsen för att dioden ska börja leda.

Om uppmätt ström var 0,4mA vid 9 Volt, vid 2,001 Volt batterispänning kommer minimalt lite ström gå igenom dioden.
Om den strömmen räcker för din funktion, kommer uppskattningsvis batteriet att räcka i många många år eller tills det självläcker och dör.
Skriv svar