Renovering Elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Renovering Elmotor

Inlägg av ViktorSigg »

Kan säga att jag aldrig har varit med om att lindningen är kass för att motorn har tagit in vatten. Jag har renoverat sisådär >20 pumpar i dimensionerna 500W till 25kW, och ALDRIG varit med om det. Att det ser förjävligt ut är ju bara att vänta, men torka noga och använd något lösande rengöringsmedel så blir det okej. Axel som har ytrost går att putsa av med fint sandpapper, såvida inte det är vid just tätningen.
trexen

Inlägg av trexen »

Sådär nu är motorn isärplockad såhär gjorde jag.

1, Borrade ett litet hål med 2mm borr 1-1,5cm djupt
2, Borrade med ett 4.5mm borr till samma djup som ovan
3, Borrade bort lite material med ett 10mm borr för o göra det lite rent.
4, Köpte på Biltema Skruvutdragare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022143/
tryckte i 4mm i borrade hålet och på med spärrskaftnyckeln och började skruva och det gick hur fint som helst, de satt lite men det gick .
5, snacka bort Flänsen som är en B14B fläns, std är B3, B5 o B14, finns B14A och B14B sant B14C men det är tydligen vanliga i Europa inte i swe.
6,Skruva bort kåpan till motorn och lyfte ut axeln ink Kullagret som jag använde en 3 armad avdragareför att få loss det gick smidigt, tyvärr inga bilder på det, ordnar det för nästa lager som ska bort ev i morgonsaknade ett verktyg för o få bort en ringsprint eller vad det heter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
trexen

Inlägg av trexen »

Ringde till http://www.kullagerteknik.se/index.html och Andy, hur trevlig o hjälpsam som helst de hade rätt grejer hemma, var bara o hämta på direkten.

Nu är båda lagren borta, och så fick jag ut radialtätningen och gjorde rent den så jag kan se all data för o kunna beställa 2st nya.

Fick även bort extra axeln som sitter på motorns axel det var ett jäkla slit med med Biltemas glidhammare gick det efter en stund

Ska se om jag hinner att montera på de nya kullagren, blir o frysa ner Axeln något dygn och värma lagren i 100grader i varmluftsugnen så ska det tydligen gå lätt att få på.

Det kullager som satt framme var rejält slut och skitigt som n kan se på bilderna nedan =)
//M
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar