Var det batterierna som var dåliga?
Min ergorapido ZB3013 har en körtid på 65s dvs har tappat cirka 97% av kraften. Den är dessutom strax under 1 år gammal så jag hade tänkt göra en reklamation, men skulle vara intressant att veta om det är batterierna eller om det är laddaren som är problemet. Att batterierna skulle tappa så pass mycket kraft inom ett år känns väldigt konstigt speciellt då det inte är batterier som är tänkta att bytas.
Kan man mäta spänningen från laddaren, ska den ha en konstant spänning ut?
Electrolux Ergorapido ZB3013, problem
Re: Electrolux Ergorapido ZB3013, problem
Hej!
Ja laddaren ska ha en konstant spänning. Prova och mät både lastat och olastat om det går.
Mitt problem kvarstår dock, laddaren fungerar. Dammsugaren indikerar att den laddar, men den drar ingen ström alls.
Provar man att koppla i och ur några gånger så börjar den till slut ladda, men enda sättet att se det är att ansluta en ampere-meter
(eller i mitt fall ett labbagg med amperemeter, men fenomenet uppstår även med originalladdaren).
Knepigt. Nån som har någon idé?
MVH: Mikael
Ja laddaren ska ha en konstant spänning. Prova och mät både lastat och olastat om det går.
Mitt problem kvarstår dock, laddaren fungerar. Dammsugaren indikerar att den laddar, men den drar ingen ström alls.
Provar man att koppla i och ur några gånger så börjar den till slut ladda, men enda sättet att se det är att ansluta en ampere-meter
(eller i mitt fall ett labbagg med amperemeter, men fenomenet uppstår även med originalladdaren).
Knepigt. Nån som har någon idé?
MVH: Mikael
Ergorapidon har ju tre lampor som indikerar hur mycket kraft som är kvar. 3 lampor är över 25%, 2 lampor är under 25% och 1 lampa är att den kommer dö snart. I mitt fall så börjar den på 3 lampor för att snabbt falla till två lampor för att kort där efter dö. Enligt mina lampor så laddas dammsugaren, men det går väl ändå inte att säga att laddaren är hel?
Vissa laddare har en funktion som inte startar laddningen om batteriet är för mycket urladdat, kan det vara något sånt?
Nej, jag tror inte det, eller, isåfall felfunktion på den funktionen.
Var hittar man nytt batteri till LI-35?
Har inte tänkt köpa orginalbatteriet utan köper gärna billigare variant.
EDIT
Verkar sitta Samsung INR18650-15L
Förstod jag rätt så är det viktigt att välja INR och inte ICR eller nåt annat.
15L står för 1500mAh. Man borde även kunna välja t.ex. 25R.
http://www.samsungsdi.com/lithium-ion-b ... -tool.html
Har inte tänkt köpa orginalbatteriet utan köper gärna billigare variant.
EDIT
Verkar sitta Samsung INR18650-15L
Förstod jag rätt så är det viktigt att välja INR och inte ICR eller nåt annat.
15L står för 1500mAh. Man borde även kunna välja t.ex. 25R.
http://www.samsungsdi.com/lithium-ion-b ... -tool.html