Skärma - men med vad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fenrisulf

Skärma - men med vad?

Inlägg av Fenrisulf »

Hjälp!
Jag har precis byggt färdigt lådan till min theremin. Dum som man är så hade jag inte en tanke på att placeringen av kontaktuttaget kunde påverka volymkontrollen, så uttaget placerades för nära volymantennen. Det är någon cm mellan antennens ena ände och uttaget, avståndet kan nog ökas med någon cm eller två, men det är inte tillräckligt. (För dom som inte vet hur en theremin fungerar så sänks volymen när handen närmar sig volymantennen.) Det som händer är att volymen är nere på nästan noll då jorden är nära den den. :cry:
Jag kan inte flytta uttaget, har redan borrat hål i lådan och jag har inte lust att plugga igen det igen, blir fult då.
Det enda jag har kunnat komma på är att dra skärmade kablar från uttaget en bit in i lådan och lägga på +&- där, men det känns ändå inte som en bra lösning. Är osäker på om det ens skulle funka...
Är det någon som vet något bra man kan skärma av med mellan antennen och uttaget?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Kanske tänker lite suddigt såhär sent på kvällen. Men styr man inte oscillatornernas frekvens genom en kapacitiv koppling som ändrar kapacitansen hos antennen och därmed resonansfrekvens? Så det är blotta närvaron av ett föremål (uttaget) som kan ge en kapacitans till jord som påverkar. Om du lägger till en skärm påverkar den också(?) kapacitansen. Kan du inte justera in oscillatorn så att den fungerar i den omgivning den sitter i, dvs lådan med uttaget som det är.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Ja, man kan inte ha en skärm som är jordad tillsammans med allt det andra. Skärm kanska är fel ord att använda, jag måste ha något som hindrar antennen och uttaget att "känna av varandra".
Har försökt justera volymocsillatorn, men det går inte att fram nåt ljud alls när uttaget är monterat så nära.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sätta en skärm emellan som är isolerad ifrån jord? Vette f-n om det hjälper, men det enda att testa som jag kommer på utan att faktist flytta uttaget.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Jag vet att den funkar som den ska, för jag har haft uttaget kopplat då det inte satt monterat på sin rätta plats.
Ska försöka bygga om uttaget lite för att öka distansen mellan det och antennen.
Tänker man inte längre än näsan så får man väl stå sitt kast... :cry:

Edit: Nu har jag provkört igen, tror ni inte att det funkade då!? Phuw, eterns vågor sätter bryller i mitt huvud... Nu har jag istället upptäckt att ljudet dör då man tar tag i knapparna eller frontpanelen. Ska sätta en plåt under kretskortet och lägga på alla jordtåtar från kort och panel på. Återkommer om ett par dar, nu ska jag åka iväg och ta det lite lugnt...
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Så där, nu funkar allt som det ska. En liten förkortning av kontaktens stift och lite mer intrimmning av oscillatorerna har gjort att det funkar. Skööönt...
Skriv svar