SSR som inte leder ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StefanR

SSR som inte leder ström?

Inlägg av StefanR »

Jag har köpt ett SSR ( http://www.ebay.com/itm/SSR-25DA-ssr-so ... 0950902593) som inte verkar leda någon ström?
Jag har 12V på styrsidan, dioden tänds och allt verkar bra där, dock blir det ingen kontakt mellan polerna på högströmssidan?
Jag ser såhär i efterhand att det står 24-380V växelström och jag har 24V likström som ska regleras, är det här problemet ligger?
Tycker att det inte borde vara så känsligt på den sidan men det kanske det är?
mAVRick

Re: SSR som inte leder ström?

Inlägg av mAVRick »

Det fungerar INTE med likström... En MOSFET är nog vad du behöver.
En annan intressant sak som kan tilläggas är att SSR:en du länkar till (Fotek kopia), har 25A (eller 40A osv) tryckt på kapslingen, men med 99% säkerhet sitter den en 10A triac i...
StefanR

Inlägg av StefanR »

Aha, ja det förklarar saken :(
Får helt enkelt beställa ett likströmsrelä.

Tack
StefanR

Inlägg av StefanR »

mAVRick skrev:En annan intressant sak som kan tilläggas är att SSR:en du länkar till (Fotek kopia), har 25A (eller 40A osv) tryckt på kapslingen, men med 99% säkerhet sitter den en 10A triac i...
Läste lite snabbt på mobilen innan och såg inte detta, OJ! Det är ju kanske inte så bra när jag ska köra runt 25A genom den...
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Då kanske detta är av intresse
http://m.aliexpress.com/item/874379688.html
PQLYT SSR:er ska enl. uppgift vara bättre och den jag länkar till är dessutom en DC variant.
StefanR

Inlägg av StefanR »

mAVRick skrev:Då kanske detta är av intresse
http://m.aliexpress.com/item/874379688.html
PQLYT SSR:er ska enl. uppgift vara bättre och den jag länkar till är dessutom en DC variant.
Tack, jag han slå till på http://www.ebay.com/itm/262375757166?_t ... EBIDX%3AIT

Köpte ett 25A och ett 60A, kostar inte så mycket, blev lite fundersam när trycket på bilden säger 3-32V och texten 80-280V styrström för 60A varianten.. Då detta är det enda som håller tillbaka mitt bygge just nu så köpte jag därifrån för att de skickas från holland..

Blir detta skit så beställer jag från länken du skickade :)
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Tja, dom där borde funka tycker man.
Positivt att de inte är fotek och att de faktiskt kostar lite extra. Det är ju ingen garanti för att de verkligen håller måttet, men chanserna ökar iaf markant :)
Tyvärr är det ju så med eBay att bilderna inte stämmer med annonsen. Det är bara att hoppas att du får 'rätt'.
Ett annat tips kan vara att lägga några spänn på en kylfläns också, om du inte redan har.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

En MOSFET är nog vad du behöver.
Hur är det med enkel switchning och MOSFET?
Jag vet man ska ha "högre" potential på gaten än source när den ska leda, men är det något mer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns färdiga sk High-side och Low-side drivers. Då behöver man inte fundera så mycket.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag tänkte mer på att lära mig...
StefanR

Inlägg av StefanR »

När vi ändå är på temat, har köpt ett bilrelä som det står 12V på, kommer styra det med 12V men reglera 24V (som skrivet tidigare), kommer det att bli ett problem eller fixar reläet det utan problem? Finns ju 24V reläer men då ska ju även styrströmmen vara 24V...

http://www.clasohlson.com/se/Bilrel%C3% ... de/36-3908
StefanR

Inlägg av StefanR »

Fick reläerna idag. De fungerar bra om jag ställer bädden på ~35grader, ställer jag den på 60 grader slutar den aldrig värma trots att inställd temp passerats.. dioden på reläet släcks men det bryter inte lastströmmen verkar det som? På reläet står 110VDC, är spänningen för låg och det är därför det inte fungerar? Då borde det ju inte fungera för de lägre temperaturerna heller?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Det är nog risk att kontakterna har svetsats ihop. Om de sluter ofta, som de gör om man kör med PID-reglering, så blir det för varmt. Kan ev. fås att lossna om man knackar hårt på det.

En lågohmig mosfet är bäst.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Eli skrev:Det är nog risk att kontakterna har svetsats ihop. Om de sluter ofta, som de gör om man kör med PID-reglering, så blir det för varmt. Kan ev. fås att lossna om man knackar hårt på det.

En lågohmig mosfet är bäst.
Gäller det även SSR relän?
Bilreläet fungerar bra, klickar litegran men inte så hysteriskt, det är SSR reläet som inte fungerar nu.
Det står 110VDC på reläet, krävs det så hög spänning för att det ska fungera?

Skulle du kunna länka till någon lämplig mosfet? Fungerar det även om jag vill reglera en 24v ström med en 12V reglerström?
Har noll erfarenhet av mosfet.
olof_n

Inlägg av olof_n »

Som det tidigare har skrivits är det viktigt att ha en kylfläns när man kör hög ström genom ett SSR.
Har du det?
Jag har ett DC-SSR med kylfläns, kylflänsen blir rätt varm efter en stunds användning.

Kanske ska tillägga att jag har ett SSR av märket Mager som är ett billigt kina SSR.
Misstänker att billiga SSR blir betydligt varmare än kvalitets märken.

/Olof
Skriv svar