Polvändning - Fel i tre-fas-central?
Re: Polvändning - Fel i tre-fas-central?
Man kastar ALDRIG om faserna i skarvsladdar, centraler eller vägguttag utan i ansluten maskin. Enda gången man kastar om i uttagen är när nån klantröv varit där och pillat så en maskin som går åt rätt håll i alla andra uttag går baklänges i det uttaget. Skarvsladdar ska som redan nämnts vara "raka" och aldrig fasvända i ena änden.
Du får kontrollera eventuella kopplingsschemor, dessutom kan det finnas förklaringar i anslutningsboxarna på motorerna, annars är det omöjligt att veta, utan man får mäta sig fram med en Motortestare och DMM.quizz_kid skrev:Tack, skall undersöka detta lite.
Förresten, en annan fråga. När jag tittade lite närmare på kombi-maskinen min så upptäckte jag att en motor har lite udda färger på kablarna.
Maskinen har 3 motorer
1 rikt-hyvel
2 cirkelsåg
3 fräs-spindel
Två av motorerna, rikt-hyvel och cirkelsåg, har standard svart/brun/blå-nolla/jord och dessa är så klart inga problem att koppla. Men den tredje motorn(fräs-spindeln) har gul/svart/röd/jord. Alla kablar skarvas via stora sockerbitar inuti maskinen. Så hur kopplar jag gul/svart/röd till en sockerbit med svart/brun/blå på andra sidan tro, dvs vilken är nollan här?
-
Jag kan inte göra annat än att hålla med "Teknikern".
Det gäller att se till att uttagen är rätt att alla skarvkablar är rätt (raka) ALL ändring skall göras i maskinerna och ingen annanstans.
Köp en av dessa https://www.elfa.se/search?q=cee+uttagsprovare så kan du enkelt ens upp allt som är "fel".
Det gäller att se till att uttagen är rätt att alla skarvkablar är rätt (raka) ALL ändring skall göras i maskinerna och ingen annanstans.
Köp en av dessa https://www.elfa.se/search?q=cee+uttagsprovare så kan du enkelt ens upp allt som är "fel".
Nåt som är bra att ha är en kort 3-fas-skarvkabel, ca 1 meter, med 2 OMKASTADE faser.
Denna 'fas-vändar-kabel' används till tillfälliga maskiner som går baklänges.
Tillverkas billigt av en CEE-hona, en CEE-hane och 1 meter 5-ledare 2,5 mm2 RDOE.
En sådan kabel är mer slittålig än en CEE-hane med 2-vridbara stift, som dessutom oftast kräver en liten mejsel.
Ibland lånar man nån maskin tillfälligt och då är det enkelt att koppla denna fas-vändar-kabel emellan.
Det gäller även om jag lånar ut en maskin, då skickar jag med fas-vändar-kabeln.
Lånar jag en maskin vill jag inte skruva upp den och ändra i den.
Och jag vill absolut inte någon annan skruvar upp mina maskiner och går in och fipplar med kablarna.
Det finns så många idioter som inte kan dra åt skruvar eller kastar om en fas med den grön-gula kabeln eller nåt.
Men för egna maskiner, i synnerhet fasta, skall man naturligtvis ändra i maskinen så det är rätt.
Denna 'fas-vändar-kabel' används till tillfälliga maskiner som går baklänges.
Tillverkas billigt av en CEE-hona, en CEE-hane och 1 meter 5-ledare 2,5 mm2 RDOE.
En sådan kabel är mer slittålig än en CEE-hane med 2-vridbara stift, som dessutom oftast kräver en liten mejsel.
Ibland lånar man nån maskin tillfälligt och då är det enkelt att koppla denna fas-vändar-kabel emellan.
Det gäller även om jag lånar ut en maskin, då skickar jag med fas-vändar-kabeln.
Lånar jag en maskin vill jag inte skruva upp den och ändra i den.
Och jag vill absolut inte någon annan skruvar upp mina maskiner och går in och fipplar med kablarna.
Det finns så många idioter som inte kan dra åt skruvar eller kastar om en fas med den grön-gula kabeln eller nåt.

Men för egna maskiner, i synnerhet fasta, skall man naturligtvis ändra i maskinen så det är rätt.
-
När jag lånar ut mina trefasmaskiner så skickar jag alltid med mitt testinstrument med en konkret order på att testa uttaget INNAN min maskin får anslutas och om fasföljden, jordning eller nollan är fel SKALL det åtgärdas INNAN min maskin kopplas in.
I långa loppet så är det bättre att se till att så mycket som möjligt blir rätt än att använda fusklösningar för att få det att funka.
Och när folk väl VET att dom har ett korrekt uttag så kan dom enkelt testa allt annat.
I långa loppet så är det bättre att se till att så mycket som möjligt blir rätt än att använda fusklösningar för att få det att funka.
Och när folk väl VET att dom har ett korrekt uttag så kan dom enkelt testa allt annat.