Kontakt eller skruv plint för ca 40 trådar?
Kontakt eller skruv plint för ca 40 trådar?
Håller på med en låda till en 3d skrivare..
För alla er med 3d skrivare så vet ni att det krävs en del underhåll och pillande, så ma vill gärna kunna plocka ut den o ställa på bänken..
Kommer ha elen utanför i ett separat skåp..
Vill då ha sladdarna från skrivaren så att man kan koppla vi k den lätt alternativt skruva o nåt blogg k eller kontakt på insidan av lådan..
Max strömmen ligger på 30A
Vill inte att det ska bygga ut för mycket. Och en kontakt hade varit smidigt.. Om man kan skruva sladdarna i den.. Som ett Harting don.. Men dom blir så stora med så många pinnar..
Funderade på att köpa skruv plintar o löda på ett experiment kort..
Men tänkte att ni kanske kan komma med lite förslag.. Jag vet inte riktigt vad som finna för bra grejjer
För alla er med 3d skrivare så vet ni att det krävs en del underhåll och pillande, så ma vill gärna kunna plocka ut den o ställa på bänken..
Kommer ha elen utanför i ett separat skåp..
Vill då ha sladdarna från skrivaren så att man kan koppla vi k den lätt alternativt skruva o nåt blogg k eller kontakt på insidan av lådan..
Max strömmen ligger på 30A
Vill inte att det ska bygga ut för mycket. Och en kontakt hade varit smidigt.. Om man kan skruva sladdarna i den.. Som ett Harting don.. Men dom blir så stora med så många pinnar..
Funderade på att köpa skruv plintar o löda på ett experiment kort..
Men tänkte att ni kanske kan komma med lite förslag.. Jag vet inte riktigt vad som finna för bra grejjer
Re: Kontakt eller skruv plint för ca 40 trådar?
Måste alla pinnar klara 30A? Måste allt verkligen sitta med en kontakt?
Många gånger är det flera kontakter men att dom ser olika ut så det inte går att förväxla.
Tänker på de jag oftast är på är jackbara kontakter med motsvarande kontakt för kretskortsmontage. Finns både skruvbara och fjäderbelastade. Dock inte speciellt hög ip-klassning på dom.
Många gånger är det flera kontakter men att dom ser olika ut så det inte går att förväxla.
Tänker på de jag oftast är på är jackbara kontakter med motsvarande kontakt för kretskortsmontage. Finns både skruvbara och fjäderbelastade. Dock inte speciellt hög ip-klassning på dom.
Där sa du nåt.. De måste inte va en kontakt..
Fastande i den tankebanan bara.. Kan ju såklart ha ett antal..
Då är det nog lättare att hitta nåt..
Det ända som tar mkt ampere är värmebedden.. Och hotenden tar några ampere oxå.. Men på styrkortet sitter allt i små skruv plintar (Melzi kort)
Ok..
Tips på kontakter då?
4 pins kontakter med ena delen så man kan skruva på insidan av väggen i lådan..
Fastande i den tankebanan bara.. Kan ju såklart ha ett antal..
Då är det nog lättare att hitta nåt..
Det ända som tar mkt ampere är värmebedden.. Och hotenden tar några ampere oxå.. Men på styrkortet sitter allt i små skruv plintar (Melzi kort)
Ok..
Tips på kontakter då?
4 pins kontakter med ena delen så man kan skruva på insidan av väggen i lådan..
Phoenix contact och Wago har båda två.
Wago hade någon som klarade 41A iaf och 7,62 avstånd.
Wago hade någon som klarade 41A iaf och 7,62 avstånd.
man kan ju dessutom ha en kontakt som klarar mindre per pinne, och använda fler pinnar.
Jag såg nåt robotbygge som använde sex IDC-pinnar och sen flatkabel för varje motoranslutning förut
om jag minns rätt hade dom använt en 40pol IDE-kabel och använde nåt i stil med 24p till motorkraften och resten till signallering och sensorer.
Jag såg nåt robotbygge som använde sex IDC-pinnar och sen flatkabel för varje motoranslutning förut

Ska det vara snabblås? Annars är ju D-SUB med låsskruvar billiga och finns i många storlekar. För signaler då alltså, inte grejer som det ska gå mycket ström i.
När farsan byggde instrumentkonsoll till segelbåten så körde han med D-SUB för att kunna lyfta bort den. Fick ju smörjas en del med vaselin och fixa ett tätt lock för när den inte var inkopplad, men det behöver man ju inte om det bara ska vara för att det ska vara enkelt att koppla isär.
Gäller bara att undvika förväxlingsrisk, 9-polig och 25-polig ska man kanske undvika (om man nu inte har signaler där som är nivåkompatibla med serieport och parallellport så att inget går sönder om man kopplar fel).
När farsan byggde instrumentkonsoll till segelbåten så körde han med D-SUB för att kunna lyfta bort den. Fick ju smörjas en del med vaselin och fixa ett tätt lock för när den inte var inkopplad, men det behöver man ju inte om det bara ska vara för att det ska vara enkelt att koppla isär.
Gäller bara att undvika förväxlingsrisk, 9-polig och 25-polig ska man kanske undvika (om man nu inte har signaler där som är nivåkompatibla med serieport och parallellport så att inget går sönder om man kopplar fel).
finns DSUB för högström också, dom har tjocka stift, typ 4mm? tjocka, kontakten ser ut ungefär som en 13W3 men solida stift istället för koax.
13W3: https://en.wikipedia.org/wiki/DB13W3
edit: Här fanns det några..
http://www.newark.com/d-sub-connectors- ... /810067229
13W3: https://en.wikipedia.org/wiki/DB13W3
edit: Här fanns det några..
http://www.newark.com/d-sub-connectors- ... /810067229
Såna d-sub liknande kontakter har jag ju faktiskt liggande..
Frågan är van en sån steg motor drar för ampere.. Om den kontakten klarar det??
Kollade lite på Harting.. Ganska stabil sak där man skruvar dit trådarna.. Men stor o klumpig kontakt om man vill ha många pinnar..
D-sub låter lockande.. Om de bara klarar steg motorerna..
Så kan man koppla värmebedden på nåt annat..
Frågan är van en sån steg motor drar för ampere.. Om den kontakten klarar det??
Kollade lite på Harting.. Ganska stabil sak där man skruvar dit trådarna.. Men stor o klumpig kontakt om man vill ha många pinnar..
D-sub låter lockande.. Om de bara klarar steg motorerna..
Så kan man koppla värmebedden på nåt annat..
Man kan ju också använda vanlig D-SUB men fördela strömmen på flera stift. Lite "fullösning", men ändå.
Typ löda på en fler ledare på värmebedden istället för en tjock.. Hur många pinnar bör man dela upp det på isåfall? Ska man göra lika på både spänning och gnd?
Ja du behöver ju göra på alla som det går hög ström i.
Men hur många man delar på är svårt att säga, fördelades strömmen helt lika vore det inget problem, men eftersom resistansen i de olika ledarna och stiften kan variera blir det nog inte helt jämnt fördelat.
Men hur många man delar på är svårt att säga, fördelades strömmen helt lika vore det inget problem, men eftersom resistansen i de olika ledarna och stiften kan variera blir det nog inte helt jämnt fördelat.
Nog säkrare med en annan koppling till de jag vet är hög ampere.. Och motorerna borde gå bra i dom andra..
Fasen.. Ändo sugen på en kontakt där jag kan skruva trådarna istället för löda.. För enkelheten när man ska byta komponenter..
Vet ni nån som liknar Harting fast lite mindre?
Vet ni nån som liknar Harting fast lite mindre?