Drivning av powerled. Hjälp..
Drivning av powerled. Hjälp..
Jag har nyligen köpt en z-led på Molectric.com.
Mycket bra service kan jag tipsa om för övrigt. !!!!
Men till frågan.
Jag behöver bygga en drivning till min stackars powerled.
Någon som har ett färdigt schema eller har en färdig ide i skalet?? Jag har både sökt och kollat runt emn det enda jag hittar är färdiga som man kan köpa, vilket inte jag vill.
För jag vill dels inte använda motstånd, då spänningen i batterierna sjunker så sjunker även ljusstyrkan, så kommer det bli svagare o svagare på ett ganska tidigt stadium. Vilket jag vill undvika.
Jag har redan provat att använda en lm317 för att stabilisera spänningen på ett uppmätt värde. Men detta kna jag kassera direkt då de ska ha en spänningsdifferans på in och ut på ca 3 volt, vilket betyder att jag måste ha 5 batterier. Inte bra
Ja den ska va batteridriven. Om det är möjligt, 3 st, AA eller helst AAA.
Spec på dioden.
Intensitet: 52 lumen
Öppningsvinkel: ~120 Grader
Driftspänning: 3,0 - 4,0 Volt
Ström: 350mA
Ström max.: 400mA
Har någon något färdigt eller???
Micke
Mycket bra service kan jag tipsa om för övrigt. !!!!
Men till frågan.
Jag behöver bygga en drivning till min stackars powerled.
Någon som har ett färdigt schema eller har en färdig ide i skalet?? Jag har både sökt och kollat runt emn det enda jag hittar är färdiga som man kan köpa, vilket inte jag vill.
För jag vill dels inte använda motstånd, då spänningen i batterierna sjunker så sjunker även ljusstyrkan, så kommer det bli svagare o svagare på ett ganska tidigt stadium. Vilket jag vill undvika.
Jag har redan provat att använda en lm317 för att stabilisera spänningen på ett uppmätt värde. Men detta kna jag kassera direkt då de ska ha en spänningsdifferans på in och ut på ca 3 volt, vilket betyder att jag måste ha 5 batterier. Inte bra
Ja den ska va batteridriven. Om det är möjligt, 3 st, AA eller helst AAA.
Spec på dioden.
Intensitet: 52 lumen
Öppningsvinkel: ~120 Grader
Driftspänning: 3,0 - 4,0 Volt
Ström: 350mA
Ström max.: 400mA
Har någon något färdigt eller???
Micke
Du ska kanske kolla på en fly-back konverter? Rätt dimensionerat kan den ge en konstant ut-ström för en ganska varierande inspänning. Om du kollar på Nationals "Simple Switchers" serie finns det versioner som är fly-back och principet beskrivs ganska bra i databladen.
Sen är det ju en annan sak att göra det på så pass låg spänning men det går! Kanske inte med en "Simple Switchers" men på annat sätt.
Sen är det ju en annan sak att göra det på så pass låg spänning men det går! Kanske inte med en "Simple Switchers" men på annat sätt.
okay thanx... Ska kolla det.
Men det jag egentligen mest var ute efter vad någon form av strömbergränsning. Den ska ju ha 3,5 volt, har jag mätt upp. Med just den spänningskällan, mitt spänningsagg iaf.
Sen hur det är med nåt annat vet jag ej men det får man kolla jue.
Tänkte mer att om man har 4,5 volt på batterierna så skulle man kunna ha nån form av begreänsning, dock inte motstånd.
Men som du sa "icecap" så kanske det är den enklaste lösningen.
Eller o ge uppdet o köpa en hehe;).
Typ en sånhär ville jag bygga. Men hittar inte hur den e konstruerad:S.

Micke
Men det jag egentligen mest var ute efter vad någon form av strömbergränsning. Den ska ju ha 3,5 volt, har jag mätt upp. Med just den spänningskällan, mitt spänningsagg iaf.
Sen hur det är med nåt annat vet jag ej men det får man kolla jue.
Tänkte mer att om man har 4,5 volt på batterierna så skulle man kunna ha nån form av begreänsning, dock inte motstånd.
Men som du sa "icecap" så kanske det är den enklaste lösningen.
Eller o ge uppdet o köpa en hehe;).
Typ en sånhär ville jag bygga. Men hittar inte hur den e konstruerad:S.

Micke
Du kan ju ta en titt på:
LTC 3490
http://www.linear.com/pc/productDetail. ... 094,P10995
Visserligen för 1 eller 2 AA, men ändå
LTC 3490
http://www.linear.com/pc/productDetail. ... 094,P10995
Visserligen för 1 eller 2 AA, men ändå

-
- Kontakt:
Satt själv och letade efter något liknande och hittade den här på Elfa.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10000.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10000.htm