Polvändning - Fel i tre-fas-central?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Polvändning - Fel i tre-fas-central?

Inlägg av quizz_kid »

Hej

Jag har precis startat ett litet snickeri och köpt hem ett par begagnade 3-fas-maskiner. Lokalen har 3-fas sedan innan, och när jag idag skulle testköra några maskiner så får jag lite problem.

1.
Mitt spånsug fungerar inte. När jag matar den med ström så är det som att den startar men dör igen efter någon sekund.

2.
Min planhyvel roterar åt fel håll. Jag antar att faserna är vända någonstans, antagligen i väggen(centralens uttag)

Min fråga är nu; Kan det vara så att spånsuget inte går igång pga eventuell polvändningen, dvs att fläkten är konstuerad så att den ej går att snurra åt ena hållet?
Nerre

Re: Polvändning - Fel i tre-fas-central?

Inlägg av Nerre »

På 3-fasmotorer vänder man riktning genom att kasta om två faser. Det är så pass vanligt med omkastade faser att det t.o.m. finns kontakter med inbyggd fasomkastare (främst tänkte att användas för mobil utrustning). Men står maskinerna på fast plats är det bara att skifta två av faserna i anslutningen.

Det är mycket möjligt att spånsugen stannar på grund av att den går åt fel håll. Det sitter kanske nån tryckvakt eller nåt som känner av om den suger och när den inte gör det stannar den. Om du inte vet fasföljden är det ju enklast att prova att kasta om två av faserna. Det finns alltså bara två varianter du behöver prova. Du behöver inte prova 10-12 olika kombinationer.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Tack för svar Nerre

Vart tycker du att jag skall kasta om faserna?

Jag har skarvsladd från Biltema som jag tänkte använda, det hade kanske vart mest optimalt. Men brukar dessa stiftproppar gå att öppna?

Alt 2 är att kasta om faserna direkt i maskinerna, men det känns ju både onödigt och dumt

Alt 3 är att kontakta elektriker, som kan kasta om i centralen
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har du annat som använder sig av trefas? Fungerar det och går åt rätt håll är det i maskinerna du ska kasta om istället för i centralen som är en fast punkt.

Iaf min tanke.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är enklast att kasta om i maskinerna. Men om det har gjorts arbeten i centralen så kan det ju ha blivit omkastat där och då behöver i såna fall alla maskiner kastas om. Och då är det bättre att göra det i centralen.

Men du måste ju börja med att ta reda på om det är det som är problemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skall du in i centralen, så är det ett elektrikerjobb.
grottan

Inlägg av grottan »

Mest rätt borde rimligen vara att börja kolla fasföljden i anläggningen och korrigera de uttag som är felaktiga och utifrån det sedan gå vidare med eventuella maskiner som går åt fel håll
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Jag skall testa att polvända spånsuget imorgon då, tack för svar.

Btw, stiftpropparna på förlängningskablar går inte att öppna antar jag?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, det ska de väl göra, men förlängningssladdar bör ju vara "raka", ska man vända så är det stickproppen på maskinen i första hand.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

44564 på biltema om du vill ha till din skarvsladd så det går att vända.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000018411/
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Miramithe

Hur ansluts denna fasvändare, som en vanlig stickpropp?

Det ser precis ut som stickproppen på skarvkabeln
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/35084
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Bara att byta ut den befintliga till 44564, sedan kan du genom att vrida på två utav stiften ändra fasföljd på ett lätt sätt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Men men om man är osäker är det bästa att se till att fasriktningen är rätt i väggen till en början. Finns instrument för det annars är att kolla färgerna i båda ändar. Dagens standard säger Brun - Svart - Vit/grå. Huvudsaken är att färgerna sitter lika i båda ändar iaf.
Efter det kollar man om maskinen går åt rätt håll då den är inkopplad, gör den inte det vänder man i maskinen.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Tack, skall undersöka detta lite.

Förresten, en annan fråga. När jag tittade lite närmare på kombi-maskinen min så upptäckte jag att en motor har lite udda färger på kablarna.

Maskinen har 3 motorer

1 rikt-hyvel
2 cirkelsåg
3 fräs-spindel

Två av motorerna, rikt-hyvel och cirkelsåg, har standard svart/brun/blå-nolla/jord och dessa är så klart inga problem att koppla. Men den tredje motorn(fräs-spindeln) har gul/svart/röd/jord. Alla kablar skarvas via stora sockerbitar inuti maskinen. Så hur kopplar jag gul/svart/röd till en sockerbit med svart/brun/blå på andra sidan tro, dvs vilken är nollan här?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Inte säkert du har en nolla då det är trefas. Första där med brun, svårt, blå och gul/grön är troligen tre faser utan nolla och inte två faser och nolla.
Skriv svar