Renovering Elmotor
Renovering Elmotor
Tjena
Har en poolpump Pahlen NF80/2B-11 400/230V 1.10kW 2830/min 50Hz
Det verkar ha läckt in lite vatten läng axeln så misstänker att kullagret pajat ev kanske mer.
Kan det vara värt att lämna in denna på kostnadsförslag eller bara kasta skiten. tror en ny kostar runt 5-7000kr?
Någon som har tips om var i sthlm som kan tänkas kolla på den?
Mvh
Marcus
Har en poolpump Pahlen NF80/2B-11 400/230V 1.10kW 2830/min 50Hz
Det verkar ha läckt in lite vatten läng axeln så misstänker att kullagret pajat ev kanske mer.
Kan det vara värt att lämna in denna på kostnadsförslag eller bara kasta skiten. tror en ny kostar runt 5-7000kr?
Någon som har tips om var i sthlm som kan tänkas kolla på den?
Mvh
Marcus
Re: Renovering Elmotor
Är det en torrlöpande pump så räcker det förmodligen med att byta axeltätningen, då det inte sitter några lager i pumphuset, alla lager sitter i motorn.
Dock svårt att veta då det inte går att hitta denna pump på tillverkarens hemsida.
Dock svårt att veta då det inte går att hitta denna pump på tillverkarens hemsida.
Re: Renovering Elmotor
Jag har skruvat isär hela pumpen och separerar motorn från pumphuset mm och det har läckt in i motorn den är korriderad och går trögt att snurra på, den andra pumpen som jaghar är exakt samma model och denfungerar o snurrar väldigt lätt.
Det är en ATB Pump NF80/2B-11 från http://www.atb-motors.com/
Lite siffror som står på:
7155570 N 0005
/x10 376300
12080600
EN 60034
På sidan 26 finns motorn med:
http://www.atb-motors.com/uploads/ATBSp ... 436_DE.pdf
Mvh
Marcus
Det är en ATB Pump NF80/2B-11 från http://www.atb-motors.com/
Lite siffror som står på:
7155570 N 0005
/x10 376300
12080600
EN 60034
På sidan 26 finns motorn med:
http://www.atb-motors.com/uploads/ATBSp ... 436_DE.pdf
Mvh
Marcus
Senast redigerad av trexen 23 juni 2016, 11:17:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering Elmotor
Ok, då har ju naturligtvis lagren gått, är det en normmotor så kan man byta motorn, annars är det väl bara att byta lagren, alla elektromekaniska verkstäder löser detta,
Kolla på Wilos och Grundfoss hemsidor vilka verkstäder de har i din närhet.
Kolla på Wilos och Grundfoss hemsidor vilka verkstäder de har i din närhet.
- ViktorSigg
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
- Ort: Eskilstuna-Ludvika
Re: Renovering Elmotor
Vet inte vad det kostar att lämna in för lagerbyte men jag kan säga att byta lager på en standard elmotor är bland det lättaste som finns annars. Om du aldrig har gjort det och skulle vilja prova så...
Bara att skruva bort fläktkåpan. Ta bort fläkten med en avdragare eller skruvmejslar från två håll. Brukar vara pressad eller med en stoppskruv, eller annars låsring. Skruva loss bakgaveln på elmotorn, på små motorer oftast fyra skruvar, eller muttrar om det är pinnbultar till framgaveln. Knacka försiktigt med en plast/trä klubba på utgående motoraxel tills rotor och bakgavel kommer ut ur statorhuset. Skruva loss framgaveln från statorhuset.
Lagren sitter med låsringar i alu-huset och mot axel. Beroende på vilken som är lättast att ta bort så är det bara att plocka bort och knacka ut lagret ur gaveln och använda avdragare för att få bort lagret från motoraxeln om det skulle sitta där. Kullager finns att få tag på överallt i stort sett.
Omvänd ordning för att plocka ihop. Ett tips är att lägga lager i ugnen på ca 100 grader en stund och axeln i frysen. Då är det lättare att trä på dom om man är någorlunda snabb.
Tänk på att helst inte knacka på lagrens ytterbana om dom går lite trögt, det försämrar lagret avsevärt. En rörbit brukar lösa problemet om man skall ha på lagret på en axel. Skruva ihop och tuta och kör!
PS om det är vatten i motorn så är det bara att tappa ur och göra rent axel med lite WD40 och trasa/fint fint sandpapper med en skvätt olja på. Byt axeltätningen med naturligtvis, troligen en packbox om den sitter som poolpump. DS

Bara att skruva bort fläktkåpan. Ta bort fläkten med en avdragare eller skruvmejslar från två håll. Brukar vara pressad eller med en stoppskruv, eller annars låsring. Skruva loss bakgaveln på elmotorn, på små motorer oftast fyra skruvar, eller muttrar om det är pinnbultar till framgaveln. Knacka försiktigt med en plast/trä klubba på utgående motoraxel tills rotor och bakgavel kommer ut ur statorhuset. Skruva loss framgaveln från statorhuset.
Lagren sitter med låsringar i alu-huset och mot axel. Beroende på vilken som är lättast att ta bort så är det bara att plocka bort och knacka ut lagret ur gaveln och använda avdragare för att få bort lagret från motoraxeln om det skulle sitta där. Kullager finns att få tag på överallt i stort sett.
Omvänd ordning för att plocka ihop. Ett tips är att lägga lager i ugnen på ca 100 grader en stund och axeln i frysen. Då är det lättare att trä på dom om man är någorlunda snabb.
Tänk på att helst inte knacka på lagrens ytterbana om dom går lite trögt, det försämrar lagret avsevärt. En rörbit brukar lösa problemet om man skall ha på lagret på en axel. Skruva ihop och tuta och kör!
PS om det är vatten i motorn så är det bara att tappa ur och göra rent axel med lite WD40 och trasa/fint fint sandpapper med en skvätt olja på. Byt axeltätningen med naturligtvis, troligen en packbox om den sitter som poolpump. DS
Re: Renovering Elmotor
EN pumptätning består av två delar, i princip.
En fast hårdmetallring, inpressad i pumphuset samt en fjäderbelastad hårdmetallring löst monterad på pumpaxeln.
tar typ 5 minuter att byta i fält.
Tänk dock på att när du skruvar ihop kopplingen mellan motor och pumpaxel att pumphjulet i regel skall pressas så långt som möjligt mot motorn.
En fast hårdmetallring, inpressad i pumphuset samt en fjäderbelastad hårdmetallring löst monterad på pumpaxeln.
tar typ 5 minuter att byta i fält.
Tänk dock på att när du skruvar ihop kopplingen mellan motor och pumpaxel att pumphjulet i regel skall pressas så långt som möjligt mot motorn.
- ViktorSigg
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
- Ort: Eskilstuna-Ludvika
Re: Renovering Elmotor
Brukar inte pumptätningen du tänker på vara keramiska? Det var iallafall de som satt till fjärrvärmepumparna vi jobbade med. Dyra och något känsliga.TomasL skrev:EN pumptätning består av två delar, i princip.
En fast hårdmetallring, inpressad i pumphuset samt en fjäderbelastad hårdmetallring löst monterad på pumpaxeln.
tar typ 5 minuter att byta i fält.
Tänk dock på att när du skruvar ihop kopplingen mellan motor och pumpaxel att pumphjulet i regel skall pressas så långt som möjligt mot motorn.
Re: Renovering Elmotor
Några gånger sitter det också o-ringar i dom här tätningarna som kan torka, svälla eller morkna bort och orsaka läckage. Är tätningens glidytor okej (blankpolerade och utan repor) kan det räcka med att byta o-ringarna, dom kostar inte många kroner.
Kom också ihåg att smörja alla komponenter, både lager, tätningsytor och o-ringar med en droppe olja eller helst en klick fett, så det inte löper torrt medans pumpen suger in vätska. Vi hade problemer med såna tätningar på fabriken tills vi började smörja dom, då höll dom plötsligt sex månader istället för bara en.
-Sparky-
Kom också ihåg att smörja alla komponenter, både lager, tätningsytor och o-ringar med en droppe olja eller helst en klick fett, så det inte löper torrt medans pumpen suger in vätska. Vi hade problemer med såna tätningar på fabriken tills vi började smörja dom, då höll dom plötsligt sex månader istället för bara en.
-Sparky-
Re: Renovering Elmotor
När axeltätningen i en pump läcker brukar laget närmast bli vattens skadad.
Merkostnad och arbete att byta ett standardlager när pumpen är isärplockad är inte stor.
MEN hur pumpaxel ser ut vid passagen gnom axeltätningen är det avgörande......
Är det repor eller gropar i axeln nog djupa att märkas ?
Är det så är INTE troligt att en ny axeltätningen ger någon förbättring.
Vad kostar renovering eller byte av pumpaxel jämfört med ny pump ?
Är rätt säker på pumpar mindre än 2-3 kW är ny pump billigast lösningen.......
De flesta pumpar i dag har så kallade "plantäningar".
En hård (keramik) ring stillastående i en gummi packning i pumphuset.
En mjukare (grafit) hylsa roterande på axeln.
Tätningen mellan roterande och stillasittande delar.
Den roterande (grafit) hylsan tryck med fjäderkraft mot den stillastående (keramik) ringen.
Kontaktytorna roterande - stillastående delar är det PLANAST OCH ÖMTÅLIGAST föremål som finns i vanliga maskiner.........
FÅR ALDRIG GÅ TORRT !!!!!!!
Även de små rörelsen vid montering ger skador utan vätska mellan ytorna.
För vattenpumpar brukar tillverkare ange "smörj med såpvatten vid montering".
Ingen garanti att mineral olja eller fett inte skadar tätningarna.
Den nästa vanliga felorsaken är skador på pumpaxel hindrar fjäder att ge rätt tryck mellan roterande och stillasittande dela.
Tätting mellan axel och roterande del brukar ske med en o-ring.
O-ringen kan slita upp ett spår i axeln.
Om det går att upptäck ett sådant spår brukar tätnings byte inte fungera.
Merkostnad och arbete att byta ett standardlager när pumpen är isärplockad är inte stor.
MEN hur pumpaxel ser ut vid passagen gnom axeltätningen är det avgörande......
Är det repor eller gropar i axeln nog djupa att märkas ?
Är det så är INTE troligt att en ny axeltätningen ger någon förbättring.
Vad kostar renovering eller byte av pumpaxel jämfört med ny pump ?
Är rätt säker på pumpar mindre än 2-3 kW är ny pump billigast lösningen.......
De flesta pumpar i dag har så kallade "plantäningar".
En hård (keramik) ring stillastående i en gummi packning i pumphuset.
En mjukare (grafit) hylsa roterande på axeln.
Tätningen mellan roterande och stillasittande delar.
Den roterande (grafit) hylsan tryck med fjäderkraft mot den stillastående (keramik) ringen.
Kontaktytorna roterande - stillastående delar är det PLANAST OCH ÖMTÅLIGAST föremål som finns i vanliga maskiner.........
FÅR ALDRIG GÅ TORRT !!!!!!!
Även de små rörelsen vid montering ger skador utan vätska mellan ytorna.
För vattenpumpar brukar tillverkare ange "smörj med såpvatten vid montering".
Ingen garanti att mineral olja eller fett inte skadar tätningarna.
Den nästa vanliga felorsaken är skador på pumpaxel hindrar fjäder att ge rätt tryck mellan roterande och stillasittande dela.
Tätting mellan axel och roterande del brukar ske med en o-ring.
O-ringen kan slita upp ett spår i axeln.
Om det går att upptäck ett sådant spår brukar tätnings byte inte fungera.
Re: Renovering Elmotor
Tack tack för alla svar, skickar med några bilder på pumpen.
Jag hade för mig att man ska montera bort flänsen mme men det är alltså fel utan man ska går på motorn bakifrån så att säga och lossa därifrån.
Tror det sitter någon tätning mellan flänsen o axeln
fick ett svar idag ang kostnad o byta lager, mellen 2000-3000kr verkar finna snya för 1500kr =)
Jag hade för mig att man ska montera bort flänsen mme men det är alltså fel utan man ska går på motorn bakifrån så att säga och lossa därifrån.
Tror det sitter någon tätning mellan flänsen o axeln
fick ett svar idag ang kostnad o byta lager, mellen 2000-3000kr verkar finna snya för 1500kr =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering Elmotor
Som den drivsida ser ut är helt oskadade lindningar motorn knappast troligt.......
En ny drivsida med garanti och känt pris är säkert bästa lösningen.
En ny drivsida med garanti och känt pris är säkert bästa lösningen.
Re: Renovering Elmotor
Yes motorn har sätt bättre dagar definitivt
Jag har skickat runt lite bilder på motorn inkl mått på flänsen men får svar från en och han verkar inkompetent att få fram en ersättningsmotor med rätt fläns...
Vad jag fårstått så är det en B5 fläns

Jag har skickat runt lite bilder på motorn inkl mått på flänsen men får svar från en och han verkar inkompetent att få fram en ersättningsmotor med rätt fläns...
Vad jag fårstått så är det en B5 fläns
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Renovering Elmotor
Lyssna inte på "folk" som tror att lindningen är kass bara för att motorn "ser piss ut" många här på forumet gissar vilt bara för att få skriva av sig. Det normala är att först ta isär motorn och kontrollera att allt mekaniskt är ok. Torka statorn i ugn eller på annat varmt ställe en tid (om man inte direkt kan se att den är bränd). Sedan meggar man till jord och kollar om det finns kortslutning i lindningen. kortslutningstest görs på ett korrekt sätt med en kortslutningsprovare som man för runt inne i statorn. Tar 1 minut på en lindareverkstad att kolla. Lite kaffebröd brukar hjälpa.
Är det inget fel på lindningen och utgående axel inte är sliten/skadad vid tätningens placering så gör man rent allt och byter lager samt tätning till ett betydligt billigare pris än en ny pump (om man gör arbetet själv).
Varför skriver jag detta då? Jo för att min första yrkesutbildning innan jag blev elingenjör var till elektrolindare på en lindarverkstad som inte gjorde annat än att reparera elmotorer av alla slag. På en tiden var det inte köp, slit och släng som gällde. Då reparerade man allt som överhuvud taget gick att reparera.
Är det inget fel på lindningen och utgående axel inte är sliten/skadad vid tätningens placering så gör man rent allt och byter lager samt tätning till ett betydligt billigare pris än en ny pump (om man gör arbetet själv).
Varför skriver jag detta då? Jo för att min första yrkesutbildning innan jag blev elingenjör var till elektrolindare på en lindarverkstad som inte gjorde annat än att reparera elmotorer av alla slag. På en tiden var det inte köp, slit och släng som gällde. Då reparerade man allt som överhuvud taget gick att reparera.

Re: Renovering Elmotor
Håller med jag är själv av den skolan o vill reparera men ibland är det billigare att köpa nytt istället för att reparera, då det kräver massa tid och nya verktyg mm, men jag gillar verktyg och ger mig inte, ska i alla fall plocka isär motorn o kolla, alltid lär man sig något.
Kan man köra med en smärjelduk på axeln om den är lite smårepor o skit?
Kan man köra med en smärjelduk på axeln om den är lite smårepor o skit?