Varvräknaren i en kompis båt funkar inte. När man slår på tändningen ställer sig nålen på noll. När man startat motorn ställer sig nålen rakt ner, så långt utanför skalan det går.
Jag tog hem mätaren och testade med funktionsgeneratorn och mätaren funkar hur bra som helst.
Tog med mitt handhållna oscilloskop ut idag och signalen från motorn är helt knasig.
Det är en bärvåg på exakt 10kHz oavsett varvtal, och det ser ut som varje signal är en snabb spik med en efterföljande falltid som om där satt en parallell konding. Amplituden verkar vara slumpartad och ändrar inte karaktär beroende på varvtal. Den hoppar mellan ett par volt och runt 10-11V.
Det är ju inte så konstigt att mätaren slår bakut med 10kHz när det borde vara typ 25Hz vid tomgång.
Motorn är en Mercury EFI 50.
Laddningen till batteriet funkar bra. 14,2V och inte några onormala störningar.
Följde signalkabeln bak och den ser ut att gå rakt in i styrboxen.
Någon som haft något liknande fel?
Lustig varvtalssignal från båtmotor
Re: Lustig varvtalssignal från båtmotor
Har du kollat att mätarklustret och givaren på motorn har samma jordpotential?
10 kHz signalen eller liknande kan ha att göra med omvandlarna som laddar upp kondingarna till någon eller ett par hundra Volt i tändboxen som sedan skickas i pulser till tändtransformatorerna.
Har du ett avbrott så att sladden flyter fritt och mätarens ingång är högimpediv så kan det krypa sådana signaler på din signalledning
har du otur så sitter felet inne i tändboxen och är den ingjuten så är det i stort sett kört att reparera denna...
Har du ett avbrott så att sladden flyter fritt och mätarens ingång är högimpediv så kan det krypa sådana signaler på din signalledning
har du otur så sitter felet inne i tändboxen och är den ingjuten så är det i stort sett kört att reparera denna...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nä jag har inte kollat jorden, men en fet jordkabel går till motorn från batteriet, och från samma pol på batteriet går minus till instrumentpanelen och alla lampor och 12V-uttag och knopmätare och tiltvisare funkar bra, så jag antog att det var ok. Sen gick den grå grå tacho-kabeln in i en slang och dök inte upp förrän i den kontakt som går rakt in i boxen. Och den ser inte ut att gå att öppna. Men jag tänker inte anstränga mig nåt mer så det får vara som det är.