Vad sa jag för fel nu då? Tänket var ju det samma. Skillnaden var att jag pratade om relä/trissa och du pratade om tristate buffer.TomasL skrev:Suck.
IC komponent som fungerar som en switch?
Re: IC komponent som fungerar som en switch?
Varför ställer man en fråga om man ändå inte tänker ta till sig av svaren?
Klart jag gör. Jag har bestämt mig nu att det får bli tristate buffer, istället för relä typ optokopplare.ajje skrev:Varför ställer man en fråga om man ändå inte tänker ta till sig av svaren?
Tänket är ju det samma ändå.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kolla med adent här på forumet om inte hans kort är något som passar dig. Hans kort är väl gjort för att styra upp till 8 servos från en Hallnpaj.
Här är länken: http://electronics.chroma.se/rpisbv3.php
Här är länken: http://electronics.chroma.se/rpisbv3.php
Jag har fått min 74hc 595 att fungera med min PLC. Tog typ 10 min att få några lampor blinka 
Enda nackdelen nu är att min Paj är paj. CPU usage är typ 100% på min Raspberry av någon konstig anledning. Kan inte ansluta den.

Enda nackdelen nu är att min Paj är paj. CPU usage är typ 100% på min Raspberry av någon konstig anledning. Kan inte ansluta den.
Vad brukar resistansen mellan dessa in/ut gångar vara? Alltså angående tri state buffer.
Jag hittar inte i databladet.
Vilken resistans? Den är oändlig, typ. Eftersom det är en digital krets, vilken hanterar digitala signaler.
- Synesthesia
Om du menar resistansen mätt mellan en ingång och en enablad utgång så blir den väl ungefär 1TΩ + 50Ω, dvs ca 1TΩ. Men vad skall du ha den resistansen till? (meningslöst mätvärde)Al_Bundy skrev:Vad brukar resistansen mellan dessa in/ut gångar vara? Alltså angående tri state buffer.
För att denna tristate buffer ska "bygla" över ett 50kOhm motstånd. Då kan min servo vrida 90 grader ungefär.
Du vet om du har ett motstånd och sedan byglar du över motståndet med en ståltråd så blir det ju 0 i resistans.
Detta är mitt syfte med en tristate.
Du vet om du har ett motstånd och sedan byglar du över motståndet med en ståltråd så blir det ju 0 i resistans.
Detta är mitt syfte med en tristate.
Öh, nej, Servot vill ju ha en PWM-signal.
Bufferns utgång följer ingången antingen 0V eller 5V (dvs 0 ohm mot jord eller 0 ohm mot 5V) (om du har 5V matningsspänning), när den är tri-statad så flyter utgången, dvs oändlig resistans mot både jord och 5V.
(Nu blir det naturligtvis inte riktigt 0V resp 5V utan den följer de spänningsnivåer som definieras av TTL logik).
Funktionen blir ju, om du läst på så hade du förstått, när buffern är påslagen så följer utgången ingången, dvs för en icke-inverterande buffer så blir utgången en 1a om ingången är en 1a och om ingången är en nolla så blir utgången en nolla.
Om det är en inverterad buffer så blir det tvärtom, dvs utgången en nolla om ingången är en etta och så vidare.
När buffern är avstängd är utgången högimpendativ, dvs avstängd.
Bufferns utgång följer ingången antingen 0V eller 5V (dvs 0 ohm mot jord eller 0 ohm mot 5V) (om du har 5V matningsspänning), när den är tri-statad så flyter utgången, dvs oändlig resistans mot både jord och 5V.
(Nu blir det naturligtvis inte riktigt 0V resp 5V utan den följer de spänningsnivåer som definieras av TTL logik).
Funktionen blir ju, om du läst på så hade du förstått, när buffern är påslagen så följer utgången ingången, dvs för en icke-inverterande buffer så blir utgången en 1a om ingången är en 1a och om ingången är en nolla så blir utgången en nolla.
Om det är en inverterad buffer så blir det tvärtom, dvs utgången en nolla om ingången är en etta och så vidare.
När buffern är avstängd är utgången högimpendativ, dvs avstängd.
Fast jag tänker inte skicka igenom pulser via TS buffern.
TS buffern är bara för att "bygla" över ett 50 kOhm motstånd så servon vrider sig ca 90 grader och sedan när TS är "OFF" så återgår servon igen i sin position
TS buffern är bara för att "bygla" över ett 50 kOhm motstånd så servon vrider sig ca 90 grader och sedan när TS är "OFF" så återgår servon igen i sin position
Du har uppenbarligen en väldigt låg förståelse hur detta med elektronik fungerar.
Så nej, det går inte.
Du får faktiskt bestämma dig vad du vill göra, du skulle ju använda en 555a och skicka PWM signal till urvalt servo.
Om du vill göra det som du nu skriver så behöver du en "bilateral switch" Kontaktresistansen hos en sådan beror på hur "dyr" den är, allt ifrån några 1000 ohm ner till några få ohm.
Så nej, det går inte.
Du får faktiskt bestämma dig vad du vill göra, du skulle ju använda en 555a och skicka PWM signal till urvalt servo.
Om du vill göra det som du nu skriver så behöver du en "bilateral switch" Kontaktresistansen hos en sådan beror på hur "dyr" den är, allt ifrån några 1000 ohm ner till några få ohm.
En enkel lösning är att ta en µC och låta den ta kommando från SPI, µC'n fixar då att skapa pulser till servona. Då behövs en enda krets.
Det är du som har låg förståelse. Du var den som pladdrade om TS bufferTomasL skrev:Du har uppenbarligen en väldigt låg förståelse hur detta med elektronik fungerar.
Så nej, det går inte.

Jag kör på mekaniska relän istället.

AL, här försöker vi hjälpa dig, och du ger synnerligen tykna svar, nej det är du som totalt saknar all förståelse i både elektronik, programmering, och dessutom saknar du normalt folk-hyffs också.