Fettnippel till axeltapp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1993
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Fettnippel till axeltapp

Inlägg av GastonDeVille »

Tänkte göra en enkel smörjning till en axel med bussning som sitter på bilen (utsatt för salt och skit) med en fettnippel och ett spår som ska fördela fettet på något sätt. Till att börja med så sitter axeln fast och bussningen kommer bara att röra sig väldigt långsamt och aldrig ett helt varv. Närmare ett kvarts varv. Ni som är duktiga på mekanik hur skulle ett spår se ut lämpligast? Smörjningen tänkte jag trycka in inifrån axeln.
Den lånade bilden visar på en höft hur det ser ut. Själva principen är samma...
pulled-stub-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 403
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av Sparky »

Uhmmm... Vilken bilmodell och vilken del av bilen pratar vi om?

Ut från vad du skriver ("ska bara röra sig ett kvarts varv") verkar det som om du tänker på svängarmslagren bak på Citroën, har jag rätt? :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46931
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av TomasL »

Nä det där är inte svängarmslagringen bak, i alla fall inte på BX/XM/Xantia.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 403
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av Sparky »

GastonDeVille skrev:Den lånade bilden visar på en höft hur det ser ut. Själva principen är samma...
;)

-Sparky-
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46931
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av TomasL »

Ok, men lagringen på Citroen är kullager.
Det är dessutom inte en axeltapp utan en "bult" dvs lång skruv med sexkantskalle och muttrar.
Senast redigerad av TomasL 25 juni 2016, 22:59:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1993
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av GastonDeVille »

Sparky skrev:Uhmmm... Vilken bilmodell och vilken del av bilen pratar vi om?

Ut från vad du skriver ("ska bara röra sig ett kvarts varv") verkar det som om du tänker på svängarmslagren bak på Citroën, har jag rätt? :)

-Sparky-
Sparky slog huvudet på nästan rätt spik!
Nja, det är till höjdregulatorn som har en för svenska förhållanden undermålig konstruktion (släpper in saltvatten) och axeln rostar varvid de rörliga bussningen nyper fast. Min tanke är att modda den så att det bara är att trycka in fett nån gång ibland, mest för att hålla fukt och salt ute men det smörjer förstås. Bilden är bara ett exempel för tanken med "fettspår" i axeln. :humm:

Hittade en bild som en vänlig själ tagit efter att ha plockat isär en mekanism för att visa delarna.
Det är axeltapparna vid de röda pilarna som är boven...

De vita plastgrejerna är bussningarna.
Xantia höjdregulator delar 001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av GastonDeVille 25 juni 2016, 23:09:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46931
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av TomasL »

Till en Xantia gissar jag, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46931
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av TomasL »

Jag tog en bult i lämplig längd och diameter, borrade ett längsgående hål en bit ner i den, samt ett tvärgående, gängade upp det längsgående och satt i en fettnippel.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1993
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av GastonDeVille »

TomasL skrev:Ok, men lagringen på Citroen är kullager.
Det är dessutom inte en axeltapp utan en "bult" dvs lång skruv med sexkantskalle och muttrar.
Joedå har undvikit detta problem genom att sätta fettniplar i Xantians :wink: svängarmar för ett antal år sen.
Än så länge inte kobent. :pray:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46931
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av TomasL »

Borra ett längsgående hål i "axlarna", till ungefär halva längden, borra sedan ett tvärgående hål. skruva in en fettnippel i det längsgående hålet.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 403
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av Sparky »

:tumupp: 8) ('nuff said...)

-Sparky-
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1993
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av GastonDeVille »

TomasL skrev:Till en Xantia gissar jag, eller?
Jadå!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1993
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fettnippel till axeltapp

Inlägg av GastonDeVille »

TomasL skrev:Borra ett längsgående hål i "axlarna", till ungefär halva längden, borra sedan ett tvärgående hål. skruva in en fettnippel i det längsgående hålet.
Exakt så är min tanke. Men sen ville jag utveckla det lite och svarva nya axlar med bättre passform och med någon form av spår som fördelar fettet. De var dessa spår jag spånade på hur de skulle se ut eftersom det inte rör sig så mycket och ofta. :humm: :badgrin: Flera hål på tvären är en lösning såklart...
Skriv svar