Men vad var det för problem att skicka pulser igenom max4588?TomasL skrev:AL, vi citerar aldrig föregående meddelande om det inte är absolut nödvändigt för att först sammanhanget, du har gjort det två gånger nu.
Du kan använda en MAX4896, dock är den i princip omöjlig att löda manuellt. Den har en SPI-kompatibel ingång, dock är Dout inte SPI-kompatibel, utan det behövs en tri-statad buffer på Dout.
Enklast för dig är och en 74HC595, under förutsättning att dina servon inte drar för mycket ström.
IC komponent som fungerar som en switch?
Re: IC komponent som fungerar som en switch?
För jag söker något som kan switcha 555's pulser.TomasL skrev:Och var är problemet med att använda en 74HC595?
Förklara gärna hur en 74hc595 skulle fungera med min servo?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hur styr du inkopplingen av servorna? Alltså hur avgör du vilket servo som ska få signal?
Hur mycket ström behövde servorna ha? Räcker en CMOS-switch för det? Eller varför inte vilken CMOS-krets som helst, typ ...
Enklast vore väl något transistor aktigt kan jag tycka; fem transistorer där man styr ut basarna och stryper trissorna.
En skiss vore inte helt fel.
Hur mycket ström behövde servorna ha? Räcker en CMOS-switch för det? Eller varför inte vilken CMOS-krets som helst, typ ...
Enklast vore väl något transistor aktigt kan jag tycka; fem transistorer där man styr ut basarna och stryper trissorna.

Servosarna har egen gemensam spänningskälla på 5 volt. Jag vill styra dessa igenom en 555 timer där output från denna 555'a styrs av relä liknande IC krets med SPI.soundbrigade skrev:Hur styr du inkopplingen av servorna? Alltså hur avgör du vilket servo som ska få signal?
Jag vet inte vad TS - buffrar är för något och jag ser inte hur en 595a ska kunna styra dessa servos med 555a.TomasL skrev:eller en 595a och ett par TS-Buffrar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag blev inte så mycket klokare där ...soundbrigade skrev:En skiss vore inte helt fel.
Tror ni en SPST switch MAX335 skulle fungera? Den har en mycket snygg/ren kommunikationstabell.
Jag tror att det skulle vara mycket enklare om du,innan du postar/startar ny tråd, bestämmer vad du tänker göra och sedan beskriver detta för de som med oändligt tålamod försöker gissa vad du vill uppnå. Du kan då slippa gissningslekarna och kan troligen också redan från början få förslag på rimliga lösningar/kretsar. Det är heller ingen nackdel om du när det är möjligt har provat/testat någon lösning och kan beskriva varför den inte fungerade, antingen det gäller en programsnutt eller en hårdvarukonstruktion. Jag inser att det är svårare än att skriva "jag vill göra ungefär så här", fungerar det? Dock tär det inte på respondenternas tid och tålamod på ett lika flagrant sätt.
Googla på Three State BufferAl_Bundy skrev:Jag vet inte vad TS - buffrar är för något och jag ser inte hur en 595a ska kunna styra dessa servos med 555a.TomasL skrev:eller en 595a och ett par TS-Buffrar
http://www.cs.umd.edu/class/sum2003/cms ... state.html
Om du förstod hur SPI fungerar, så skulle du också förstå varför en 595a fungerar bra.
Men kan jag då använda 555?TomasL skrev:Googla på Three State BufferAl_Bundy skrev:Jag vet inte vad TS - buffrar är för något och jag ser inte hur en 595a ska kunna styra dessa servos med 555a.TomasL skrev:eller en 595a och ett par TS-Buffrar
http://www.cs.umd.edu/class/sum2003/cms ... state.html
Om du förstod hur SPI fungerar, så skulle du också förstå varför en 595a fungerar bra.
Orkar inte förklara flera gånger. Läs tråden lite så förstår duCastor skrev:Jag tror att det skulle vara mycket enklare om du,innan du postar/startar ny tråd, bestämmer vad du tänker göra och sedan beskriver detta för de som med oändligt tålamod försöker gissa vad du vill uppnå. Du kan då slippa gissningslekarna och kan troligen också redan från början få förslag på rimliga lösningar/kretsar. Det är heller ingen nackdel om du när det är möjligt har provat/testat någon lösning och kan beskriva varför den inte fungerade, antingen det gäller en programsnutt eller en hårdvarukonstruktion. Jag inser att det är svårare än att skriva "jag vill göra ungefär så här", fungerar det? Dock tär det inte på respondenternas tid och tålamod på ett lika flagrant sätt.

Nä, vi förstår inte föränn ungefär nu, efter ett antal inlägg.
Men om du börjar med att i ditt första inlägg beskriva vad du vill uppnå, därefter hur du tänkt lösa det hela så blir det mycket enklare.
Och javisst kan du använda 555a, även o det naturligtvis finns betydligt bättre sätt.
Men om du börjar med att i ditt första inlägg beskriva vad du vill uppnå, därefter hur du tänkt lösa det hela så blir det mycket enklare.
Och javisst kan du använda 555a, även o det naturligtvis finns betydligt bättre sätt.
Enklaste sättet är ju en switch. Jag vet inte ens hur man ställer in duty cycle på en 595a.TomasL skrev:Nä, vi förstår inte föränn ungefär nu, efter ett antal inlägg.
Edit: Jag kan ju använda 595a och transistor där 595 slår på basen

Senast redigerad av Al_Bundy 26 juni 2016, 00:32:32, redigerad totalt 1 gång.
Det kan du inte, som sagt vet du hur SPI fungerar?
Uppenbarligen inte.
en 595a ihop med några TS-buffrar blir en SPI-styrd DeMux, vilket är vad du är ute efter.
Sedan får du koppla din 555a till detta.
Naturligtvis så finns det specialkretsar för detta, men de tenderar att vara rätt dyra och komplicerade.
Uppenbarligen inte.
en 595a ihop med några TS-buffrar blir en SPI-styrd DeMux, vilket är vad du är ute efter.
Sedan får du koppla din 555a till detta.
Naturligtvis så finns det specialkretsar för detta, men de tenderar att vara rätt dyra och komplicerade.